Zorganizowana konferencja zgromadziła wielu przedstawiciele władzy kościelnej, samorządowej oraz osób, którym los muzeum był zawsze bliski. Była to okazja do wysłuchania wykładu bpa Jana Kopca, biskupa seniora diecezji gliwickiej. Wykład poświęcony był dziejom Muzeum Archidiecezjalnego. - Archidiecezja Wrocławska należy do tych, które położenie mają bardzo dobre, na styku i na przecięciu się bardzo wielu kultur, państw, narodów - rozpoczął biskup wskazując na zaangażowanie ówczesnych i obecnych biskupów diecezjalnych w trosce o zachowanie własnej tożsamości na Ziemiach Zachodnich - Wiemy, że przez wieki biskupi wysłali swoich przedstawicieli, by zbierali, dowiadywali się, by to dziedzictwo nie zniszczało. I tak trwało to do czasów wielkich biskupów XIX wieku. Widzimy, że i kardynałowi Dippenbrockowi, biskupowi Försterowi i potem biskupowi Robertowi Herzogowi, ale zwłaszcza kardynałowi Koppowi zależało na tym, żeby zadbać o to w sposób profesjonalny. I tak rok 1898 datowany na powstanie Muzeum Diecezjalnego, a oddane do użytku zostało w 1903 roku. I to jest to dziedzictwo, do którego teraz tutaj wchodzimy - mówi bp Kopiec.
Reklama
Słowa wdzięczności wszystkim zaangażowanym w remont budynku wypowiedział abp Józef Kupny, metropolita wrocławski. - Cieszę się, że Muzeum po tych kilku latach jest już otwarte. Istniejący ponad tysiąc lat Wrocław, wzbogaca się właśnie o to miejsce, w którym będziemy mogli zaprezentować całe to dziedzictwo. Czujemy się takimi strażnikami dziedzictwa i pamięci. Kościół Katolicki przez wieki opiekował się tym dziedzictwem i my chcemy to kontynuować. To wydarzenie wielkiej wagi dla kultury, sztuki oraz całego środowiska, które zajmuje się muzealnictwem - podkreślił metropolita wrocławski.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Z kolei o remoncie opowiadała Monika Duch. Z jej wykładu można było się dowiedzieć, że rozpoczęcie prac miało miejsce w roku 2019. Celem projektu była ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego Śląska, a także stworzenie atrakcyjnej oferty kulturalnej i edukacyjnej. Postawiono też na podniesienie atrakcyjności kulturalno-edukacyjnej regionu, adaptacja zabytkowych przestrzeni na potrzeby współczesnych odbiorców oraz pozyskanie i uruchomienie nowych powierzchni wystawienniczych. Remont objął trzy budynki: średniowieczny, barokowy i neogotycki, ale powstało też nowe żelbetowe podziemie
Prace pozwoliły też odnaleźć m.in list z XVIII wieku.
O finansach opowiadała Agnieszka Mąka, która zaznaczyła, że cały projekt realizowany w latach 2017-2024 pochłonął prawie 56 mln złotych, a pieniądze pochodziły ze środków Unii Europejskiej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Archidiecezji Wrocławskiej oraz Fundacji dla Ostrowa Tumskiego
Prelegentka opowiadała także o zakresie podjętych działań. Przede wszystkim były to prace budowlane, zaadaptowany został budynek na potrzeby uruchomienia Biblioteki Archidiecezjalnej, kompleksowa renowacja 3 zabytkowych budynków Muzeum Archidiecezjalnego, konserwacja kilkuset obiektów muzealnych oraz budowa nowoczesnych przestrzeni wystawienniczych.
Reklama
W ramach prac w Bibliotece Archidiecezjalnej powstały 4 czytelnie z księgozbiorem otwartym, 6 magazynów składowania, w których znajdują się najcenniejsze zabytki piśmiennictwa, 16 tys. metrów bieżących półek, na których można przechowywać ponad 450 tys. woluminów, a także zadbano o właściwe warunki do przechowywania księgozbiorów tzn. odpowiedni klimat, temperatura, wilgotność oraz wymagane zabezpieczenia. Także zaadaptowano budynek o powierzchni 4500 m. kw.; uruchomiono 3 biblioteki: Biblioteki Seminarium, Biblioteki PWT oraz Biblioteki Kapitulnej, wdrożono system do katalogowania zbiorów i wiele innych działań.
Natomiast jeśli chodzi o Muzeum Archidiecezjalne przede wszystkim podjęto renowację trzech zabytkowych budynków Muzeum Archidiecezjalnego o łącznej powierzchni 5 tys. m. kw.. przygotowano nowoczesną przestrzeń wystawienniczą, dokonano konserwacji ponad 650 eksponatów, uruchomiono 9 wystaw stałych; udostępniono ponad 6500 eksponatów muzealnych, przystosowano budynki do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
Podjęte prace remontowe wiązały się z wyzwaniami takimi jak fakt, że prace przebiegały w obiektach o znaczeniu historycznym, bo najstarszy budynek pochodzi z XIV wieku. Podjęto się zachowania autentyczności budynków, wykonano kondygnację podziemną w budynku barokowym, skomunikowano budynki na poziomie kondygnacji “-1”; odkryto m.in. polichromię w sali gotyckiej i sali kapitularza datowanych na okres polichromii w Kaplicy Sykstyńskiej.
Z kolei Joanna Bradke przedstawiła niektóre eksponaty znajdujące się w muzeum. Natomiast słowa podziękowania wypowiedział ks. Adam Dereń, prezes Fundacji dla Ostrowa Tumskiego we Wrocławiu, dziękując m.in. abp. Józefowi Kupnemu za wszelki trud, staranie, wysiłki na rzecz remontu obiektów muzeum, za przekazanie środków na wkład własny, za szczególny patronat na składanie projektu do ministerstwa, za patronat nad budową i przeprowadzką eksponatów i modlitwę. -Gdy w 2016 roku mówiłem o złożeniu wniosku, niektórzy mówili, że tu się nic nie zmieni, jednakże ksiądz arcybiskup zachęcał mnie do działania i nieustawania w podjęciu remontu- zaznaczył ks. Dereń, dodając: - Cztery lata temu w tych salach były 120-letnie instalacje elektryczne w ołowianych rurkach, których nie można było załączać oraz pojedyncze ciężkie szyby w tych oknach, a temperatura w środku równa tej na zewnątrz. Od początku swego istnienia muzeum nie przeszło tak gruntownego remontu. Jeszcze przed zakończeniem budowy Biblioteki Archidiecezjalnej ks. arcybiskup podjął działania, żeby pozyskać środki na remont i rozbudowę, odpowiednio zabezpieczyć i uporządkować zbiory oraz stworzyć nowe powierzchnie wystawiennicze. Z historii wiemy, że kardynał Kopp otworzył muzeum na początku XX wieku. Wtedy ekspozycje mieściły się na pierwszym piętrze budynku gotyckiego i w kilku małych pomieszczeniach tego budynku. Dzisiaj możemy powiedzieć, że kardynał Kopp otworzył, ale stworzył to muzeum ks. arcybiskup Józef Kupny - zakończył ks. Adam Dereń.
Po przemowach, ale tuż przed poświęceniem obiektu uczestnicy konferencji mogli wsłuchać się w utwór organowy w wykonaniu Jana Surmy z Akademii Muzycznej. Organizatorzy wydarzenia zaprosili także uczestników konferencji na zwiedzanie Muzeum wraz z przewodnikiem.