Reklama

Oaza - sposobem na wakacje

Oaza to dla strudzonego wędrowca upragniona przystań i schronienie, gdzie można ukryć się w cieniu drzew, napić się wody i odpocząć. Z tym budzącym jednoznaczne skojarzenia określeniem wiąże się także duchowe znaczenie. Oaza to rekolekcje wakacyjne, odbywające się w malowniczych zakątkach naszego kraju

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas tegorocznych wakacji na oazowe rekolekcje wakacyjne wyjedzie ok. 240 osób z naszej diecezji. Młodzież i dzieci będą w nich uczestniczyć w dwóch turnusach. Pierwszy z nich to Oaza Nowej Drogi w Pewli Małej, natomiast na Oazę Nowego Życia I stopnia uczestnicy wyjadą do Wapienicy k. Bielska. Na Oazę Dzieci Bożych w terminie 15-31 lipca najmłodsi udadzą się do Międzybrodzia Żywieckiego, a na Oazę Nowej Drogi do Pewli Małej. Oaza Nowego Życia I stopnia odbędzie się w Łapszach Niżnych. Młodzi wyjadą także na Oazę Nowego Życia (wędrowną) I stopnia i Oazę Nowego Życia II stopnia. Na Oazę Nowego Życia III stopnia część uczestników wyjedzie do Krakowa i 1 uczestnik do Rzymu. Prawie 20 uczestników wyjedzie na rekolekcje dla młodzieży z innymi diecezjami oraz na oazy dla dorosłych i studentów. Po raz drugi w naszej diecezji odbędzie się Oaza Nowego Życia I stopnia w formie obozu wędrownego. 16 uczestników rekolekcji wyruszy 15 lipca z Obidowej k. Rabki. W czasie wędrówki będą przeżywać rekolekcje oazowe zgodnie z charyzmatem Ruchu Światło-Życie. Oazowa wspólnota dorosłych organizuje także wyjazd w Tatry do Bukowiny Tatrzańskiej w terminie 23-27 sierpnia. Zgłoszenia przyjmuje ks. Wojciech Koryto, koryto@wp.pl.

Ruch oazowy

Na rekolekcje oazowe udają się dzieci i młodzież, studenci i dorośli, klerycy i kapłani, a także całe rodziny. Na rozśpiewane grupy można się natknąć w miesiącach letnich nie tylko w wysokich Tatrach, na Podhalu, w zalesionych Beskidach czy w okrzyczanych Pieninach, ale również w wielu innych uroczych ustroniach i urzekających zaciszach - aż po wybrzeże Bałtyku na północy. Oazy odbywają się także poza granicami naszego kraju.
Początki historii ruchu sięgają pierwszej oazy, czyli wyjazdu rekolekcyjnego o charakterze przeżyciowym, która odbyła się w roku 1954 z udziałem ministrantów. Przed rokiem 1976 ruch był znany pod nazwą ruch oazowy, Ruch Żywego Kościoła, Ruch Niepokalanej. Twórcą oazy, założycielem ruchu i pierwszym moderatorem krajowym był ks. Franciszek Blachnicki. Nieodłącznie z tym ruchem wiąże się Krucjata Wyzwolenia Człowieka, polegająca na: powstrzymaniu się od spożywania napojów alkoholowych, nieczęstowania alkoholem, niewydawania pieniędzy na alkohol, powstrzymywaniu się i przeciwdziałaniu wszystkiemu, co prowadzi do zniewolenia człowieka, a także na modlitwie za osoby uzależnione. Wszystko to należy rozumieć jako sposób walki z problemem alkoholowym w Polsce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Rozwój ruchu oazowego

Rozwijający się stale ruch oazowy nasuwa pytanie: czego szukają ci, którzy kolejny raz jadą na oazę? Nad fenomenem oazowym zastanawiano się już w latach 60. i 70. XX wieku, kiedy ruch oazowy, zwany później Ruchem Żywego Kościoła, a następnie Ruchem Światło-Życie, rodził się i rozpoczął swój intensywny rozwój. Warto przypomnieć, że tamte lata były prawdziwym błogosławieństwem dla Kościoła. Zakończył się Sobór Watykański II, podjęto zamierzoną reformę liturgii, a soborowy powiew Ducha Świętego przekładał się na cenne inicjatywy teologiczno-naukowe i duszpasterskie. To sprawiało, że wielu ludzi jakby na nowo odkrywało Kościół jako wspólnotę wiary. Lgnęli do niego licznie ci, którzy czuli w sobie iskrę Bożą i cieszyli się posiadaniem rozmaitych uzdolnień i talentów. Do kipiącej nowością wspólnoty każdy z przybyłych wnosił coś oryginalnego. Dochodziło w niej do twórczych konfrontacji między silnymi i pociągającymi osobowościami, do manifestacji niezwykłej radości i głębokiej nadziei, żaru i zapału, do demonstracji imponującego potencjału duchowego. Podobnie jest i teraz. I dzięki temu każda wakacyjna oaza jest nieco inna, niemniej jednak żadna z nich przy tym nie traci charakteru swoistego rogu obfitości. Nowo przybyli radują się posiadaniem różnych przydatnych we wspólnocie umiejętności. Ujawniają się one bądź w pierwszym dniu pobytu, bądź w ciągu kilku następnych wspólnotowych zajęć.

Wzajemne ubogacanie

Oazę prowadzą moderatorzy i asystujący im animatorzy, na których spoczywa ewangeliczny obowiązek umiejętnego zagospodarowania ofiarowanego im bogactwa. Muszą być uwrażliwieni na to, co potrafią przyjezdni, wysuwać na pierwszy plan tych, którzy wywierają dobroczynny wpływ na innych, powinni odkrywać sprawności, wiedzieć, do czego i kto ma dryg i zacięcie, ujawniać pasje i talenty, a jeśli pozostają ukryte - odkryć je i pozwolić, by stały się darem dla pozostałych. W rezultacie korzystać z darów dzieci i młodzieży powinna cała wspólnota. Odsłoniętym na oazie duchowym kredytem młodzi i starsi mogą się nawzajem dzielić i służyć sobie z radością w tworzącej się rodzinie. Dopełniać się i ubogacać. Mówi się o niepowtarzalnym charyzmacie Ruchu Światło-Życie i metodzie pracy rekolekcyjnej, zwanej oazą. Kto z zaangażowaniem uczestniczy w tych rekolekcjach, obcując we wspólnocie z innymi, ma szansę dostrzeżenia na nowo samego siebie, właściwego oszacowania swojej kondycji duchowej. Wielu przyszłych kapłanów, braci i sióstr zakonnych, właśnie dzięki tej formie rekolekcji, usłyszało wezwanie Chrystusa. Bardzo liczni świeccy znaleźli swoje miejsce w Kościele i w świecie.

2009-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Patronka dnia - św. Małgorzata z Cortony

[ TEMATY ]

Św. Małgorzata z Cortony

pl.wikipedia.org

Małgorzata z Kortony

Małgorzata z Kortony

W historii św. Małgorzaty występuje wiele elementów z baśni lub fabularnego filmu. Piękna dziewczyna, książęcy zamek, macocha, które nie toleruje przybranej córki, kochanek, który umiera w tajemniczy sposób, a na końcu oczywiście szczęśliwe zakończenie- nawrócenie, które doprowadzi Ją do świętości.

W 1247 r. na świat przychodzi Małgorzata, w wieku 8 lat zostaje osierocona przez matkę, a ojciec żeni się ponownie. Zazdrosna macocha nie toleruje dziewczynki, co objawia się w uprzykrzaniu jej życia. Młoda Małgorzata szuka wolności, w wieku 18 lat zakochuje się w Arseniuszu z Montepulciano, z którym ucieka, myśląc, że ich uczucie zakończy się małżeństwem. Niestety nigdy do tego nie doszło, po mimo przyjścia na świat ich dziecka, gdyż szlachecka rodzina nie zgadza się na ich związek. Małgorzata próbuje wtopić się w życie rodziny swojego ukochanego, hojnie pomagając ubogim.

CZYTAJ DALEJ

Nasz diecezjanin na Międzynarodowej Konferencji Liturgicznej w Rzymie

2024-05-15 10:37

[ TEMATY ]

Zielona Góra

Z pasji do liturgii

Dawid Makowski

Archiwum Dawida Makowskiego

Dawid Makowski jest członkiem Diecezjalnej Komisji Liturgicznej. Pochodzi z Zielonej Góry

Dawid Makowski jest członkiem Diecezjalnej Komisji Liturgicznej. Pochodzi z Zielonej Góry

W dniach od 8 do 10 maja 2024 r. w murach Papieskiego Instytutu Liturgicznego w Rzymie odbywała się międzynarodowa konferencja liturgiczna pt. „Sobory, Synody i Liturgia”. W wydarzeniu uczestniczył nasz młody pasjonat liturgii zielonogórzanin Dawid Makowski.

Konferencja była okazją do usłyszenia wielu referatów obejmujących swoją tematyką zagadnienia: synodalności, soboru w Nicei, związku liturgii z synodami diecezjalnymi, inkulturacji liturgicznej, architektury sakralnej, eklezjologii i współczesnych aspektów pastoralnych liturgii. Sympozjum było organizowane ze względu na przypadającą za rok siedemsetną rocznicę zgromadzenia Soboru w Nicei – wyjaśnia Dawid Makowski. - Był to czas bardzo cenny nie tylko naukowo, ale duchowo. Można było doświadczyć powszechności (czyli katolickości) Kościoła, poprzez rozmowę i spotkania z ludźmi z całego świata. Szczególnie interesujące było tu wystąpienie benedyktyńskiego opata dr Oliviera-Marii Sarr OSB, który wygłosił referat na temat inkulturacji liturgicznej w krajach afrykańskich. Pozwolił on słuchaczom dostrzec, w jaki sposób tamtejsze narody rozumieją i praktykują wiarę – dodaje.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Müller: Komunizm jest zasadniczo ateizmem

2024-05-16 09:10

[ TEMATY ]

ateizm

komunizm

Kard. Müller

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kard. Gerhard Ludwig Müller

„Czy idee komunizmu można wykorzystać do uzasadnienia postulatów i idei chrześcijaństwa oraz ich realizacji?” - na to pytanie odpowiada w rozmowie z niemieckim prawnikiem, politologiem i filozofem, Lotharem C. Rilingerem były prefekt Kongregacji Nauki Wiary, kardynał Gerhard Ludwig Müller. Wywiad ukazał się na portalu kath.net.

Lothar C. Rilinger: Zacznijmy od pytania teologicznego. Czy Bóg, Trójjedyny Bóg chrześcijaństwa, ma swoje miejsce w komunizmie?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję