Reklama

Muzyczna prezydencja w zjednoczonej kulturowo Europie

Niedziela Ogólnopolska 20/2011, str. 34-35

GRAZIAKO/Niedziela

„Black Voices” z Wielkiej Brytanii

„Black Voices” z Wielkiej Brytanii<br>

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tradycyjnie już w pierwszych dniach maja Częstochowa rozbrzmiewała dźwiękami Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Jego 21. edycja przyciągnęła rzesze melomanów nie tylko z Częstochowy, festiwal bowiem ma już swoich zagorzałych fanów zarówno w kraju, jak i za granicą. Z każdym rokiem rośnie jego ranga i trudno sobie wyobrazić, by mogło go kiedykolwiek zabraknąć - jest wszak doskonałą wizytówką nie tylko Częstochowy, ale i polskiej muzyki i kultury w świecie.
Częstochowski Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Od początku istnienia ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno tej dawnej, jak i współczesnej - często pisanej na zamówienie festiwalu. Pierwszy z nurtów sprawił, iż festiwal znany jest doskonale nie tylko w świecie chrześcijańskim, ale także w kręgach religii i kultur judaizmu i islamu. Wartość to nie do przecenienia w czasach, gdy zdaje się nas więcej dzielić niż łączyć. Festiwal w Częstochowie od swego początku dowodzi, iż sacrum jest przestrzenią łączącą ludzi niezależnie od wyznawanej wiary, niesie bowiem ze sobą, poza innymi duchowymi wartościami, szacunek dla odmienności drugiego człowieka. Drugi nurt - promocji polskiej muzyki - sprawia, iż nazwiska rodzimych kompozytorów są nie tylko coraz bardziej znane, ale także cenione w muzycznym środowisku, a ich dzieła rozbrzmiewają na estradach całego świata. Przykładem może być choćby „Missa de Maria a Magdala” Pawła Łukaszewskiego, której polskie prawykonanie zabrzmiało podczas tegorocznej inauguracji liturgicznej festiwalu, a która to została napisana w 2010 r. z inspiracji dyrygenta Marco Castelliniego dla Kultur-lnsel Bremgarten i wykonana po raz pierwszy w Szwajcarii. Drugim z przykładów jest brytyjski zespół wokalny „The King’s Singers”, w którego koncercie znalazły się utwory polskiego kompozytora przełomu XVI i XVII wieku Mikołaja Zieleńskiego, a który za sprawą organizatorów festiwalu zafascynował się również utworami Bartłomieja Pękiela, przedstawiciela polskiego baroku.
21. edycja Festiwalu „Gaude Mater”, mimo iż wydawać by się mogło, że dużo skromniejsza - również za sprawą mniejszego budżetu - niż poprzednia, jubileuszowa, nie zawiodła wyrobionej od lat publiczności. Tym bardziej że w tegorocznej ofercie programowej znalazły się gwiazdy, które z powodu napiętych terminów w ubiegłym roku nie mogły przybyć do Częstochowy. Prestiż festiwalu sprawia, że wielu wybitnych artystów z chęcią odpowiada na zaproszenia organizatora, którym jest Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater” w Częstochowie, do negocjacji pozostają jedynie warunki, na jakich to zaproszenie jest przyjęte, a te, dzięki operatywności pracowników ośrodka, są dostosowane do dotacji, jakie ten otrzymuje.
Tegoroczny festiwal rozpoczął się już niezwykle mocnym akcentem. Był nim koncert na błoniach jasnogórskich - uświetniający beatyfikację Jana Pawła II - otwarty dla wszystkich mieszkańców, pielgrzymów i turystów, podczas którego zabrzmiały utwory Vivaldiego, Bacha, Żebrowskiego i Corellego w mistrzowskim wykonaniu światowej sławy niemieckiego kontratenora Andreasa Scholla i towarzyszącej mu doskonałej „Morphing Vienna Chamber Orchestra”. Po nim worek ze znakomitościami mógł się już jedynie rozwiązać. Zespół „La Fenice” z Francji, prezentujący muzykę dawną, wierny festiwalowi Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis” w koncercie pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, Żeńska Schola Gregoriańska „In Dulci Jubilo” z Włoch, wspomniany już „The King’s Singers” z Wielkiej Brytanii, na którego koncert specjalnie przybyli fani z zagranicy, gospelowy brytyjski „Black Voices” czy doskonały zespół „Rustavi” z Gruzji, który wystąpił w koncercie muzyki cerkiewnej - to tylko cząstka uczty duchowej, jakiej doświadczyli melomani w dniach 1-6 maja.
Koncerty Festiwalu „Gaude Mater” odbędą się także w ramach programu „Polska Prezydencja 2011”. 4 września w katedrze katolickiej w Moskwie zabrzmi koncert „Muzyka z Jasnej Góry”, w którym wraz z solistami wystąpi „Capella Czestochoviensis”. 19 października w Cathédrale Saint-Louis des Invalides w Paryżu odbędzie się koncert chóralny w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” i Moniki Dąbrowskiej-Beuzelin (organy). 21 października w Sali Koncertowej Narodowej Filharmonii Ukraińskiej w Kijowie w koncercie symfonicznym z polskimi solistami wystąpi Akademicka Orkiestra Symfoniczna Ukraińskiej Filharmonii Narodowej, 10 listopada natomiast w St. James’s Church w Londynie - „The King’s Singers”, który podczas koncertu wykona m.in. specjalnie na tę okazję zamówiony utwór Pawła Łukaszewskiego. Prawdziwa to muzyczna prezydencja w zjednoczonej kulturowo Europie, choć zakres i ranga festiwalu wykracza daleko poza granice Starego Kontynentu.
Trudno w świetle tych faktów Festiwal „Gaude Mater” traktować inaczej niż dobro narodowe, i tym trudniej zrozumieć, skąd biorą się krążące po Częstochowie pogłoski, jakoby miał być zlikwidowany. Czyżby szerząca się po świecie polska kultura kogoś uwierała?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boży szaleniec, który uczy nas, jak zawierzyć się Maryi

[ TEMATY ]

Ludwik de Montfort

wikipedia.org

Św. Ludwik Maria Grignion de Montfort jako człowiek oddany Duchowi Świętemu wzrastał w osobistej świętości, „od dobrego ku lepszemu”. Wiemy jednakże, że do tej przygody zaprasza każdego.

Oto o jakich misjonarzy prosi Pana w ekstatycznej Modlitwie płomiennej: „o kapłanów wolnych Twoją wolnością, oderwanych od wszystkiego, bez ojca i matki, bez braci i sióstr, bez krewnych według ciała, przyjaciół według świata, dóbr doczesnych, bez więzów i trosk, a nawet własnej woli. (...), o niewolników Twojej miłości i Twojej woli, o ludzi według Serca Twego, którzy oderwani od własnej woli, która ich zagłusza i hamuje, aby spełniali wyłącznie Twoją wolę i pokonali wszystkich Twoich nieprzyjaciół, jako nowi Dawidowie z laską Krzyża i procą Różańca świętego w rękach (...), o ludzi podobnych do obłoków wzniesionych ponad ziemię, nasyconych niebiańską rosą, którzy bez przeszkód będą pędzić na wszystkie strony świata przynagleni tchnieniem Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: trwać w Chrystusie - to nasze zadanie

2024-04-28 15:22

[ TEMATY ]

ks. Wojciech Węgrzyniak

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

My jesteśmy jak latorośle. Jezus jest winnym krzewem. I to tak naprawdę On dzięki swojemu słowu nas oczyszcza. Jego Ojciec robi wszystko, żeby ta winorośl funkcjonowała jak najlepiej, a naszym zadaniem, jedynym zadaniem w tej Ewangelii, to jest po prostu trwać w Chrystusie - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Piątej Niedzieli Wielkanocnej 28 kwietnia.

Ks. Wojciech Węgrzyniak zaznacza, że „od czasu do czasu zastanawiamy się, co jest najważniejsze, cośmy powinni przede wszystkim w życiu robić”. Biblista wskazuje, że odpowiedź znajduje się w dzisiejszej Ewangelii. „Przede wszystkim powinniśmy trwać w Chrystusie” - mówi.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Byśmy byli jedno

2024-04-29 10:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Instytut Pamięci Narodowej przygotował widowisko słowno-muzyczne poświęcone historii Kościoła w czasach komunizmu. Inscenizacja miała miejsce w kościele pw. Świętej Teresy od Dzieciątka Jezus i Świętego Jana Bosko w Łodzi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję