Owyzwaniach nowej ewangelizacji realizowanej za pośrednictwem mediów dyskutowano podczas obrad Rady Episkopatu ds. Środków Społecznego Przekazu, które odbywały się pod przewodnictwem abp. Sławoja Leszka Głódzia w dniach 24-25 marca w Straszynie pod Gdańskiem.
Wprowadzeniem do dyskusji był referat redaktora naczelnego KAI Marcina Przeciszewskiego, ukazujący, że dla Ojca Świętego Benedykta XVI temat nowej ewangelizacji - podobnie jak dla Jana Pawła II - staje się jednym z haseł kluczowych pontyfikatu. Świadczy o tym m.in. fakt powołania jesienią 2010 r. nowej dykasterii: Rady ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, a także zwołanie na październik 2012 r. Zgromadzenia Specjalnego Synodu Biskupów poświęconego nowej ewangelizacji. Red. Przeciszewski zwrócił uwagę, że sytuacja Kościoła staje się w Polsce coraz trudniejsza i w najbliższych latach można się spodziewać silniejszej ofensywy ideologicznej. Związane jest to m.in. z powstaniem nowej, dynamicznej lewicy oraz brakiem Jana Pawła II, który był uniwersalnym autorytetem dla wszystkich Polaków, niezależnie od ich opcji ideowej.
Podczas konferencji bp Adam Lepa mówił o misji specjalnej mediów katolickich. Do najważniejszych zadań stojących dziś przed nimi zaliczył pogłębianie wiary u odbiorców, podnoszenie ich wiedzy religijnej oraz obalanie mitów, jakie są fabrykowane wokół życia Kościoła. Wśród specjalnych zadań mediów katolickich bp Lepa wyliczył skuteczne i szybkie reagowanie na negatywny wpływ innych mediów na społeczeństwo. Jest to istotne szczególnie wobec faktu, że 80 proc. polskich mediów znajduje się we władaniu środowisk liberalnych i lewicowych. Ich wpływ bp Lepa nazwał celowym „ogłupianiem” społeczeństwa czy wręcz jego „jełopizacją”. W procesie tym szczególne uczestniczą tabloidy.
Podczas konferencji zwrócono uwagę, że internet staje się jedynym środkiem przekazu, z którego czerpie informacje dzisiejsza młodzież. Media tradycyjne, czyli prasa, radio i telewizja, mają znaczenie w formowaniu elit, natomiast masowe oddziaływanie można osiągnąć za pomocą internetu.
Uczestnicy spotkania postulowali intensywniejszy dialog z mediami świeckimi, tak aby świat wartości ewangelicznych mógł być za ich pośrednictwem bardziej przekazywany.
Dokonano typologii polskich mediów pod kątem ich sposobu patrzenia na Kościół i jego prezentacji. Pierwsza grupa mediów, z „Gazetą Wyborczą” na czele, dostrzega tematykę kościelną, ale z zasady kwestionuje nauczanie Kościoła i usiłuje podważyć jego autorytet. Ponadto w swej publicystyce stara się niejako „poprawić Kościół” według własnego sposobu myślenia. Do drugiej grupy zaliczono sposób opisywania Kościoła, jaki wypracował dziennik „Rzeczpospolita”. Określono go jako zasadniczo wiarygodny, jednak stwierdzono, że pewne strony życia Kościoła są tam oceniane negatywnie i nieraz w przesadny sposób nagłaśniane. Ponadto część członków redakcji wykazuje wyraźną fascynację Kościołem tradycjonalistycznym, co skutkuje nieraz krytyką Ojca Świętego i Stolicy Apostolskiej. Trzecia grupa mediów, której reprezentantem był np. do niedawna „Dziennik”, a dziś „Dziennik - Gazeta Prawna”, wychodzi z pozycji ateistycznych i dostrzega działalność Kościoła, ale wyłącznie w jego wymiarze horyzontalnym.
Chorobą niemal wszystkich świeckich mediów jest szukanie w Kościele taniej sensacji oraz nagłaśnianie wszelkich spraw kontrowersyjnych. Tematyka religijna - choć w wybiórczy sposób - jest jednak obecna, czego powodem jest autorytet, jakim cieszy się Kościół w Polsce, wszystkie media muszą to zatem brać pod uwagę.
(Na podst. KAI)
Pomóż w rozwoju naszego portalu