W niedzielę 3 kwietnia po ostatniej wieczornej Mszy św. rozmawiałem przed świątynią z trojgiem ludzi. Wszyscy bezrobotni. Rozmowa dotyczyła Ojca Świętego. - Teraz będzie gorzej - powiedział ze smutkiem 30-letni mężczyzna. - Czemu? - zapytałem. - Bo nikt nie będzie umiał tak wytłumaczyć - powiedział trochę nieskładnie. Zrozumiałem, że boją się osamotnienia w swojej biedzie. Kolejnego lęku, których im i tak nie brakuje. Że już nie będzie człowieka, który tak mocno będzie bronił ubogich i pokrzywdzonych.
W Sosnowcu spotkaliśmy się z Janem Pawłem II 14 czerwca 1999 r. 300 tys. ludzi wsłuchiwało się w Jego słowa o pracy. Ojciec Święty wskazywał na zagrożenia i zadania, jakie w tej dziedzinie spoczywają na Kościele. Zagrożenia, o których mówił Jan Paweł II, zna dziś od podszewki wiele polskich rodzin. To przede wszystkim bezrobocie, ale i praca, która zamiast być błogosławieństwem, staje się niemal przekleństwem. Chodzi o pracę niewolniczą, w której prawa rynku depczą prawa człowieka. „Dzieje się tak (…) - mówił Jan Paweł II w Sosnowcu - gdy dla zwiększenia produkcji odmawia się pracownikowi prawa do odpoczynku, do troski o rodzinę, do wolności w podejmowaniu decyzji o kształcie własnej codzienności”.
W tym kontekście Jan Paweł II postawił zadanie przed naszym Kościołem lokalnym. Powtórzył po raz kolejny, że nie ma innej drogi dla Kościoła niż człowiek i że Kościół ma stanąć za nim, jego bronić, być adwokatem przed tym, co zagraża podstawom jego egzystencji. Jak to robić? Konkretne recepty Ojca Świętego to: formowanie sumień i praca charytatywna na wzór patrona diecezji - św. Brata Alberta Chmielowskiego. „Niech każda parafia staje się wspólnotą ludzi wrażliwych na los tych, którzy znajdują się w trudnej sytuacji. Poszukujcie coraz to nowych form dla tej pracy” - apelował Ojciec Święty. Inny temat papieskiego przesłania stanowiła młodzież. Jan Paweł II mówił o perspektywach młodych, które daje integralna edukacja i wychowanie.
Czy znaleźliśmy nowe formy pracy? Czy udało się trzymać tego papieskiego szlaku, któremu Papież dał świadectwo swoim życiem? Na pewno efektem przemówienia Ojca Świętego jest dzieło: Pomagamy Dźwigać Krzyż Bezrobocia. Prowadzi je od dwóch lat Akcja Katolicka Diecezji Sosnowieckiej. Odpowiedzią na słowa Ojca Świętego dotyczące młodych jest Centrum Edukacji i Wychowania Młodzieży KANA w Sosnowcu. Powstało ponad rok temu, a jego oferta jest skierowana do rodzin biednych i dotkniętych bezrobociem, czyli do tych, którym trudno o perspektywy.
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W Wielkim Tygodniu odpowiedź na pytanie - czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
W poniedziałek 14 kwietnia Ojciec Święty Franciszek przyjął na audiencji kardynała Marcello Semeraro, prefekta Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych. Podczas audiencji Papież upoważnił tę dykasterię do promulgowania dekretu o cudzie do beatyfikacji, o męczeństwie, również do beatyfikacji oraz czterech dekretów o heroiczności cnót.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.