Reklama

Wiadomości

USA: dlaczego chrześcijanie popierają Trumpa?

Poparcie, często entuzjastyczne wielu amerykańskich chrześcijan dla kandydatury Donalda Trumpa jest wyrazem odrzucenia przez nich narzucanej im przez elity roli kozła ofiarnego - uważa prezes Theopolis Institute, Peter J. Leithart. Na łamach portalu The First Things zastanawia się on nad wielką popularnością Trumpa wśród dużej części Amerykanów. „Pomimo jego historii seksualnej rozwiązłości, nieuczciwości i przesady, pomimo jego ewidentnej kapryśności, lekkomyślności, narcyzmu i wulgarności, miliony chrześcijan zagłosują na niego, jeśli znajdzie się na karcie do głosowania w listopadzie” - stwierdza.

[ TEMATY ]

Donald Trump

Wikimedia Commons

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Duchowny pełniący swoją posługę w Konfederacji Ewangelicznych Kościołów Reformowanych, a także autor komentarzy do Ksiąg Starego Testamentu zauważa, że chrześcijańskie poparcie dla Trumpa nie jest niechętne, ale żarliwe, często radosne. Większość z nich to staromodni Amerykanie, dobrzy, chodzący do kościoła sąsiedzi z pracą, dziećmi i nadziejami na przyszłość.

Leithart odwołuje się do teorii mimetyczno-ofiarniczej francuskiego antropologa i literaturoznawcy Rene Girarda. Powiada on, że rywalizacja doprowadza w społeczeństwie do walki wszystkich ze wszystkimi. W tym momencie starożytne kultury miały gotowe rozwiązanie: przynieść kozła ofiarnego, który jest naznaczony jakąś charakterystyczną cechą fizyczną (kulawy, ślepy, czarny). Wszystkie starożytne kozły ofiarne kłaniają się tłumowi i dokonują samokrytyki. „Samozwańczy kozioł ofiarny ironicznie staje się zbawcą społeczeństwa, ponieważ jego usunięcie przywraca pokój. Społeczeństwo traktuje kozła ofiarnego z dziwną mieszanką odrazy i uwielbienia” - przypomina Leithart. Dodaje, iż chrześcijaństwo obala ten „mechanizm kozła ofiarnego”, podkreślając niewinność Jezusa. Kiedy kozioł ofiarny nie współpracuje w swojej własnej egzekucji, cały system przestaje funkcjonować lub imploduje, a nowy porządek społeczny staje się możliwy - podkreśla.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Felietonista uważa, iż amerykańskie społeczeństwo znajduje się w krytycznym momencie. Chociaż nie jest to dokładnie wojna wszystkich przeciwko wszystkim, ale trwa nieustanna wojna poszczególnych frakcji między sobą. „Dla wielu naszych elit Trump jest śmiertelnym zagrożeniem dla demokracji, głównym źródłem nieporządku, mobilizatorem ludzi godnych politowania. Usuń go, a pokój popłynie jak rzeka. Jeden człowiek musi zostać zniszczony, by ocalić ustrój” - twierdzi Leithart. Ale, jak zauważa, Trump nie zachowuje się jak kozioł ofiarny, przeciwstawia się tłumowi i odmawia współdziałania. Jest anty-kozłem ofiarnym. Odmawia przyznania się do winy (nawet gdy jest winny) lub porażki (nawet gdy jest pokonany). „Zrzuca z siebie odpowiedzialność; nic nigdy nie jest jego winą. Jego odmowa bycia kozłem ofiarnym utrzymuje Amerykę w stanie podwyższonego niepokoju. Gdyby się ugiął, gdyby przyznał się do zawyżania wartości swoich nieruchomości lub podsycania buntu, wszyscy mogliby odetchnąć z ulgą i ruszyć dalej. Dopóki nie odgrywa roli kozła ofiarnego, kraj pozostaje podzielony. To stawia nas w bardzo niebezpiecznym miejscu, bez jasnego sposobu na ponowne odkrycie jedności w różnorodności” - pisze felietonista The First Things.

Dodaje, że dopóki Trump odgrywa rolę anty-kozła ofiarnego, dopóki Ameryka trwa w sporze, wrogowie Trumpa nie wygrywają. Wielu chrześcijan i konserwatystów wierzy, że jego wrogowie są również ich wrogami, co oznacza, że bezkompromisowość Trumpa powstrzymuje ich wrogów przed wygraną. Nie jest to błędne przekonanie. Elity, które gardzą Trumpem, gardzą «zacofanymi» Amerykanami, którzy «trzymają się» swojej broni i religii. Ludzie, którzy chcą zniszczyć Trumpa, chcą przeprogramować miliony, których niespokojne niezadowolenie tak bardzo wyzwolił” - twierdzi Leithart. Cytuje opinię, iż „spolaryzowane społeczeństwo jest znacznie lepsze niż takie, w którym chrześcijanie potulnie przyzwalają na triumf zła. Chrześcijanie popierają Trumpa jako anty-kozła ofiarnego, na dobre i na złe, ponieważ uosabia on odmowę ustępowania” - konkluduje protestancki intelektualista i duchowny.

2024-02-17 12:03

Oceń: +6 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spotkanie Papieża z Donaldem Trumpem

[ TEMATY ]

Franciszek

Donald Trump

Grzegorz Gałązka

Około 30 minut trwała rozmowa w cztery oczy Ojca Świętego z prezydentem USA, Donaldem Trumpem. Tłumaczem był ks. prał. Mark Miles z Sekretariatu Stanu Stolicy Apostolskiej.

W międzyczasie pracownicy Sekretariatu Stanu zapoznawali członków delegacji z dziełami sztuki zgromadzonymi w pałacu apostolskim. Była to też okazja do krótkich rozmów nieformalnych. O godz. 9.02 do Ojca Świętego i Donalda Trumpa dołączyli pozostali członkowie delegacji amerykańskiej: najpierw członkowie rodziny - małżonka Melania, zięć Jared Kushner i córka Ivanka Trump, a następnie przedstawiciele administracji - na czele z Sekretarzem Stanu USA, Rexem Tillersonem. Przedstawiono dary: Ojciec Święty przekazał Donaldowi Trumpowi egzemplarz swego orędzia na Światowy Dzień Pokoju 2017 na temat wyrzeczenia się przemocy.
CZYTAJ DALEJ

Tajemnica wizerunku Matki Bożej z Guadalupe

Wizerunek Matki Bożej z Guadalupe, obecny na indiańskim płaszczu uplecionym z włókien agawy, od prawie pięciu wieków spędza sen z powiek zatwardziałym agnostykom i wielu naukowcom. O jego tajemnicy z Ewą Kowalewską rozmawia Bernadeta Grabowska.

BERNADETA GRABOWSKA: - Czym jest acheiropoietos?
CZYTAJ DALEJ

Muzeum Archidiecejalne oficjalnie otwarte

2024-12-12 19:26

ks. Łukasz Romańczuk

O tym, że można już odwiedzać Muzeum Archidiecezjalne na Ostrowie Tumskim pisaliśmy niedawno, ale dziś zostało ono oficjalnie otwarte i poświęcone przez abpa. Józefa Kupnego. Budynek muzeum zmienił całkowicie swoje oblicze, stał się bardzo nowoczesnym obiektem. Otwarcie muzeum było okazją do podziękowania wszystkim zaangażowanym w remont obiektu i uporządkowanie eksponatów.

Zorganizowana konferencja zgromadziła wielu przedstawiciele władzy kościelnej, samorządowej oraz osób, którym los muzeum był zawsze bliski. Była to okazja do wysłuchania wykładu bpa Jana Kopca, biskupa seniora diecezji gliwickiej. Wykład poświęcony był dziejom Muzeum Archidiecezjalnego. - Archidiecezja Wrocławska należy do tych, które położenie mają bardzo dobre, na styku i na przecięciu się bardzo wielu kultur, państw, narodów - rozpoczął biskup wskazując na zaangażowanie ówczesnych i obecnych biskupów diecezjalnych w trosce o zachowanie własnej tożsamości na Ziemiach Zachodnich - Wiemy, że przez wieki biskupi wysłali swoich przedstawicieli, by zbierali, dowiadywali się, by to dziedzictwo nie zniszczało. I tak trwało to do czasów wielkich biskupów XIX wieku. Widzimy, że i kardynałowi Dippenbrockowi, biskupowi Försterowi i potem biskupowi Robertowi Herzogowi, ale zwłaszcza kardynałowi Koppowi zależało na tym, żeby zadbać o to w sposób profesjonalny. I tak rok 1898 datowany na powstanie Muzeum Diecezjalnego, a oddane do użytku zostało w 1903 roku. I to jest to dziedzictwo, do którego teraz tutaj wchodzimy - mówi bp Kopiec.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję