Reklama

Przyczyna zawirowań w ekonomii

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czy pogłębiająca się wciąż przepaść między najbogatszymi a najbiedniejszymi służy gospodarce, czy jej szkodzi? Na to pytanie starał się odpowiedzieć brytyjski „The Tablet”. W artykule zamieszczonym w katolickim tygodniku: „The rich get rich and the poor get laid off” podkreślono na początku, że wyznawcy wciąż dominującej szkoły ekonomicznej uważają, iż rosnące fortuny najbogatszych przekładają się na grubsze portfele klasy robotniczej. Coraz więcej danych wskazuje jednak, że jest to przekonanie błędne, a jedną z przyczyn największych kryzysów ekonomicznych była właśnie wzrastająca nierówność między najbogatszymi a resztą społeczeństwa.
Do tej pory krytykowano ją z pozycji etycznych, podkreślając, że jest to zjawisko niesprawiedliwe. Teraz coraz częściej mówi się o tym, że jest to zjawisko szkodliwe dla ekonomii. Dane wskazują bowiem, że przed dwoma największymi we współczesności kryzysami ekonomicznymi, czyli tym z lat 30. ubiegłego stulecia i obecnym stoi właśnie nierówność w bogactwie. Tuż przed kryzysem z lat 30. udział w bogactwie jednego procenta najbogatszych wzrósł nagle z 14 do 24 proc. Obecnie jesteśmy świadkami podobnego zjawiska. W latach 1990 - 2007 taki sam udział obecnie najbogatszych ludzi wzrósł z 14,3 do 22,8 proc. Jaki jest skutek tego fenomenu? Sprawia on, że ekonomia jest mniej stabilna i podatna na kryzysy. Kryzysów nie było zaś w 40-leciu, kiedy udział w światowym bogactwie najbogatszych ludzi gwałtownie malał. Niestety, amerykański 662-stronicowy raport na temat obecnego kryzysu ekonomicznego nie wspomina nierówności w bogactwie jako jednej z przyczyn obecnego stanu rzeczy.

(pr)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

3 maja na Jasnej Górze centralne obchody uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski

2024-04-26 07:49

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża Częstochowska

Matka Boża

Mazur/episkopat.pl

Jasna Góra

Jasna Góra

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda zaprosił wszystkich do Częstochowy, gdzie 3 maja odbędą się główne obchody uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Abp Wojda odprawi mszę św. na Wałach Jasnogórskich.

W Kościele katolickim w Polsce 3 maja przypada uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, głównej patronki kraju.

CZYTAJ DALEJ

Giuseppe Moscati – lekarz, który leczył miłością

[ TEMATY ]

św. Józef Moscati

Archiwum

Św. Józef Moscati. Kadr z filmu

Św. Józef Moscati. Kadr z filmu

W odległym 1927 roku był to Wtorek Wielkiego Tygodnia. 12 kwietnia w wieku 47 lat, zmarł Giuseppe Moscati, lekarz ubogich… W Kościele katolickim wspomnienie świętego przypada 27 kwietnia.

Święty doktor

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję