Festiwal odbył się w dniach 16-20 sierpnia. Na scenach Hajnówki, Ciechanowca, Brańska i Kalnicy zaprezentowały się: RALICZKI - dziecięco-młodzieżowy zespół z Bułgarii, HALKEĞITIM MERKEZI KILIS - zespół z Turcji, STRUMIEŃ - Polonijny Zespół Pieśni Patriotycznej z Krasławia na Łotwie, PRZEPIÓRKA - zespół tańca ludowego z Hajnówki, ORKIESTRA DĘTA OSP z Karczewa, SKOWRONKI z Brańska, ZESPÓŁ REGIONALNY PODLASIE z Szepietowa. Występy obejrzało kilka tysięcy ludzi.
- Nasz festiwal jest jeszcze w powijakach. W ubiegłym roku, podczas pierwszej edycji festiwalu, spotkaliśmy się ze słowami uznania, co zdopingowało nas do lepszej organizacji. W tym roku mieliśmy wielu sponsorów, przede wszystkim naszych lokalnych, co w dużej mierze pozwoliło nam osiągnąć stabilizację finansową, a tym samym komfort psychiczny w sprawach organizatorskich - mówi dyrektor festiwalu Mirosław Szymański. - Niestety, jak z jednej strony jest dobrze, to z innej źle. Prawdopodobnie z przyczyn politycznych nie dojechał na festiwal zespół z Cypru, który został zatrzymany na lotnisku w Istambule. Bardzo nam przykro, że tak się stało. Z naszej strony robiliśmy wszystko, żeby coś zmienić, ale, niestety, nie udało się - mówi szef festiwalu.
Z niewiadomych przyczyn nie było też boćkowskich KLEKOCIAKÓW, których nieobecność znawcy folkloru zauważyli natychmiast. Poza tym wszystko przebiegało bez problemów.
Festiwal odbył się dzięki rzeszy sponsorów, m.in.: Burmistrzów Miast Brańska, Ciechanowca, Hajnówki, Wójta gminy Brańsk, Marszałka Województwa Podlaskiego i Wojewody Podlaskiego, Starostwa Powiatowego w Wysokim Mazowieckiem, Ciechanowskiego Ośrodka Kultury i Sportu, Zespołu Szkół w Brańsku oraz wielu firm.
Na pograniczu polsko-czesko-słowackim praktykowanym wciąż zwyczajem jest błogosławieństwo świecami w obchodzone 3 lutego wspomnienie liturgiczne św. Błażeja, biskupa i męczennika. Kapłan po Mszy św. przykłada do szyi dzieci i dorosłych dwie poświęcone, skrzyżowane świece i odmawia krótką modlitwę. Błogosławieństwo to, przyjęte w duchu wiary, ma ustrzec przed wszelkimi chorobami gardła.
Etnografka z Istebnej Małgorzata Kiereś zwraca uwagę, że zwyczaj związany z modlitwą za wstawiennictwem męczennika z Cezarei Kapadockiej musiał być praktykowany od dawna, bo wzmiankę o nim można znaleźć w słynnym „Kancjonale katolickim” ks. Antoniego Janusza, kapłana z Czechowic.
Do Polski wróciła brutalna przestępczość jak żywcem wyjęta z lat 90. Z tym, że gangsterów zastąpili obcokrajowcy ze Wschodu - pisał w sobotnim magazynie Plus Minus dziennik "Rzeczpospolita".
"Dzisiejszy następcy gangsterów "Wołomina" czy "Pruszkowa" też są bezwzględni, rabują w biały dzień na ruchliwych ulicach, w centrach tętniących życiem miast. W kilka chwil, często na oczach sparaliżowanych strachem i skalą przemocy przechodniów odbierają gotówkę prywatnym osobom, które podjęły z konta większą sumę, utarg właścicielom kantorów, wyrywają z rąk lub zabierają z samochodów cenne przedmioty" - czytamy w publikacji.
„Projektowana nowa regulacja określana jest mianem związku partnerskiego i dotyczyć ma po pierwsze związków, które od dawna określane są w polskiej nomenklaturze prawnej mianem konkubinatu, jako mającego cechy stałości, opartego na współżyciu stron związku kobiety i mężczyzny. Jednak, po drugie, instytucja związku partnerskiego stanowić ma jednocześnie ramy prawne dla związków dwóch osób tej samej płci” - piszą członkowie Rady Społecznej przy Arcybiskupie Poznańskim w oświadczeniu w sprawie regulacji związków partnerskich.
Według nauczania Kościoła katolickiego, małżeństwo nie jest tylko ludzką instytucją, lecz wyrazem woli Bożej i ma swój początek w akcie stworzenia człowieka. Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę - jako „męża” i „mężatkę” (tłum. Cylkow; Lepiej oddają to określenia mężczyzny i kobiety w innych językach: np. czeskim: muž i žena czy rosyjskim: mużczina i żenszczina.) - jedno ze względu na drugie (Rdz. 1,27). „Dlatego opuści człowiek ojca i matkę, a połączy się z żoną swoją, i będą dwoje jednym ciałem”. Jedność ciał oznacza intencję prokreacji dla stworzenia rodziny, a także wspólnotę ducha i złączenie osobistych losów. W kulturze judeochrześcijańskiej komplementarność płci i płodność należą więc do samej natury instytucji małżeństwa. Dlatego małżeństwo nie jest dostępne dla osób tej samej płci. Chrystus wyniósł małżeństwo między ochrzczonymi do godności sakramentu. Zaakcentował też jeszcze bardziej oryginalny zamysł Boży, podkreślając nierozerwalność małżeństwa: „Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela” (Mt 19,6).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.