Reklama

Niedziela Wrocławska

Wieczór Tumski z Madonną Adorującą

Wrześniowy Wieczór Tumski poświęcony został wyjątkowemu obrazowi z katedry wrocławskiej – Madonnie Adorującej. Opowiadali o nim ks. Paweł Cembrowicz, proboszcz katedry i Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Magdalena Lewandowska

W muzycznej części spotkania wystąpił wrocławski chór kameralny Cantores Minores Wratislavienses

W muzycznej części spotkania wystąpił wrocławski chór kameralny Cantores Minores Wratislavienses

O walorach artystycznych i wątku historycznym koronowanego 25 lat temu przez św. Jana Pawła II mówił dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu Piotr Oszczanowski. Przypomniał, że obraz był papieskim podziękowaniem dla rodziny Sobieskich za odsiecz wiedeńską. – Czy papież Klemens XI mógł znaleźć bardziej symboliczny prezent dla Aleksandra Sobieskiego, którego ojciec Jan III Sobieski był wielkim czcicielem Maryi, modlącym się o jej wsparcie przed każdą bitwą z innowiercami? – pytał. Opowiadając o wartości artystycznej podkreślał, że obraz charakteryzuje ponadczasowe piękno i przedstawia Matkę Bożą Bolesną: – Madonna nie pozostawia nas obojętnymi. Na tym polega siła subtelnej, przepełnionej bólem i skupieniem twarzy, to ekspresja tego dzieła.

Obraz jest bardzo ważny dla Wrocławia i Dolnego Śląska. Trafił do katedry z Międzylesia 8 kwietnia 1951 roku i od razu zaczął cieszyć się niezwykłą czcią wiernych. – Obraz obdarzany był różnymi tytułami: Matki Bożej Sobieskich, Matki Bożej Zwycięskiej, Matki Bożej Bolesnej, Matki Bożej Pocieszycielki Strapionych, Matki Bożej Międzyleskiej. Kiedy 31 maja 1997 roku do Wrocławia przybył św. Jan Paweł II, na zakończenie 46. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego, w katedrze dokonał koronacji obrazu i nadał mu tytuł Madonna Adorans. Od 25 lat tak go nazywamy – opowiadał ks. Paweł Cembrowicz. – Co ciekawe, kiedy papież koronował obraz, w swoim przemówieniu nie wytłumaczył, dlaczego nadaje mu taki tytuł. Myślę, że kluczem do zrozumienia tego tytułu jest ostatnia encyklika papieska Ecclesia de Eucharistia. Ostatni jej rozdział nosi tytuł „W szkole Maryi, niewiasty Eucharystii”. Jan Paweł II pokazuje, że całe życie Maryi było ukierunkowane na Chrystusa, adorowała go każdym słowem i czynem.

Wspomniał o niedawnych uroczystościach 25-lecia koronacji obrazu, połączone z wprowadzeniem do katedry relikwii św. Jana Pawła II. – Ksiądz Arcybiskup postarał się o relikwie św. Jana Pawła II. Wykonany został jedyny w swoim rodzaju relikwiarz, który stoi teraz przy obrazie Madonny Adorującej. W tle relikwiarza mamy witraże katedry, uchwycony jest ten moment, kiedy Jan Paweł II na zakończenie nabożeństwa eucharystycznego udziela błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem. Widzimy tam ręce papieskie unoszące monstrancję. Nie ma tam twarzy papieża, żeby podkreślić, że w jego życiu Chrystus Eucharystyczny był najważniejszy. Na dole w podstawie relikwiarza jest kapsuła z krwią świętego. Łączy nam się to w piękną całość z obrazem Matki Bożej Adorującej. Maryja jest tą, która prowadzi nas do Chrystusa.

W muzycznej części spotkania wystąpił zespół wokalny Cantores Minores Wratislavienses z kompozycjami o tematyce maryjnej. Dyrygował Piotr Karpeta, a na pozytywie organowym akompaniował Marek Pilch. Wrocławski chór kameralny Cantores Minores Wratislavienses został założony przez Edmunda Kajdasza w 1966 roku. Repertuar zespołu liczący ponad 1000 pozycji obejmuje całą muzykę Europy od średniowiecza po muzykę współczesną. Chór dał już ponad 2600 koncertów, m.in. 36 razy wystąpił na festiwalu Wratislavia Cantans).

2022-09-27 09:26

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Proroctwo św. Andrzeja Boboli. Czy wypełniły się słowa Patrona Polski?

2022-11-30 06:54

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Episkoapt News

Święty Andrzej Bobola nie pozwolił o sobie zapomnieć – sam zaczął upominać się o swój kult. Po śmierci ukazał się w Pińsku, Wilnie aż wreszcie w Strachocinie. Joanna i Włodzimierz Operaczowie w swojej najnowszej książce – biografii św. Andrzeja Boboli „ Boży Wojownik” poszukują odpowiedzi dotyczących specjalnej misji świętego oraz opisują proroctwo, które wyjawił o. Alozjemu Korzeniewskiemu.

Dominikanin o. Alojzy Korzeniewski należał do ludzi twardo stąpających po ziemi. Był wcześniej nauczycielem fizyki w gimnazjum w Grodnie i przełożył na język polski holenderski podręcznik do tego przedmiotu. Interesował się między innymi nowatorską ideą lotów balonem. Gdy w Grodnie zamieszkał wywieziony przez Rosjan ostatni król Polski Stanisław August Poniatowski, odwiedzał o. Korzeniewskiego w jego laboratorium i rozmawiał z nim o balonach. Po wojnach napoleońskich dominikanin trafił do Wilna. Jako płomienny kaznodzieja często poruszający tematy patriotyczne naraził się władzom carskim, które zmusiły jego przełożonych do zakazania mu głoszenia kazań i słuchania spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Sieć modlitewna. Możesz dołączyć

2022-11-30 22:09

[ TEMATY ]

modlitwa

św. Maksymilian

Misjonarki o. Kolbego

Misjonarki o. Kolbego

Misjonarki modlą się w celi św. Maksymiliana.

Misjonarki modlą się w celi św. Maksymiliana.

Misjonarki Niepokalanej Ojca Kolbego, które są instytutem świeckim, zachęcają wiernych do włączenia się w inicjatywę pod nazwą „Cela miłości”.

Nazwa projektu nawiązuje do celi – bunkra głodowego w obozie Auschwitz, w której o. Maksymilian Kolbe oddał życie za swoje współbrata, czyniąc to z miłości do bliźniego.

CZYTAJ DALEJ

Korea Południowa: piłkarz w Katarze pokazał tatuaż, mówiący o zwycięstwie chrześcijaństwa nad pogaństwem

2022-12-01 09:22

PAP/EPA/Noushad Thekkayil

Reprezentant Korei Południowej Kim Min Jae po jednym ze spotkań swej drużyny w ramach trwających obecnie w Katarze Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej ściągnął z siebie koszulkę, pokazując wytatuowany na plecach obraz „Triumf chrześcijaństwa nad pogaństwem”. Jest to reprodukcja ryciny pod tym samym tytułem, wykonanej przez słynnego malarza i rytownika francuskiego Gustave'a Dorégo (1832-83).

Duży tatuaż, zajmujący ponad połowę powierzchni pleców oraz prawe i lewe ramię Koreańczyka, otwarcie przyznającego się do swej wiary, odtwarza szczegółowo dzieło francuskiego twórcy, który sporządził ponad 200 obrazów o tematyce biblijnej. Centralną postacią na tym wizerunku jest Chrystus z krzyżem, stojący na tle tarczy słonecznej, pod nim św. Michał Archanioł a u ich stóp artysta umieścił liczne bóstwa i postaci mitologiczne, głównie greckie, m.in. Zeusa, Dionizosa, Orfeusza, Heliosa, Afrodytę, Hermesa, świętego byka, ale też kilka bogów egipskich i szatana, uciekającego ze swego miejsca z porzuconą koroną.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję