Reklama

60. rocznica męczeńskiej śmierci ks. kan. Michała Serafina

18 września przypadła 60. rocznica śmierci ks. kan. Michała Serafina, proboszcza i dziekana wyszogrodzkiego w latach 1931-42. Poniżej publikujemy obszerne fragmenty wspomnienia autorstwa ks. kan. Zenona Glicnera, obecnego proboszcza i dziekana w Wyszogrodzie. Wspomnienie zostało wygłoszone w całości 15 września br. podczas wszystkich Mszy św. w kościele parafialnym w Wyszogrodzie. Tego dnia odprawiono także Mszę św. za zmarłego kapłana-męczennika.

Niedziela płocka 42/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Michał Serafin pochodził z diecezji sandomierskiej z miasteczka Przysucha. Rodzice jego przenieśli się do Radomia i tu mały Michał uczęszczał do szkoły powszechnej, do gimnazjum zaś w Sandomierzu. O dwa lata starszy brat Franciszek był także kapłanem i pracował w diecezji kieleckiej. Michał Serafin zgłosił się do Seminarium Duchownego w Płocku. Powołanie do kapłaństwa zrodziło się w duszy Michała, gdy codziennie służył do Mszy św.
Święcenia kapłańskie otrzymał 22 czerwca 1913 r. wraz z 8 kolegami, spośród których 4 zostało zamordowanych w obozach hitlerowskich.
22 lipca 1913 r. ks. Michał Serafin został mianowany wikariuszem i prefektem parafii Lipno. Po 6 latach pracy duszpasterskiej w Lipnie, 11 lipca 1919 r., przeszedł na urząd prefekta do Ostrowi Mazowieckiej, zaś 26 kwietnia 1924 r. otrzymał stanowisko proboszcza w parafii Naruszewo i administrację parafii Radzymin. 18 lipca 1931 r. ks. Michał został proboszczem i dziekanem w Wyszogrodzie. Mimo pasterzowania w dwóch parafiach: wyszogrodzkiej i rębowskiej, oraz obowiązków dziekańskich, ks. Serafin znalazł czas i siły na nauczanie religii w szkole w wymiarze etatu prefekta.
Podczas okupacji rzadko opuszczał swą parafię. Dwa razy odwiedził biskupów podczas ich internowania w Słupnie. Gdy dwukrotnie aresztowano i wywieziono do obozu w Działdowie księży z Płocka i z powiatu płockiego, do którego należał również Wyszogród, ks. Serafin szczęśliwie uniknął wywiezienia. Podtrzymywał parafian na duchu w rozmowach prywatnych, a w kościele, wspólnie z organistą, dobierał pieśni religijne o treści, która stwarzała atmosferę wiary w sprawiedliwość dziejową i nadzieję lepszego jutra. Trwało to aż do wywiezienia organisty, który pierwszy padł ofiarą prześladowań; później przyszła kolej na proboszcza, który "był mocny duchem i patriotyzmem" - zeznaje p. Sekunda, mieszkający wtedy w Wyszogrodzie.
Ks. Michała Serafina aresztowano w nocy z soboty na niedzielę 20 kwietnia 1942 r. pod zarzutem należenia do organizacji walki podziemnej z najeźdźcą. Było to bardzo na rękę miejscowemu komisarzowi niemieckiemu Schweigertowi, który niechętnym okiem patrzył na to, że tuż obok Magistratu jest otwarty kościół, odprawia się nabożeństwa, ludzie na nie uczęszczają - nie tylko w niedzielę, lecz codziennie odwiedzają proboszcza. Ludzie zaś przychodzili często i licznie, ponieważ po wywiezieniu księży z 5 parafii zza Wisły do Działdowa, ks. Serafinowi powierzono opiekę religijną i prowadzenie akt stanu cywilnego tych parafii powiatu sochaczewskiego, należących do gminy Iłów, którą Niemcy przyłączyli do powiatu płockiego. Zwracali się więc do proboszcza wyszogrodzkiego i nawiedzali kościół nie tylko miejscowi parafianie, lecz również wierni zza Wisły - z parafii: Brzozów, Giżyce, Kamion, Młodzieszyn i Iłów.
Po wywiezieniu ks. Michała Serafina kościół w Wyszogrodzie zaraz zamknięto. W październiku 1942 r., przed świętem Chrystusa Króla zamieniono go na spichrz zbożowy, w którym pracował jako buchalter p. Sekunda. Gdy wszedł on w towarzystwie dyr. Rossola do kościoła w Wyszogrodzie od strony zakrystii, spostrzegł, że koloniści niemieccy zrabowali bieliznę kościelną, kap i ornatów użyli na obicie foteli, zaś chorągwie i sztandary połamali. W zakrystii znalazł kluczyk od tabernakulum. Otworzył je i zabrał Najświętszy Sakrament do swego mieszkania, a stąd zawiózł do kościoła w Czerwińsku. Wszystko, co jeszcze ocalało, p. Sekunda wraz z robotnikami ukrył. Prosił ich o sekret, aby nikomu, nawet w domu nie mówili, gdzie są ukryte naczynia, kielichy i lichtarze. Robotnicy aż do wyzwolenia dochowali sekretu i przy otwarciu kościoła w drugiej połowie stycznia 1945 r. p. Sekunda wraz z kluczem od zakrystii przekazał ks. Krawczyńskiemu według spisu wszystko, co ocalało.
Parafianie wyszogrodzcy byli przerażeni wywiezieniem swego proboszcza. Nikt nie wiedział, dokąd go wywieziono. Dopiero miejscowy pastor Nargang powiedział, że ks. Serafin jest w płockim więzieniu. To samo powtórzyli później koloniści niemieccy.
Według zeznań świadków, w więzieniu ks. Serafin mimo terroru i bicia podczas badań, zorganizował codzienną wspólną modlitwę i spowiadał. "Spotkałem ks. Serafina u felczera - zeznaje więzień, p. Gorzelany. - Prosiłem go o spowiedź. Ryzyko było wielkie, a jednak ks. Serafin wysłuchał mojej spowiedzi". W tym samym czasie siedział w płockim więzieniu, w gorszych jeszcze warunkach, ks. Tadeusz Trzciński z Mławy. Oddał on więźniom wielkie usługi. Nawet najbardziej oporni pod jego wpływem wracali do wiary i sakramentu pokuty. Gdy zabiegano o wiadomości o tych dwóch księżach, gestapowiec powiedział w zaufaniu pewnej siostrze zakonnej i księdzu w Płocku, że bardziej jest zagrożony ks. Serafin, niż ks. Trzciński. "Ks. Serafin był bardzo bity, będzie powieszony, ale... to bohater".
Okazało się, że była to informacja odpowiadająca prawdzie. W piątek rano, 18 września 1942 r., rozeszła się po mieście wieść, że na placu synagogalnym (dzisiaj Placu 13 Straconych) w Płocku stawiają szubienicę. Po południu o godz. 15.00 porozstawiana na rogach ulic policja wpuszczała przechodniów jedynie na plac synagogalny. Zebrało się dużo ludzi, tym bardziej, że wszystkim pracującym w sklepach, firmach i instytucjach niemieckich polecono asystować przy egzekucji. Przeważała jednak większość niemiecka, zwłaszcza Niemki z dziećmi na wózkach; zachowywały się one podczas i po egzekucji jak w cyrku lub w kinie - śmiały się.
Około godz. 16.00 podjechało auto ciężarowe, wioząc 13 więźniów od ul. Szerokiej. Podobno na dwa dni przed egzekucją wszyscy więźniowie skazani już na powieszenie byli trzymani jeszcze przez SS w gmachu Seminarium "na badaniach".
Na placu synagogalnym pośrodku i po bokach leżeli na ziemi trzej gestapowcy; karabiny maszynowe były zwrócone w kierunku tłumu i więźniów. Gdy odjęto klapę samochodu, więźniowie skupili się wokół wysokiego więźnia, który im coś szeptał... może udzielał rozgrzeszenia. "Więźniowie wyglądali jak cienie - pisze w swoim dzienniczku świadek Antoni Szpiek (dzisiaj kapłan). - Mieli związane ręce poza plecami tak silnie, że drut wrzynał się im w ciało. Krawiec Weber, tłumacz gestapowski, odczytał przy szubienicy wyrok po niemiecku i po polsku. Zrobiła się cisza. Polki poklękały na placu, szlochając i modląc się. Stojącym na desce pod szubienicą włożono pętlice. Wśród ogólnej ciszy wszyscy usłyszeli okrzyk wieszanych, do którego inicjatywę dał ks. Serafin: "Niech żyje Polska". Drugi raz podnieśli ten sam głos, lecz już nie dokończyli, ponieważ szybko wysunięto stołki, czy też deskę, na której stali i wszyscy zawiśli na szubienicy związani drutem za ręce i nogi. Najdłużej żył ks. Serafin. Gdy inni już skonali, on jeszcze się poruszał. Po egzekucji Polacy odchodzili z bólem, Niemki wracały roześmiane, jak z wesołego widowiska".
Długo spoczywały zwłoki powieszonych, zakopane we wspólnej mogile przez Niemców pod parkanem żydowskiego cmentarza w Płocku.
4 maja 1945 r. ekshumowano ciała 13 Straconych. Wszystkich poznawano tylko po ubraniu, nastąpił już rozkład zwłok, zachowały się tylko szczątki. Jedynie ciało ks. Serafina było w na tyle dobrym stanie, że włożono go do oddzielnej trumny. (...)
Parafianie wyszogrodzcy i rębowscy przyjechali zabrać zwłoki swego Proboszcza do Rębowa, gdzie zostało odprawione nabożeństwo przy udziale licznych parafian i uczniów. Stąd przewieziono trumnę do Wyszogrodu i tu, po odprawieniu Mszy św. żałobnej w kościele złożono ciało w nowej, dębowej trumnie na miejscowym cmentarzu. W pogrzebie wzięło udział siedmiu księży, straż ogniowa z Wyszogrodu i Rębowa, szkoły obydwu parafii oraz tłumy wiernych. Wszyscy składali hołd ukochanemu Proboszczowi, który nawet w oczach wroga wyrósł na bohatera.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: ogłoszono program papieskiej wizyty w Weronie

2024-04-29 11:54

[ TEMATY ]

papież

papież Franciszek

Werona

PAP/EPA/ANDREA MEROLA

Nazajutrz po wizycie duszpasterskiej w Wenecji, Stolica Apostolska ogłosiła oficjalny program wizyty papieża w Weronie w dniu 18 maja.

Franciszek wyruszy helikopterem z Watykanu o godz. 6.30, by wylądować w Weronie o godz. 8.00.

CZYTAJ DALEJ

Zapowiedź - #PodcastUmajony na naszym portalu już od 1 maja!

2024-04-28 07:35

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

#JezusowaKardiologia

Mat.prasowy

Zapraszamy na codzienne refleksje maryjne przygotowane dla naszego portalu na maj 2024 r. przez ks. Tomasza Podlewskiego.

Startujemy 1 maja 2024 roku, zaraz po północy. Do usłyszenia!

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję