Reklama

Polska

Prezydent RP w liście do bp. Odera: dziękuję za wszystko, czego Ksiądz Biskup dokonał dla Kościoła i naszego narodu

"To właśnie ogromnej wiedzy i wielkiemu trudowi Księdza Biskupa zawdzięczamy to, że już niespełna dziewięć lat po odejściu do Domu Ojca kult papieża Polaka został oficjalnie zatwierdzony w całym Kościele powszechnym. Dzisiaj raz jeszcze dziękuję za wszystko, czego Ksiądz Biskup dokonał dla dobra polskiego Kościoła i naszego narodu" - napisał prezydent Andrzej Duda w liście gratulacyjnym do ks. Sławomira Odera z okazji jego święceń biskupich i ingresu do katedry gliwickiej.

[ TEMATY ]

ingres

Prezydent Andrzej Duda

Ks. bp Sławomir Oder

PAP/Zbigniew Meissner

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

List podczas uroczystości święceń biskupich oraz ingresu bp. Sławomira Odera do gliwickiej katedry Świętych Apostołów Piotra i Pawła odczytała min. Grażyna Ignaczak–Bandych, szefowa Kancelarii Prezydenta RP.

W liście Andrzej Duda podziękował nowemu biskupowi gliwickiemu za "wspaniałą misję postulatora w procesach beatyfikacyjnym i kanonizacyjnym naszego umiłowanego rodaka św. Jana Pawła II". "To właśnie ogromnej wiedzy i wielkiemu trudowi Księdza Biskupa zawdzięczamy to, że już niespełna dziewięć lat po odejściu do Domu Ojca kult papieża Polaka został oficjalnie zatwierdzony w całym Kościele powszechnym" - podkreślił prezydent.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jak napisał, ze wzruszeniem wspomina uroczystość z 9 listopada 2015 roku w Ambasadzie RP przy Stolicy Apostolskiej, gdzie miał przyjemność odznaczyć ks. Sławomira Odera Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. "Dzisiaj raz jeszcze dziękuję za wszystko, czego Ksiądz Biskup dokonał dla dobra polskiego Kościoła i naszego narodu" - stwierdził Andrzej Duda.

"Powołanie Ekscelencji na urząd biskupi ma wymiar symboliczny właśnie teraz, gdy świadectwo życia i dzieła św. Jana Pawła II jest potrzebne może nawet bardziej niż kiedykolwiek. Ojciec Święty był najwybitniejszą osobistością w dziejach naszego narodu. Jako biskup pomocniczy, a następnie arcybiskup metropolita krakowski, wreszcie jako głowa całego Kościoła katolickiego przewodził nam, Polakom, w drodze ku wolności i stał się ojcem duchowym niepodległej Rzeczypospolitej. Papież Polak rozsławił naszą Ojczyznę w świecie, ale jego niezwykły pontyfikat miał przede wszystkim znaczenie uniwersalne. Niestrudzenie pielgrzymując, głosił prawdy, które docierały do serc milionów – zarówno wierzących chrześcijan, jak i ludzi niewierzących – na wszystkich kontynentach. Cieszył się unikalnym w świecie współczesnym autorytetem i szacunkiem, a w jego postawie i osobistym przykładzie już za życia rozpoznawaliśmy oznaki świętości" - napisał prezydent RP.

Reklama

"Jego wspaniałe nauczanie pozostaje także dziś ważne i aktualne dla każdego człowieka dobrej woli. Mocno wierzę, że będą zeń czerpać również następne pokolenia. Dla nas, Polaków, pamięć o św. Janie Pawle II stanowi bowiem integralny element dziedzictwa narodowego i należy do polskiej racji stanu, której strzec powinniśmy z absolutnym oddaniem i stanowczością, bez względu na konsekwencje. To nasz obywatelski, patriotyczny i historyczny obowiązek" - dodał Andrzej Duda.

Na zakończenie listu życzył, aby "doskonała znajomość prawa kanonicznego i cywilnego oraz bogate doświadczenia zgromadzone zarówno w dykasteriach Kurii Rzymskiej, jak też w pracy formacyjnej wśród duchowieństwa i wiernych świeckich były cenne i pomocne w kierowaniu powierzoną diecezją gliwicką".

2023-03-11 17:20

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Biskup Oder: Jan Paweł II jest dla mnie szczególnym punktem odniesienia, modelem kapłana i biskupa

[ TEMATY ]

wywiad

Ks. bp Sławomir Oder

PAP/Zbigniew Meissner

- Bliskość, serdeczność, ciepło, bezpośrednia relacja, to jest to, co możemy dostrzec w posłudze Jana Pawła II. I tak wyobrażam sobie moją posługę biskupią – mówi w rozmowie z KAI nowy biskup gliwicki Stanisław Oder. Z okazji dzisiejszych święceń biskupich oraz ingresu bp. Sławomira Odera przypominamy wywiad, który opublikowaliśmy 7 marca br.

Ks. Oder był postulatorem procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego Jana Pawła II. Proszony o komentarz do nagłaśnianych obecnie zarzutów, że Jan Paweł II był zbyt pobłażliwy wobec przestępstw pedofilskich w Kościele, odpowiada: „Jeżeli w uczciwy sposób spojrzymy na jego wypowiedzi i działania, to głośniejszego głosu w sprawach potrzeby oczyszczenia Kościoła z przestępstw na tle pedofilii niż głos Jana Pawła II za jego czasów nie było. (…) A dokonywane dziś usiłowanie podważenia autorytetu Jana Pawła II wpisuje się w kontekst odwiecznej walki pomiędzy dobrem a złem”.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Siejba Słowa na Peryferiach. Głos prawdy w erze dezinformacji

2024-04-29 08:46

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Ignacy Dec

siejba słowa na peryferiach

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Siejba słowa na peryferiach

Siejba słowa na peryferiach

"Życzę, aby Czytelnicy tych codziennych sentencji znaleźli coś dla siebie, co ich przybliży do Pana Boga i drugiego człowieka" – napisał bp Ignacy Dec w siódmym tomiku Siejby Słowa na Peryferiach.

W najnowszej publikacji bp Ignacy Dec zbiera swoje refleksje i myśli, które regularnie publikuje w przestrzeni medialnej, głównie na popularnej Platformie X, dawniej znanej jako Twitter. Siódmy już tom serii prezentuje Twitty z roku 2023, ukazujące się w postaci cyfrowej, a teraz zebrane i opublikowane w wersji papierowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję