Reklama

Konflikty zbrojne

Biskupi Rosji: wojna nie rozwiązuje problemów między narodami

Wojna nie rozwiązuje problemów między narodami – napisali katoliccy biskupi w opublikowanym wczoraj apelu po ogłoszeniu „częściowej mobilizacji” w Federacji Rosyjskiej.

[ TEMATY ]

biskupi

Rosja

wojna

Episkopat News

Wskazali w nim, że „ostra konfrontacja na Ukrainie przerodziła się w konflikt militarny na wielką skalę, który już spowodował tysiące ofiar, podważył zaufanie i jedność między państwami i narodami i zagraża istnieniu całego świata”.

- Pragniemy podążać za nauczaniem Kościoła, zgodnie z Ewangelią i Tradycją pierwotnego Kościoła: wojna nigdy nie była ani nie będzie sposobem rozwiązywania problemów między narodami; „nic nie jest stracone przez pokój, wszystko może być stracone przez wojnę” – przypomnieli hierarchowie słowa papieża Piusa XII.

W apelu podpisanym przez abp. Paola Pezziego z Moskwy w imieniu całej konferencji episkopatu znalazły się wskazówki dla wiernych świeckich i duchownych narodowości rosyjskiej, którzy muszą dziś dokonywać trudnych wyborów. Hierarchowie przypomnieli, że konstytucja Federacji Rosyjskiej chroni tych, którzy odmawiają użycia broni z powodu sprzeciwu sumienia. A choć zdają sobie sprawę, że nie da się nadać wydarzeniom innego biegu, który pozwoliłby uniknąć dalszego rozlewu krwi, biskupi proszą o zapamiętanie słów papieża Franciszka z jego niedawnej wizyty w Kazachstanie: „Nie przyzwyczajajmy się do wojny, nie ulegajmy jej nieuchronności. Przyjdźmy z pomocą tym, którzy cierpią, i nalegajmy, aby naprawdę usiłowano osiągnąć pokój. Co jeszcze musi się wydarzyć, ile osób musi umrzeć zanim konfrontacje ustąpią miejsca dialogowi dla dobra ludzi, narodów i ludzkości? Jedynym wyjściem jest pokój, a jedyną drogą do niego jest dialog”.

Uznając potrzebę, aby rządy w pewnych sytuacjach uciekały się do użycia broni i wzywały obywateli do wypełniania ich obowiązku dla ojczyzny i dla dobra wspólnego, rosyjska konferencja episkopatu precyzuje, że jest to „prawdą, jeśli działania wojskowe mają na celu jak najszybsze zakończenie konfliktu i uniknięcie mnożenia się ofiar”.

Odwołując się do Katechizmu Kościoła Katolickiego, który w paragrafach 2302-2317 dopuszcza uciekanie się do wojny tylko w samoobronie i obwarowane dodatkowymi warunkami, zaznaczają, że ostateczna decyzja o tym, czy dany obywatel bierze udział w wojnie, jest kwestią jego sumienia. Przypominają, że zarówno Katechizm (w paragrafie 2311), jak i rosyjska konstytucja (w artykule 59) chronią osoby, które z pobudek sumienia i z powodu przekonań religijnych odmawiają użycia broni.

Reklama

[Tymczasem władze Rosji oświadczyły, że w ramach mobilizacji nie jest możliwe odbycie służby zastępczej przez osoby powołujące się na sprzeciw sumienia – KAI.]

Jednocześnie biskupi podkreślili, że udział duchownych w akcjach zbrojnych jest kategorycznie zabroniony, zarówno przez Tradycję Kościoła pierwszych wieków, jak i przez obowiązujące konwencje międzynarodowe.

Dokument kończy się wezwaniem do katolików Rosji do podjęcia modlitwy i postu w intencji sprawiedliwego i zapewniającego bezpieczeństwo pokoju. Księża natomiast mają podczas Mszy św. odmawiać specjalną modlitwę w tej intencji.

2022-09-29 18:33

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

II wojna światowa: jaka pamięć?

Obchodzimy w tym roku 70. rocznicę zakończenia II wojny światowej. Jakże inaczej niż 70. rocznicę jej rozpoczęcia!

Przypomnijmy, 1 września 2009 r. na Westerplatte podczas obchodów 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej najbardziej eksponowanym przez rząd Donalda Tuska gościem był Władimir Putin. Rocznicową wizytę poprzedził hołdowniczy wobec rosyjskiego gościa artykuł, jaki minister Sikorski opublikował w „Gazecie Wyborczej”. To tekst po prostu nikczemny w swej pogardzie dla polskiej historii (dla II Rzeczypospolitej w szczególności) i w zakłamaniu rzeczywistej natury putinowskiego reżimu. Wszystko po to, by przypodobać się przywódcy mocarstwa pozostającego prawnomiędzynarodowym spadkobiercą kraju, który napadł na Polskę we wrześniu 1939 r. i współodpowiadał za wywołanie II wojny poprzez zawarcie paktu Ribbentrop-Mołotow.

CZYTAJ DALEJ

Co naprawdę świętujemy?

W Boże Narodzenie warto odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: Dlaczego Syn Boży stał się człowiekiem? Po co nastąpiło Wcielenie? Po co żłóbek i kolędy?
Po co przygotowania i karp, i choinki?

W wyznaniu wiary mówimy: „On to dla nas, ludzi, i dla naszego zbawienia zstąpił z nieba. I za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy”. Jezus przychodzi do człowieka, staje się człowiekiem dla nas i dla naszego zbawienia, abyśmy mieli uczestnictwo w życiu Bożym. Słowo stało się ciałem, aby nas zbawić, to znaczy, aby nas zjednoczyć z Bogiem, aby dać nam możliwość zamieszkania z Nim w wieczności, co więcej – abyśmy mogli lepiej wniknąć w Bożą miłość.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Autobus dla bezdomnych znów w trasie

2022-12-04 09:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Urząd Miasta Łodzi

Od 1 grudnia na łódzkich ulicach w godzinach nocnych ponownie pojawił się specjalny autobus przeznaczony dla bezdomnych i osób potrzebujących pomocy w zimne noce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję