Reklama

Niedziela Częstochowska

Biblia w konkursie

Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej organizowany przez Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana” na etapie diecezjalnym rozpoczęła Msza św. w Kaplicy Matki Bożej na Jasnej Górze.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przewodniczył jej ks. Wojciech Turek, przełożony prowincjalny Towarzystwa Świętego Pawła. – Z konkursem biblijnym jesteśmy związani od lat, bowiem tłumaczenie Pisma Świętego z komentarzami, które pauliści przygotowali przed laty, służy uczestnikom konkursu. Uważam, że tłumaczenie Biblii z komentarzami, przygotowane przez nasz ogromny zespół biblistów, jest dzisiaj dla ludzi młodych jednym z najbardziej czytelnych – wyjaśnił w rozmowie z „Niedzielą” swoją obecność ksiądz prowincjał, który w dalszej części rozmowy zwrócił uwagę na ważność osobistego spotkanie z tekstem Pisma Świętego. – Kościół musi robić wszystko, żeby zapewniać przestrzeń do spotkania ze słowem Bożym. Konkurs jest taką przestrzenią, w której z jednej strony chodzi o rywalizację, a z drugiej o to, by młodzi wzięli do ręki Pismo Święte i zauważyli, że jego teksty nie są jakimiś archaicznymi opowieściami, ale zdarzeniami z ich życia; w jakimś istotnym momencie życia to słowo im się przypomni. Ale żeby się im przypomniało, muszą je kiedyś przeczytać – dokończył.

21 kwietnia w całej Polsce odbywały się jednocześnie etapy diecezjalne Konkursu Wiedzy Biblijnej. Częstochowska edycja w ciągu 26 jego odsłon, zgromadziła ponadpółmilionową rzeszę uczestników z 1500 szkół ponadpodstawowych. – Ten konkurs uformował wiele osób, które swoje życie oparły na Ewangelii – powiedziała Izabela Tyras, przewodnicząca Oddziału Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana” w Częstochowie, na wstępie do zgromadzonych uczestników konkursu w Sali Papieskiej im. Świętego Jana Pawła II. Przytoczyła, oddające w pełni idee agonu słowa papieża Franciszka, który w przesłaniu do konkursowiczów wskazywał na osobisty kontakt ze Słowem Bożym, jako ważny impuls do dzielenia się Biblią z innymi osobami i ukazywania innym zawartej w niej mocy i nadziei.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Marian Florek/Niedziela

W tym duchu wypowiedział się również ks. Mariusz Bakalarz, prezes Zarządu Instytutu „NIEDZIELA”, wydającego tygodnik „Niedziela”, a będący patronem wydarzenia: – Kiedy w ubiegłym roku obchodziliśmy 95. rocznicę powstania Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, często wracaliśmy do słów bp. Teodora Kubiny, który mówił, że „Niedziela” ma być dodatkowym wikariuszem w parafii, takim przedłużeniem ambony, sali katechetycznej. Nasz tygodnik jest wierny tym słowom i stale głosi słowo Boże w odniesieniu do naszej rzeczywistości, do tego, czym żyjemy, w odniesieniu do realiów świata.

Reklama

Jak poinformowała przewodnicząca „Civitas Christiana” w Częstochowie, w obecnej edycji konkursu wzięło udział ok. 250 uczniów z ponad 30 szkół średnich. Organizatorzy wyróżnili katechetkę Gabrielę Szczygłowską, która już 25 razy przygotowywała uczniów do konkursu, i ks. Michała Zimnego, który przygotował do konkursu ponad 50 uczniów.

Marian Florek/Niedziela

W dalszej części prowadząca dziękowała tym wszystkim, którzy wspierają w różnoraki sposób konkurs. Wyraziła wdzięczność gospodarzom miejsca, ojcom paulinom, posłance na Sejm Lidii Burzyńskiej, dyrektorowi delegatury w Częstochowie Kuratorium Oświaty w Katowicach Alicji Janowskiej, Tygodnikowi Katolickiemu „Niedziela” w osobie ks. Mariusza Bakalarza.

Marian Florek/Niedziela

 Zakres tematyczny tegorocznego konkursu objął Księgę Jeremiasza, zapowiadającą Nowe Przymierze oraz 1. i 2. List św. Piotra, których przesłanie zachęca do aktualizowania Ewangelii w codziennym życiu. Finał konkursu, który odbył się w Sali Papieskiej im Jana Pawła II, składał się z dwóch etapów: pierwszy był w formie testu i wyłonił finalistów do etapu ustnego. Jury Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej na etapie diecezjalnym przyznało następujące nagrody: I miejsce otrzymał Juliusz Woldan z Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach, II miejsce Filip Wosiński Technicznych Zakładów Naukowych w Częstochowie, III miejsce Marta Anioł z Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Częstochowie.

2022-04-21 15:42

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oblubienica

Po wizji Niewiasty obleczonej w słońce (Ap 12) i Wielkiej Nierządnicy dosiadającej szkarłatnej bestii (Ap 17) w kolejnym widzeniu Jan usłyszał tysiące tysiące okrzyków radości z powodu zaślubin Baranka i jego Oblubienicy (Ap 19,7). Motyw zaślubin użyty przez Jana jest chrześcijańską transpozycją biblijnej idei zaślubin Boga ze swoim ludem. W Starym Testamencie Oblubieńcem był Jhwh, oblubienicą zaś Izrael (zob. Pieśń nad Pieśniami; Iz 50; Oz 2). W Nowym Testamencie Oblubieńcem jest Chrystus, Oblubienicą - Kościół (zob. Mt 22; Mk 2; J 3). Zaślubiny oznaczają u Jana najgłębsze i nierozerwalne połączenie Chrystusa ze społecznością, którą nabył swoją krwią. Oblubienica Baranka odziana była w szaty z pięknego, czystego bisioru (Ap 19,8). Bisior to tkanina lniana, prosta w swej bieli. Lśniąca biel to barwa triumfu kontrastująca z wielobarwnym przepychem Wielkiej Nierządnicy z Ap 17,4. Symbol lśniącej szaty od razu otrzymuje wyjaśnienie autora: to czyny chrześcijan. Stanowią one nie tylko podstawę ich zbawienia, jednostkowej nagrody dla każdego, ale także „składają się” na szatę godową Oblubienicy (Ap 19,8: bisior bowiem oznacza czyny sprawiedliwe świętych). Następnie Jan zobaczył niebiańskie miasto: „I Miasto święte - Jeruzalem Nowe ujrzałem zstępujące z nieba od Boga, przystrojone jak oblubienica dla swojego męża zdobna w swe klejnoty” (Ap 21,2). Symboliczne gody weselne Baranka i Jego Oblubienicy-Kościoła to ostatni temat, zarówno w porządku logicznym księgi, jak i w porządku chronologicznym dziejów zbawienia, podjęty przez autora Apokalipsy. Oblubienica-Kościół występuje tu jako Nowe Jeruzalem. Ciekawe jest, że Oblubienica zstępuje z nieba. Kościół zaś tworzy się na ziemi. Egzegeci tłumaczą, że Jan ma tutaj na myśli ten Kościół, który już jest Kościołem triumfującym, idealnym. Ten obraz zaczerpnięty został z apokaliptyki żydowskiej, przede wszystkim z Księgi Ezechiela (Ez 40-48). Uwzględnia on w jednej syntezie zarówno perspektywę doczesną Kościoła, jak i wieczną. Ta wizja, w której Jan ujrzał zstępującą z nieba Oblubienicę i Miasto niebiańskie są pięknym zakończeniem Biblii, ponieważ przedstawiają spełnienie się obietnicy odkupienia, będącej tematem przewodnim całego Pisma Świętego.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Dziedzictwo religijne Francji przemawia do młodych… i nawraca

2024-05-13 16:42

[ TEMATY ]

młodzież

Karol Porwich/Niedziela

Gotyckie katedry czy romańskie kościoły potrafią skutecznie przemówić do serc współczesnej młodzieży, a wręcz zainteresować ją chrześcijaństwem. We Francji są na to twarde dowody w postaci młodych dorosłych, którzy proszą o chrzest. W tym roku odnotowano tam rekordową liczbę nawróceń na katolicyzm. Okazuje się, że w co trzecim przypadku u początku wiary stało spotkanie z chrześcijańską sztuką sakralną.

Ks. Gautier Mornas zebrał informacje na ten temat we wszystkich francuskich diecezjach. „Skonsultowaliśmy się ze wszystkimi zespołami we Francji, które towarzyszyły dorosłym w ich przygotowaniach do chrztu przez ostatnie pięć lat. Prawie 35 proc. ochrzczonych przyznało, że dziedzictwo religijne było głównym i obiektywnym powodem ich nawrócenia”. W rzeczywistości nie jest to nic nowego. Czyż i Paul Claudel nie wszedł na drogę wiary po wizycie w katedrze Notre-Dame? - pyta kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję