Reklama

Srebrny jubileusz encykliki o pracy ludzkiej

Niedziela Ogólnopolska 39/2006, str. 12

Kadr z filmu pt. „Światło idzie z Gdańska” (reż. Ryszard Grabowski). Od lewej obok Ojca Świętego: Marek Łochwicki, Ryszard Grabowski, Wojciech Ostrowski (z kamerą)
Archiwum VSG

Kadr z filmu pt. „Światło idzie z Gdańska” (reż. Ryszard Grabowski). Od lewej obok Ojca Świętego: Marek Łochwicki, Ryszard Grabowski, Wojciech Ostrowski (z kamerą)<br>Archiwum VSG

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czytając encyklikę Laborem exercens Jana Pawła II po 25 latach od chwili jej ogłoszenia, warto odnotować przynajmniej kilka treści, które do tej pory nic nie straciły na swej aktualności.
Zdaniem Jana Pawła II, praca nie tylko wypełnia życie ludzkie, ale także „stanowi o jego wartości i sensie”. Nade wszystko sama „praca nie przestaje być dobrem - i stąd człowiek rozwija się poprzez umiłowanie pracy. Ten na wskroś pozytywny i twórczy, wychowawczy i zasługujący charakter pracy ludzkiej musi stanowić podstawę również współczesnego myślenia, wartościowania i stanowienia o niej na gruncie podmiotowych praw człowieka” (n. 11).
Według encykliki, człowiek jest również celem pracy. Zgodnie z wolą Stwórcy, ma panować nad materią, środkami produkcji. Zaprzeczeniem tej woli jest wszakże sytuacja, w której technika panuje nad człowiekiem i niejako czyni zeń narzędzie produkcji. Człowiek nie jest „dla pracy”, lecz praca jest „dla człowieka”. Dlatego, odnosząc się do współczesnej kwestii społecznej, Jan Paweł II zwrócił uwagę m.in. na sztuczne oddzielanie pracy od kapitału. Ma ono miejsce zarówno w opartym na ideologii liberalnej kapitalizmie, jak i w odwołującym się do marksizmu kolektywizmie. Zdaniem Papieża, antagonizowanie pracy i kapitału jest błędem. Chociaż w procesie produkcji kapitał i praca są czynnikami równorzędnymi i jako takie są od siebie wzajemnie uzależnione, to w sensie etyczno-społecznym praca ma pierwszeństwo przed kapitałem. Chodzi tu, oczywiście, o pracę w znaczeniu podmiotowym, a więc o jej czynnik personalny. Jest to ogromnie ważne stwierdzenie, ponieważ jasno wskazuje na kierunek rozwiązań w sytuacjach konfliktowych, gdy w grę wchodzą fundamentalne prawa pracownika czy osobiste potrzeby ludzi pracujących. Nie mogą być one bezkrytycznie podporządkowane ekonomicznym prawom zysku.
Dzisiaj nie sposób nie dostrzec dalekowzrocznej intuicji, jaka towarzyszyła Autorowi Laborem exercens. Jakże słusznie wówczas zauważył, że sprzeczności tkwiące w kapitalizmie, na które odpowiedzią był socjalizm, wcale nie znikły. Świadczy to o tym, że musi istnieć jakiś błąd w kapitalizmie, skoro nawet w bogatych krajach człowiek zbyt często pozbawiany jest swej godności i staje się niewolnikiem fikcyjnych potrzeb, które szerzą niezadowolenie i korupcję. Zdaniem Jana Pawła II, najgłębsze przyczyny tego błędu tkwią m.in. w fakcie, iż praca ludzka utraciła swoje prawdziwe znaczenie. Pod tym względem współczesna cywilizacja stanęła w obliczu kryzysu jakościowego, kryzysu sensu, który przejawia się w rozdźwięku pomiędzy człowiekiem i jego twórczą działalnością, pomiędzy pracą i kapitałem, pracą i własnością, pracownikiem najemnym i jakością jego życia.
Utrata sensu ludzkiej pracy niewątpliwie stanowi podstawowy składnik obecnego kryzysu cywilizacyjnego. Przejawia się ona zarówno w zjawisku psychologicznego niezadowolenia z codziennej pracy, jak i w najbardziej przytłaczających formach dominacji światowych potentatów gospodarczych i finansowych. Wielu robotników, także w Polsce, widzi w swej pracy wyłącznie smutną konieczność czy sposób na przetrwanie. Oczywiście, pytania o sens pracy wpisują się w szerszą panoramę dylematów współczesnego człowieka. Krzyżują się z innymi ważnymi pytaniami dotyczącymi chociażby sensu życia czy sensu małżeństwa i rodziny.
W przekonaniu Jana Pawła II, możliwość przezwyciężenia owego kryzysu tkwi w „ewangelii pracy”, będącej w gruncie rzeczy dobrą nowiną o szansie, jaką daje człowiekowi praca, usytuowana w jego naturze i powołaniu do szczęścia. Obyśmy, odczytując dziś na nowo tekst encykliki Laborem exercens, w jej przesłaniu odnaleźli utracony sens i etyczną wartość pracy! W szczególności jest to zadanie stojące przed każdym, kto pragnie aktywnie włączyć się w trudny proces transformacji ustrojowej w Polsce. Od nas wszystkich zależy, na ile praca zdobędzie właściwe znaczenie i transcendentną godność w całej praktyce życia społecznego. Trzeba zatem kontynuować pracę nad pracą, do czego tyle razy zachęcał Jan Paweł II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozpoczynamy nowennę w intencji pokoju i Ojczyzny za wstawiennictwem św. Andrzeja Boboli

2025-05-03 18:21

[ TEMATY ]

abp Tadeusz Wojda SAC

Episkopat Flickr

Potrzebujemy mocnej i autentycznej wiary, płynącej z zażyłości z Twoim Synem, opartej na Jego nauczaniu, a nie wiary ckliwej, emocjonalnej, czy też selektywnej według własnych potrzeb i przekonań. Potrzebujemy tej wiary, aby stać się pielgrzymami nadziei również dla innych – mówił przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda SAC w rozważaniu podczas Apelu Jasnogórskiego 2 maja br.

Episkopat News
CZYTAJ DALEJ

Nawrocki ws. kawalerki w Gdańsku: zdecydowałem o przekazaniu mieszkania na cele charytatywne

2025-05-07 15:40

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

PAP/Szymon Pulcyn

Karol Nawrocki przekazał, że razem z żoną Martą podjął decyzję, by przekazać kawalerkę w Gdańsku na cele charytatywne. Zdaniem popieranego przez PiS kandydata na prezydenta wątpliwości ws. mieszkania "mają ci, którzy nie potrafią sobie wyobrazić, że można pomagać drugiemu człowiekowi bezinteresownie".

Nawrocki w środowym oświadczeniu dla mediów stwierdził, że "zło trzeba zwyciężać dobrem". "Dlatego wczoraj podjąłem decyzję wspólnie ze swoją żoną Martą, aby przekazać to mieszkanie na cele charytatywne jednej z organizacji charytatywnych, która będzie nadal wykonywała tę misję, którą ja wykonywałem wobec pana Jerzego" - powiedział.
CZYTAJ DALEJ

"Extra omnes!". Rozpoczęło się konklawe

2025-05-07 17:51

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

O godz. 16:30 w Pałacu Apostolskim rozpoczęła się liturgia wejścia na konklawe. Wzięło w niej udział 133 kardynałów elektorów, a poprowadził ją – zgodnie z przepisami – najstarszy precedencją kardynał biskup – Pietro Parolin. Kardynałowie wybiorą 267. Papieża.

Liturgia rozpoczęła się znakiem krzyża i krótkimi obrzędami wstępnymi, po których kardynałowie, modląc się Litanią do Wszystkich Świętych, przeszli procesyjnie do Kaplicy Sykstyńskiej. Tam, po odśpiewaniu hymnu „Przybądź Duchu Święty” i odmówieniu modlitwy w intencji elektorów, złożyli oni uroczystą przysięgę. Najpierw wspólnie odczytali jej rotę, która dotyczy zarówno sytuacji, w której na któregoś z nich padnie wybór, jak też dochowania tajemnicy konklawe. Następnie każdy z kardynałów osobiście dopełnił przysięgi, kładąc dłoń na Ewangelii.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję