Reklama

Ekumenizm misją zleconą przez Chrystusa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, obchodzony co roku przez chrześcijan na całym świecie w dniach 18-25 stycznia, w 2008 r. wiąże się z jubileuszową - setną rocznicą powstania Oktawy Modlitw o Jedność Kościoła. Ideę tę wymyślił i wprowadził w życie anglikański duchowny Paul Wattson. Wybór daty Oktawy związany był z wyznaczonym wówczas w kalendarzu rzymskokatolickim świętem Katedry Piotra Apostoła (18 stycznia) i świętem Nawrócenia Pawła Apostoła (25 stycznia).

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan

W połowie lat 30. XX wieku o. Paul Couturier, katolicki ksiądz z Lyonu, nadał nowy kierunek oktawie jedności. Od tego czasu obchody oktawy zaczęły się rozszerzać w całym Kościele katolickim. O. Couturier pozostawił daty oktawy, ale zmienił nazwę na: Powszechny Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, który w jego zamierzeniu miał służyć modlitwie o jedność Kościoła, tak jak chciał tego Chrystus. W 1968 r. Kościoły i parafie na świecie otrzymały po raz pierwszy materiały na Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, które były przygotowane wspólnie przez Komisję „Wiara i Ustrój” Światowej Rady Kościołów i ówczesny watykański Sekretariat ds. Jedności Chrześcijan.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Nieustannie się módlcie”

historia wspólnych przygotowań i obchodów Tygodnia Modlitw związana jest z wyborem właściwego tekstu biblijnego, który stanowi temat i wezwanie dla wszystkich chrześcijan. Jubileuszowym obchodom tego Tygodnia przyświeca wezwanie: „Nieustannie się módlcie”, zaczerpnięte z Pierwszego Listu św. Pawła do Tesaloniczan (5,17). Wybór i opracowanie tegorocznego tematu zawdzięczamy ekumenicznej grupie chrześcijan różnych wyznań z Graymoor w USA, gdzie przed stu laty zainicjowano Oktawę Modlitwy o Jedność Chrześcijan. Słowa św. Pawła podkreślają podstawową rolę modlitwy wewnątrz wspólnoty chrześcijańskiej. Modlitwa jest integralną częścią życia chrześcijan, zwłaszcza wtedy, gdy starają się okazywać jedność, która jest im dana w Chrystusie; jedność, która nie ogranicza się jedynie do formalnych deklaracji i czasowych porozumień, ale znajduje odzwierciedlenie w dążeniu do pokoju, sprawiedliwości i obrony godności każdego człowieka, w konkretnych działaniach, które umacniają jedność wyznawców Chrystusa.

Reklama

Dusza ruchu ekumenicznego

Modlitwa o jedność chrześcijan stanowi podstawowy element działania ekumenicznego realizowanego na płaszczyźnie duchowej, to tzw. ekumenizm duchowy, obok doktrynalnego i praktycznego. Wielkie znaczenie ekumenizmu duchowego określił Sobór Watykański II w dekrecie „Unitatis redintegratio”, nazywając ten rodzaj ekumenizmu duszą całego ruchu ekumenicznego. Prawdziwy ekumenizm wymaga wewnętrznego nawrócenia, oczyszczenia pamięci, świętości życia według Ewangelii i wytrwałej modlitwy.

Duży krok na drodze ekumenizmu

„Modlitwa o jedność uzdalnia chrześcijan Europy, by odważnie stawiali czoło bolesnym wspomnieniom przeszłości i problemom społecznym naszej epoki szerzącego się relatywizmu” - przypomniał Benedykt XVI w przesłaniu do uczestników III Europejskiego Zgromadzenia Ekumenicznego w Sibiu. To właśnie Zgromadzenie, które miało miejsce w dniach 4-9 września 2007 r. w Sibiu (Sybinie) w Rumunii, stało się krokiem na drodze do przywrócenia widzialnej jedności wszystkich chrześcijan. Blisko 3 tys. osób, przedstawicieli chrześcijańskich Kościołów Europy, spotkało się w Sibiu, czyniąc z europejskiej stolicy kultury również stolicę ekumenizmu. Przez wspólną modlitwę i refleksję teologiczno-społeczną zgłębiano słowa: „Światło Chrystusa oświeca wszystkich - nadzieja na odnowę i jedność w Europie”.
Kościół rzymskokatolicki w Polsce reprezentowany był w Sibiu przez duchownych i świeckich delegatów diecezjalnych na czele z bp. Tadeuszem Pikusem. Byli też przedstawiciele Polskiej Rady Ekumenicznej. W rumuńskim Sibiu, gdzie od stuleci żyją prawosławni, luteranie, rzymscy katolicy, grekokatolicy, ewangelicy reformowani i inni wyznawcy Chrystusa, miała miejsce swoista pielgrzymka, którą chrześcijanie, reprezentujący różne denominacje, rozpoczęli w 1989 r. w Bazylei. W 1997 r. „zatrzymali się” na II Europejskim Zgromadzeniu Ekumenicznym w Grazu. Zgromadzenie w Sibiu natomiast poprzedziły spotkania w Rzymie w styczniu 2006 r. oraz w Wittenberdze w lutym 2007 r.
Oficjalnego otwarcia Zgromadzenia dokonali kard. Péter Erdö - przewodniczący Rady Konferencji Biskupów Europy (CCEE) oraz francuski pastor Jean-Arnold de Clermont - przewodniczący Konferencji Kościołów Europejskich (KEK). Łączną liczbę referatów, rozważań, głosów oraz świadectw na plenum i na forach trzeba liczyć w dziesiątkach. Wśród osób, które zabrały głos, byli m.in.: ekumeniczny patriarcha Konstantynopola Bartłomiej, kard. Walter Kasper, kard. Dionigi Tettamanzi, kard. Cormac Murphy-O’Connor, metropolita Daniel Ciobotea - nowo wybrany patriarcha rumuńskiego Kościoła prawosławnego, metropolita Cyryl z Patriarchatu Moskiewskiego, bp Wolfgang Huber - przewodniczący Rady Kościołów Ewangelickich Niemiec, prof. Andrea Riccardi ze Wspólnoty św. Idziego. Obecni byli także politycy: prezydent Rumunii Traian Basescu, przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso i przewodniczący Zgromadzenia Parlamentu Rady Europy René van der Linden.
O wyjątkowym charakterze spotkania świadczą również przesłania, które do uczestników skierowali: Ojciec Święty Benedykt XVI, arcybiskup Canterbury Rowan Williams oraz sekretarz Światowej Rady Kościołów pastor Samuel Kobia.

Reklama

Misja zlecona przez Chrystusa

Od strony merytorycznej Zgromadzenie w Sibiu zajęło się bardziej problemami natury społecznej i ekologicznej, odsuwając niejako debatę teologiczną na dalszy plan. Przykładem jest jedna z rezolucji, która w kontekście dokonujących się zmian klimatycznych zaleca, by okres od 1 września do 4 października był poświęcony modlitwie w intencji ochrony Stworzenia. Nie oznacza to, że na III Europejskim Zgromadzeniu Ekumenicznym zabrakło teologii. Prawdziwą ucztą teologiczną było wystąpienie kard. Waltera Kaspera. Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan przypomniał, że ruch ekumeniczny stawia sobie za cel doprowadzenie do wspólnego wyznawania przez wszystkich chrześcijan wiary w jednego Boga, uznawania jednego chrztu i zgromadzenia się w jednym Kościele. Dokonuje się to na fundamencie wiary w Trójcę Świętą i Jezusa Chrystusa jako Zbawiciela. Bez tej podstawy ekumenizm byłby budowaniem na piasku.
Ekumenizm jest misją zleconą przez Chrystusa w słowach: „Aby wszyscy stanowili jedno”. - Podziały to porażka chrześcijan w głoszeniu Ewangelii światu. Przesłoniliśmy w ten sposób światło Chrystusa, przyczyniając się do sekularyzacji. Dlatego nie ma odpowiedzialnej alternatywy dla ekumenizmu - podkreślił kard. Kasper. Nawiązując do spraw europejskich, stwierdził, że trzeba mieć zamknięte oczy, by nie dostrzegać chrześcijańskich korzeni naszego kontynentu. Jego zdaniem, wystarczy spojrzeć na krzyże w centrach europejskich miast. - Europa musi się obudzić i dostrzec swoje wartości! - apelował. Zarazem jednak wyjaśnił, że nie oznacza to uniformizacji: - Mamy szanować inne religie, ale też mieć odwagę podkreślania własnej odmienności.
Przemówienie wysłannika papieskiego było jednym z trzech referatów wprowadzających w obrady plenarne Zgromadzenia. Dwa pozostałe wygłosili metropolita Cyryl z rosyjskiego Kościoła prawosławnego i luterański biskup Wolfgang Huber z Niemiec.

Reklama

Bronić prawdy wiecznej

Metropolita Cyryl - przewodniczący Wydziału Zewnętrznych Kontaktów Kościelnych Patriarchatu Moskiewskiego przypomniał, że choć chrześcijanie różnią się w rozumieniu prawd wiary, to jednocześnie łączy ich rozumienie człowieka. Jednakże niektóre wspólnoty chrześcijańskie jednostronnie dokonują ewolucji norm moralnych. - Ale jak można połączyć przekonanie o wartości życia z zabijaniem dzieci nienarodzonych albo wartość rodziny ze zgodą na wolne związki, w dodatku tej samej płci? Próby te pochodzą z niereligijnego ducha tego świata i wątpliwego rozumienia wolności. Jeśli naukowcy mają prawo bronić swoich nowo odkrytych teorii, to tym bardziej Kościół ma prawo bronić prawdy wiecznej - Chrystusa, który się nie zmienia - dowodził metropolita Cyryl. Wyjaśnił, że ewoluowanie norm moralnych w niektórych środowiskach chrześcijańskich jest ustępstwem na rzecz ducha tego świata, podczas gdy zasady chrześcijańskie są niezmienne.
Z kolei bp Huber - przewodniczący Rady Kościołów Ewangelickich Niemiec wskazał, że fundamentem chrześcijańskiego świadectwa jest duchowość. Sercem duchowości ekumenicznej, która tworzy się dzięki wspólnym spotkaniom i modlitwom, jest walka o jedność w prawdzie. Zaznaczył, że chrześcijanie nie mogą zadowalać się osiągnięciem porozumienia w sprawie wzajemnego uznawania chrztu. Powinni natomiast wciąż dążyć do wspólnego uczestnictwa w Eucharystii. - Musimy iść w tym kierunku dla zbawienia ludzi - przekonywał bp Huber. Nawiązując do dokumentu Kongregacji Nauki Wiary w sprawie niektórych aspektów nauki o Kościele (z lipca 2007 r.), ewangelicki biskup zauważył, że każdy Kościół zawiera w sobie światło i ciemność. Dlatego mówienie, że jeden tylko jest prawdziwy, a inne nie, jest straszliwym ciężarem. Żaden z Kościołów nie ma takiej władzy, by zagarnąć całe światło Chrystusa. - Dążmy do zbawienia, zamiast się spierać, kto jest, a kto nie jest prawdziwym Kościołem Chrystusa - apelował.
Do dokumentu Kongregacji Nauki Wiary odniósł się także kard. Kasper. Przyznał, że ta wypowiedź Kościoła katolickiego zraniła nie tylko ewangelików. - To, co was zraniło, zraniło także mnie - oświadczył przewodniczący Papieskiej Rady. Wyjaśnił zarazem, że celem przyświecającym wydaniu dokumentu było wyrażenie przekonania, że zewnętrzna forma Kościoła nie jest sprawą drugorzędną.

Przesłanie

Pięciodniowa praca uczestników Zgromadzenia w Sibiu została uwieńczona końcowym Przesłaniem. Chrześcijanie wspólnym głosem wyznali wiarę w moc światła Chrystusa, które świeci przez wspólne świadectwo Jego wyznawców; zobowiązali się do obrony godności i praw każdej istoty ludzkiej; wyrazili solidarność ze wspólnotami chrześcijańskimi, które żyją w zagrożeniu na Środkowym Wschodzie; odnowili pragnienie realizowania Karty Ekumenicznej; przypomnieli o konieczności zagwarantowania praw migrantom oraz zobowiązali się promować chrześcijańskie zasady i wartości moralne w europejskim społeczeństwie, w celu tworzenia Europy wartości.
III Europejskie Zgromadzenie Ekumeniczne pokazało chrześcijan Starego Kontynentu podzielonych, ale jednocześnie połączonych jednym pragnieniem: by wszyscy byli jedno w Chrystusie. Nasze wspólne korzenie są głębsze aniżeli podziały. Europa potrzebuje więc miejsc spotkania, w których doświadcza się jedności wiary.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego trzeba spowiadać się przed kapłanem?

2024-03-27 08:03

[ TEMATY ]

spowiedź

Magdalena Pijewska

Skąd wzięła się spowiedź w Kościele? Dlaczego trzeba spowiadać się przed kapłanem? Na czym polega dobrze przeżyta spowiedź? Na te i inne pytania odpowiada nowa książka „Dar przebaczenia. O spowiedzi dla wątpiących” wydana nakładem Wydawnictwa Serafin.

„Dar przebaczenia. O spowiedzi dla wątpiących” to książka wielu autorów. Bogata jest w teksty doświadczonych duchownych: ks. Przemysława Artemiuka, ks. Mariusza Rosika, o. Kazimierza Fryzła CSSR, br. Adama Gęstwy OFMCap, br. Błażeja Strzechmińskiego OFMCap, br. Luisa Dri OFMCap. Nie zabrakło także spojrzenia osoby świeckiej - swoim doświadczeniem podzieliła się publicystka Magdalena Urbańska. Poniżej przedstawiamy fragment książki:

CZYTAJ DALEJ

Msza św. Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek rozpoczyna obchody Triduum Paschalnego

2024-03-28 07:18

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Karol Porwich/Niedziela

Mszą Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek rozpoczynają się w Kościele katolickim obchody Triduum Paschalnego - trzydniowe celebracje obejmujące misterium Chrystusa ukrzyżowanego, pogrzebanego i zmartwychwstałego. Liturgia tego dnia odwołuje się do wydarzeń w Wieczerniku, kiedy Jezus ustanowił dwa sakramenty: kapłaństwa i Eucharystii.

Liturgista, ks. prof. Piotr Kulbacki z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego powiedział PAP, że część pierwsza Triduum - misterium Chrystusa ukrzyżowanego - rozpoczyna się Mszą Wieczerzy Pańskiej (Wielki Czwartek) i trwa do Liturgii na cześć Męki Pańskiej (Wielki Piątek). Po tej liturgii rozpoczyna się dzień drugi - obchód misterium Chrystusa pogrzebanego, trwający przez całą Wielką Sobotę. Nocna Wigilia Paschalna rozpoczyna trzeci dzień - misterium Chrystusa zmartwychwstałego – obchód trwający do nieszporów Niedzieli Zmartwychwstania.

CZYTAJ DALEJ

Zatęsknij za Eucharystią

2024-03-28 23:37

Marzena Cyfert

Mszy Wieczerzy Pańskiej przewodniczył bp Maciej Małyga

Mszy Wieczerzy Pańskiej przewodniczył bp Maciej Małyga

Tęsknimy za różnymi rzeczami (…) Czy kiedyś jednak tęskniłem za przyjęciem Komunii świętej? To jest chleb pielgrzymów przez świat do królestwa nie z tego świata – mówił bp Maciej Małyga w katedrze wrocławskiej.

Ksiądz biskup przewodniczył Mszy Wieczerzy Pańskiej. Eucharystię koncelebrowali abp Józef Kupny, bp Jacek Kiciński oraz kapłani z diecezji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję