Reklama

Aspekty

Diecezjalne Dni Młodzieży w Rokitnie

Bp Tadeusz Lityński przewodniczył Mszy św. w rokitniańskiej bazylice z okazji Diecezjalnych Dni Młodzieży.Tegoroczne DDM odbyły się pod hasłem "Zrodzeni do żywej nadziei".

[ TEMATY ]

Rokitno

Diecezjalne Dni Młodzieży

Karolina Krasowska

Bp Tadeusz Lityński przewodniczył Mszy św. z okazji Diecezjalnych Dni Młodzieży w Rokitnie

Bp Tadeusz Lityński przewodniczył Mszy św. z okazji Diecezjalnych Dni Młodzieży w Rokitnie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tegoroczne Diecezjalne Dni Młodzieży wpisują się w odpust ku czci Najświętszej Maryi Panny z Rokitna. Rozpoczęły się w piątek (18 czerwca) wieczorem całonocnym czuwaniem modlitewnym liderów grup młodzieżowych. Z młodzieżą spotkał się również ks. Witold Lesner, nasz misjonarz na Kubie, który podzielił się z nią swoim świadectwem.

- Maryja w tym obrazie ma wzrok zwrócony na dół, Ona patrzy na nas, jest zasłuchana, Ona też o nas myśli i na nas czeka. Nie bójmy się, nie czekajmy aż nam ktoś tę nadzieję da - szukajmy jej i dawajmy innym - mówił do młodych misjonarz.

Główne obchody DDM odbyły się w sobotę 19 czerwca. Mszy św. w rokitniańskiej bazylice przewodniczył pasterz diecezji bp Tadeusz Lityński, który skierował do młodych swoje słowo w czasie homilii.

- Uświadamiamy sobie w nawiązaniu do słów św. Piotra z jego Pierwszego Listu, że jesteśmy wszyscy przez chrzest zrodzeni do żywej nadziei. Po długim czasie przerwy Pan Bóg znów pozwala nam przeżyć to wspólne doświadczenie - święto młodości, tutaj, w Rokitnie, gdzie gromadzimy się przy ołtarzu i przed obliczem Matki - mówił w homilii pasterz diecezji.

Reklama

- Skoro tutaj jestem, tu, u Matki, ale przede wszystkim u Tego, na Którego Ona wskazuje, ku Któremu wyciąga ręce, kieruje wzrok i mówi "uczyńcie wszystko cokolwiek wam powie". I Bóg zaprasza nas do przyjęcia Jego Mądrości, zaufania jej i pozwolenia, by to właśnie Mądrość kształtowała naszą codzienność - kontynuował biskup.

- Powinniśmy w tym pielgrzymowaniu trwać w asystencji Ducha Świętego. To jest także warunek, że ta nadzieja będzie się ciągle w nas rodziła. Dlatego też skoro tutaj jesteśmy jako pielgrzymi to już jest w nas ogromnie wielki pokład tej nadziei, którą miała Maryja. Dlatego wracając do domu pragnę, abyście się tą nadzieją i tą radością dzielili z innymi,bo to jest nasza misja - podkreślał biskup.

Na koniec Eucharystii młodzież naszej diecezji dokonała aktu Zawierzenia Matce Bożej.

Słowo bp. Tadeusza Lityńskiego do młodzieży diecezji zielonogórsko-gorzowskiej zobaczycie tutaj

Ks. Łukasz Malec o Diecezjalnych Dniach Młodzieży w Rokitnie: Zobacz

Świadectwo Marysi o DDM w Rokitnie: Zobacz

Świadectwo Konrada z Gorzowa o DDM: tutaj

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-06-19 14:43

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zaproszenie na Diecezjalne Dni Młodzieży

Ks. Łukasz Malec - diecezjalny duszpasterz dzieci i młodzieży zaprasza na Diecezjalne Dni Młodzieży, które odbędą się 18-19 czerwca w Rokitnie.

Diecezjalne Dni Młodzieży w Rokitnie rozpoczną się 18 czerwca w uroczystość Najświętszej Maryi Panny z Rokitna. Tego dnia wieczorem zaplanowano czuwanie liderów grup młodzieżowych, które rozpocznie się o godz. 21.30 i potrwa do godz. 6.30.
CZYTAJ DALEJ

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. kan. Stanisław Starczyński

2025-01-06 12:00

[ TEMATY ]

nekrolog

Zielona Góra

Gorzów Wielkopolski

Materiały kurialne

Śp. ks. Stanisław Starczyński

Śp. ks. Stanisław Starczyński

5 stycznia 2025, w 90. roku życia i 59. roku kapłaństwa, w szpitalu w Zielonej Górze zmarł śp. ks. kan. Stanisław Starczyński, emerytowany kapłan diecezji zielonogórsko-gorzowskiej.

Ks. Stanisław Starczyński urodził się 8 maja 1935 we wsi Strzałków (pow. Busko-Zdrój, woj. świętokrzyskie). W 1947 roku jego rodzina przeprowadziła się do Róży Wielkiej koło Wałcza. Tam Zmarły ukończył szkołę podstawową, a następnie kontynuował naukę w szkole zawodowej w Wałczu. Po zdobyciu zawodu ślusarza podjął pracę w Zakładach Sprzętu Budowlanego w Katowicach, a później w kopalni Gottwald. Po pomyślnym przebyciu doświadczenia ciężkiej choroby postanowił zostać kapłanem. Powrócił do Wałcza i rozpoczął naukę w Liceum Ogólnokształcącym dla Pracujących. W 1955 roku przerwał naukę i odbył dwuletnią zasadniczą służbę wojskową. Po powrocie z wojska kontynuował naukę i w 1959 roku uzyskał świadectwo dojrzałości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję