Reklama

Konferencja Europa Christi – Wigry

Szkolnictwo wyższe kościoła katolickiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zgodnie z posłannictwem Jezusa Chrystusa: „(…) Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody (…)” (Mt 28, 19). Kościół Katolicki ma prawo zakładać i prowadzić uniwersytety i wydziały (kościelne i katolickie), które nie tylko stanowią realizację zadania (munus docendi), jakie pozostawił Jego Założyciel, ale także partycypują w promowaniu pełniejszego rozwoju każdej osoby ludzkiej (Kodeks Prawa Kanonicznego, 25 I 1983, kan. 807 i 815). Powyższe stwierdzenie implikuje próbę odpowiedzi na dwa zasadnicze pytania: 1) jaki organ Kościoła Katolickiego posiada kompetencje w zakresie szkolnictwa wyższego i jakie ma zadania? 2) jakie należy wyróżnić ośrodki uniwersyteckie Kościoła Katolickiego?

Kompetencje w zakresie szkolnictwa wyższego Kościoła Katolickiego przysługują – wyodrębnionej w ramach struktury Stolicy Apostolskiej – Dykasterii Kultury i Edukacji, która „działa na rzecz rozwoju wartości ludzkich w kontekście antropologii chrześcijańskiej, przyczyniając się do pełnej realizacji naśladowania Jezusa Chrystusa” (papież Franciszek, Konstytucja apostolska o Kurii Rzymskiej i jej służbie Kościołowi w świecie Praedicate Evangelium, 19 III 2022, art. 153 § 1). Dykasteria składa się z dwóch sekcji: do spraw Kultury i do spraw Edukacji. Zgodnie z Praedicate Evangelium Sekcja do spraw Edukacji m.in.:
• opracowuje podstawowe zasady kształcenia nie tylko w odniesieniu do szkół, ale także instytutów studiów wyższych katolickich i kościelnych (art. 153 § 2);
• promuje erygowanie katolickich i kościelnych instytucji szkolnictwa wyższego, tak, aby dyscypliny kościelne, nauki humanistyczne i ścisłe były pogłębiane i rozwijane z uwzględnieniem prawdy chrześcijańskiej, natomiast studenci byli odpowiednio przygotowani do wypełniania właściwych im zadań w Kościele i społeczeństwie (art. 161 § 1);
• zajmuje się kwestiami formalnymi związanymi z uznaniem przez konkretne państwo stopni naukowych przyznawanych w imieniu Stolicy Apostolskiej (art. 161 § 2);
• zatwierdza i eryguje instytuty studiów wyższych i innych kościelnych instytucji akademickich, zatwierdza ich statuty i czuwa nad ich przestrzeganiem, także w relacjach z władzami świeckimi (art. 161 § 3);
• wydaje wykładowcom akademickim upoważnienie niezbędne do nauczania dyscyplin teologicznych (art. 161 § 5).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W prawie Stolicy Apostolskiej wyróżnia się następujące instytucje szkolnictwa wyższego:
• kościelne (papież Franciszek, Konstytucja apostolska Veritatis gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych, 8 XII 2017; Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 815-821);
• katolickie (papież Jan Paweł II, Konstytucja apostolska Ex corde Ecclesiae o uniwersytetach katolickich, 15 VIII 1990; Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 807-814).

Kościelne instytucje szkolnictwa wyższego to te, które zostały kanonicznie erygowane lub zatwierdzone przez Stolicę Apostolską, uprawiają oraz przekazują „świętą naukę” i powiązane z nią gałęzie wiedzy, a także posiadają prawo nadawania stopni akademickich powagą Stolicy Apostolskiej. Mogą być one uniwersytetem lub wydziałem kościelnym sui iuris; wydziałem kościelnym w obrębie uniwersytetu katolickiego lub wydziałem kościelnym w obrębie innego uniwersytetu (Veritatis gaudium, art. 2). Celem tych instytucji szkolnictwa wyższego jest przede wszystkim rozwijanie poprzez badania naukowe własnych dyscyplin, czyli bezpośrednio lub pośrednio związanych z Objawieniem chrześcijańskim, lub tych, które bezpośrednio służą misji Kościoła Veritatis gaudium, art. 3).

Katolickie instytucje szkolnictwa wyższego różnią się od uniwersytetów i wydziałów kościelnych tym, że nauczają i badają przedmioty wspólne dla wszystkich uniwersytetów w świetle wiary chrześcijańskiej. Mogą zostać erygowane lub zaaprobowane przez Stolicę Apostolską, konferencję biskupów, biskupa diecezjalnego, instytut zakonny lub inną publiczną osobę prawną (za zgodą biskupa diecezjalnego) bądź przez inne osoby duchowne lub świeckie – za zezwoleniem kompetentnej władzy kościelnej (Ex corde Ecclesiae, art. 3). Katolickie uniwersytety i instytuty szkolnictwa wyższego nadają stopnie naukowe za zgodą władzy świeckiej danego państwa. Dlatego też uznawanie stopni naukowych wydanych przez uniwersytety katolickie odbywa się w taki sam sposób, jak stopni naukowych wydanych przez uniwersytety publiczne w tych samych państwach.

2023-08-29 14:24

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Aktualność zagrożeń dla narodu wskazywanych przez stefana kardynała wyszyńskiego w kontekście zrównoważonego rozwoju

Niedziela Ogólnopolska 40/2023, str. III

[ TEMATY ]

Europa Christi

Instytut Prymasa Wyszyńskiego

Różnorodność europejskiej kultury prawnej a proces kreowania zrównoważonego rozwoju regionalnego

Stefan Kardynał Wyszyński przypominał w swoim nauczaniu o pochodzeniu, znaczeniu i wpływie wartości chrześcijańskich na tożsamość zarówno Narodu polskiego, jak też „narodów świata”. Podczas głównych uroczystości milenijnych w Płocku (13 XI 1966 r.) mówił, że nieodłącznym elementem dziejów Narodu jest doświadczenie religijne, które „[…] jest dla nas tak doniosłe i cenne, iż pragniemy, oparci o przeszłość, iść po kamieniach milowych religijnej kultury Narodu w przyszłość […]”. Jednak – jak zauważał Prymas Tysiąclecia – nie jest to droga łatwa. Na trasie tej bowiem pojawiają się przeszkody, które zwłaszcza dla Narodu ochrzczonego mogą okazać się niszczycielskie, a w konsekwencji doprowadzić do jego zatracenia.
Zagrożenia te określał wprost jako: 1) wszelki indyferentyzm, 2) wszelka laicyzacja, a także 3) wszelka przymusowa ateizacja, jakkolwiek zaznaczał, iż pojęcia te mają odmienne znaczenie na Zachodzie i na Wschodzie.
Definiując indyferentyzm Stefan Kardynał Wyszyński podkreślał, że stanowi on wszelkie zobojętnienie na człowieka (w tym na jego myśli i wysiłki), jak również na sprawy rodziny, Narodu, a przede wszystkim zobojętnienie na „moce wiary, Ewangelii i Krzyża”. Istotne jest, że Prymas rozróżniał indyferentyzm krajów zachodnich od indyferentyzmu w krajach, gdzie stał się „programem politycznej walki z religijnością”. Prymas Polski ukazywał konsekwencje indyferentyzmu, określanego także „zaprogramowanym zobojętnieniem religijnym”, jako „deflację moralną i społeczną”. Taka postawa zobojętnienia na sprawy Boże skutkować będzie zobojętnieniem również na wszystkie sprawy społeczne, gospodarcze czy publiczne.
Dnia 14 VI 1964 r. z okazji 400-lecia przy jęcia uchwał Soboru Trydenckiego przez Sejm w Parczewie Prymas Tysiąclecia przypominał: „Mówi się, że Polska musi być świecka, zeświecczona, czyli bez krzyży, bez Ewangelii, bez kościoła i kapłanów, bez uroczystych nabożeństw i procesji, bez Matki Najświętszej […]”.
Należy postawić pytania: Czy po upływie niemalże 60 lat nie słyszymy wciąż takich postulatów? Czy nie jest nadal zachwalana laicyzacja jako zeświecczenie nie tylko życia osobistego i rodzinnego, ale także społecznego i publicznego? Tak pojmowana laicyzacja jest zawsze próbą rozdziału, natomiast – jak stwierdził Stefan Kardynał Wyszyński – „[…] rozdział jest na początku niespołeczny, a później staje się antyspołeczny. Człowiek staje się do tego stopnia martwy i wewnętrznie obojętny, że już nie ma żadnych argumentów i motywów, w imię których można by jeszcze do niego przemówić”.
Trzecim zagrożeniem dla Narodu ochrzczonego jest wszelka przymusowa ateizacja rozumiana przez Prymasa jako narzucanie oficjalnego, politycznego światopoglądu, ponieważ odczuwana jest jako „gwałt sumień, wolności myślenia i pragnień” na wszystkich płaszczyznach życia, tj. w rodzinie, w szkole, w pracy, itp. W referacie wygłoszonym na Akademii w Rzymie (5 XI 1964r.) powiedział stanowczo: „Zagadnienie ateizmu ma dziś w wielu krajach oblicze bardziej polityczne niż racjonalistyczne. Istnieje polityczny program laicyzacji, ateizacji, istnieją uniwersytety od ateizowania, istnieją etatowi urzędnicy od ateizacji, półurzędowe stowarzyszenia do ateizowania obywateli”. Wszelka laicyzacja i ateizacja to nie tylko zubożenie człowieka, ale także klęska całego społeczeństwa.
W wypowiedziach bł. Stefana Wyszyńskiego można doszukiwać się pewnych elementów współcześnie pojmowanego zrównoważonego rozwoju (choć jeszcze wówczas w taki sposób nie definiowanego), przez który rozumie się „[…] taki rozwój, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie” (Raport Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju z 1987 r. pt. „Nasza wspólna przyszłość”). Prymas wskazując zagrożenia mówił o „wszelkim” indyferentyzmie, „wszelkiej” laicyzacji i „wszelkiej” przymusowej ateizacji.
W tłumaczeniu tych pojęć bł. S. Wyszyński nie miał na myśli wyłącznie czynnika religijnego, ale także społeczny, gospodarczy czy polityczny – rozumiane zawsze w kontekście poszanowania zarówno praw człowieka, jak i Narodu.

CZYTAJ DALEJ

Prośmy Pana Boga, aby pomnażał naszą wiarę

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 14, 7-14.

Sobota, 27 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Gniezno: abp Antonio Guido Filipazzi przekazał krzyże misyjne misjonarzom

2024-04-28 13:19

[ TEMATY ]

misje

PAP/Paweł Jaskółka

Czternastu misjonarzy - 12 księży, siostra zakonna i osoba świecka - otrzymało dziś w Gnieźnie z rąk nuncjusza apostolskiego w Polsce abp. Antonio Guido Filipazzi krzyże misyjne. „Przyjmując krzyż pamiętajcie, że nie jesteście pracownikami organizacji pozarządowej, ale podobnie jak św. Wojciech, niesiecie Ewangelię Chrystusa, Kościół Chrystusa i samego Chrystusa” - mówił nuncjusz.

Życzeniami dla posłanych misjonarzy nuncjusz apostolski w Polsce uczynił słowa papieża Franciszka, którymi rozpoczął on swój pontyfikat: „Chciałbym, abyśmy wszyscy mieli odwagę wędrować w obecności Pana, z krzyżem Pana; budować Kościół na krwi Pana, która została przelana na krzyżu, i wyznawać jedną chwałę Chrystusa ukrzyżowanego, a tym samym Kościół będzie postępować naprzód”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję