Reklama

Gospodarka

Rewolucja wodorowa nie wydarzy się sama

Pierwsze wyniki projektu JIVE (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe) obejmującego wdrożenie 300 autobusów wodorowych i 18 stacji tankowania przekroczyły zakładane oczekiwania. Spalanie wodoru na 100km nie przekracza 9 kg, a czas tankowania nie różni się od tradycyjnego czasu tankowania paliw płynnych.

[ TEMATY ]

autobus

paliwo wodorowe

PAP/2mgroup Komunikacja Biznesowa sp. z o.o. sp. k.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ramach inicjatywy Central and Eastern Europe on the Road to Hydrogen na targi H2POLAND przyjechali między innymi eksperci z Hydrogen Europe, organizacji zrzeszającej blisko 470 podmiotów z branży wodorowej, aby podzielić się dotychczasowymi doświadczeniami z realizacji projektu oraz przedstawić możliwe mechanizmy finansowania zakupu autobusów wodorowych.

Niezawodność i wysoka efektywność kosztowa

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

The JIVE (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe) - flagowy projekt europejski zakłada wdrożenie blisko 300 autobusów wodorowych w 16 miastach Europy do końca 2025 roku. Plany zakładają także uruchomienie 18 stacji tankowania. Obecnie funkcjonuje już 14 stacji, a blisko 80% autobusów z założonej liczby jest w użytkowaniu. Wstępne wyniki projektu wskazują na wysoką konkurencyjność autobusów wodorowych względem innych rozwiązań. Zużycie paliwa wodorowego waha się między 6.3 a 9 kg/100 km, a czas tankowania i niezawodność autobusów w niczym nie ustępuje autobusom na inne paliwa.

Aivars Starikovs, członek zarządu Hydrogen Europe wskazywał na różne możliwości finansowania zakupu autobusów wodorowych, które mogą być odpowiedzią na wymogi w zakresie zeroemisyjnego transportu miejskiego. Do efektywnej realizacji potrzebna jest jedynie aktywna postawa przedstawicieli samorządów lokalnych.

Konieczny efekt skali

„Już czas aby zacząć działać, zakończyć rozmowy i przejść do działania. Najważniejsze jest jednak realizowanie projektów o określonej, odpowiednio dużej skali - produkcja rzędu 20 mln ton zielonego wodoru jest oczekiwana na rynku europejskim do 2030 roku. Czyli paliwo będzie dostępne - a czy gotowi będą użytkownicy? Aby być gotowym konieczne jest odrobienie pracy domowej - trzeba przeprowadzić analizy, zebrać wszelkie informacje aby zbudować przekonanie że autobusy wodorowe to jedyne i właściwe rozwiązanie. Jedynie projekty o odpowiedniej skali mogą uzyskać odpowiednią efektywność kosztową. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że uzyskanie efektywności kosztowej możliwe jest dla projektów uwzględniających co najmniej 10 autobusów, a mniejsza liczba ma sens tylko jako projekt pilotażowy” - mówił podczas konferencji Aivars Starikovs, członek zarządu Hydrogen Europe.

Reklama

Dobre przykłady z rynku polskiego

Uczestnicy konferencji wskazywali na wiele możliwych form finansowania - od funduszy europejskich po programy oferowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto przykład Konina, gdzie na regularnych trasach jeździ od lipca 2022 autobus wodorowy, zilustrował także możliwości dzierżawy autobusów. Koniński Solaris Urbino został przekazany MZK w Koninie sp. z o.o. na 4-letnią dzierżawę. Pierwsza ocena projektu wskazuje, że korzyści ekonomiczne przewyższają ekonomiczne koszty. Konin w swojej strategii zapisał likwidację energetyki węglowej do 2030 r.

H2POLAND to pierwsze w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej targi dedykowane technologiom wodorowym, odbywają się w Poznaniu 16-17 maja.

Konferencja pt. „Autobusy wodorowe. Współczesne i innowacyjne rozwiązanie dla zeroemisyjnego transportu miejskiego” odbyła się na scenie praktyk podczas targów H2POLAND i została zorganizowana przy współpracy Hydrogen Europe oraz Nexus Consultants, firmy specjalizującej się w doradztwie dla sektora wodorowego, która uczestniczyła w opracowaniu pierwszej w Polsce lokalnej strategii wodorowej dla Wielkopolski.

KONTAKT:

e-mail: k.szulc@2mgroup.pl

tel. 502 547 999

Źródło informacji: 2mgroup Komunikacja Biznesowa sp. z o.o. sp. k.

2023-05-18 20:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzecznik producenta autobusu: w środku jest „czarna skrzynka” i kamery

Autobus Solaris Urbino 18 CNG jest wyposażony w systemy monitorujące zdarzenia na pokładzie pojazdu w tym kamery. Jedna z nich skierowana jest na kierowcę. To pozwoli odtworzyć, co się wydarzyło przed i w trakcie wypadku – poinformował PAP rzecznik spółki Solaris Bus & Coach Mateusz Figaszewski.

Polska firma Solaris Bus & Coach jest producentem autobusu Solaris Urbino 18 CNG, który spadł w czwartek z wiaduktu na trasie S8 nad Wisłostradą w Warszawie. Rzecznik spółki Mateusz Figaszewski poinformował, że pojazd był nowy, wyprodukowany w 2019 r.

CZYTAJ DALEJ

Pamiętają o tych, którzy walczyli o wolność

2024-04-26 10:14

[ TEMATY ]

Słubicki Panteon Pamięci Żołnierza Polskiego

Instytut Pamięci Narodowej

Karolina Krasowska

Składając wizytę w Słubicach, prezes IPN wyraził wdzięczność organizatorom projektu

Składając wizytę w Słubicach, prezes IPN wyraził wdzięczność organizatorom projektu

Słubicki Panteon Pamięci Żołnierza Polskiego otrzyma wsparcie Instytutu Pamięci Narodowej.

Inicjatorem Panteonu jest lokalny działacz Michał Sobociński. Od kilku lat dokłada on wszelkich starań, by w jak najbardziej godny sposób, upamiętnić tych, którzy walczyli i ginęli za Polskę w kraju i na wszystkich frontach drugiej wojny światowej. Jak mówi, chodzi o upamiętnienie szeregowych, często bezimiennych żołnierzy, którzy walczyli za naszą wolność.

CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: Caritas pomogła znaleźć pracę 70 tys. bezrobotnym w 2023 roku

2024-04-26 19:05

[ TEMATY ]

Caritas

bezrobotni

Hiszpania

Adobe.Stock.pl

W 2023 roku Caritas pomogła 70 tys. bezrobotnych znaleźć zatrudnienie, wynika z szacunków kierownictwa tej organizacji. Zgodnie z jej danymi w ubiegłym roku Caritas na rozwijanie programów wsparcia zatrudnienia wydała 136,8 mln euro, czyli o 16,4 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim.

Dyrekcja organizacji sprecyzowała, że z kwoty ten ponad 100 tys. euro zostało przeznaczonych na rozwój inicjatyw w ramach tzw. ekonomii społecznej. Działania te polegały przede wszystkim na prowadzeniu szkoleń zawodowych służących usamodzielnieniu się na rynku pracy, w tym podjęciu aktywności zawodowej na podstawie samozatrudnienia.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję