Reklama

Niedziela Łódzka

Liturgia Męki Pańskiej w Archikatedrze Łódzkiej

- Jezus przez swoją Mękę wprowadza ludzkość z powrotem do Raju - mówił abp Grzegorz Ryś podczas Liturgii Męki Pańskiej.

[ TEMATY ]

abp Grzegorz Ryś

Archidieceja Łódzka

ks. Paweł Kłys

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Wielki Piątek, zgodnie ze starożytną tradycją, Kościół nie sprawuje Eucharystii. Liturgia Męki Pańskiej składa się z czterech części: liturgii słowa, adoracji krzyża, Komunii Świętej oraz przeniesienia Najświętszego Sakramentu do Grobu Pańskiego.

Liturgia słowa została zwieńczona opisem Męki Pańskiej według św. Jana (18, 1-19,42). Uroczysty śpiew Męki Pańskiej, zaprezentowany z podziałem na role, został przygotowany przez łódzkich duchownych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podczas homilii metropolita łódzki zwrócił uwagę, że św. Jan nie tylko opisuje, ale też objaśnia wydarzenia ewangeliczne, szczególnie Mękę Pańską. - Jezus w Ewangelii Męki według Jana zachowuje się cały czas po królewsku - powiedział abp Ryś. To, co istotne w tym tekście to, że nikt nie szydził z Jezusa, gdy został ukrzyżowany, dlatego że był to moment wywyższenia. Jezus był i jest Królem.

Metropolita łódzki wskazał w Ewangelii Jana kilka odpowiedzi na pytanie, kim jest Jezus? Po pierwsze jest sługą. Nie rządzi inaczej jak poprzez postawę niewolnika, a przy tym kieruje się wyłącznie prawdą. Po drugie jest Barankiem Paschalnym. Tym samym abp Ryś podkreślił, że według pism Jezus zmarł o tej samej godzinie, o której zabijano baranki na ofiarę w Jerozolimie. - Kiedy widzimy Jezusa jako Baranka Paschalnego, musimy sobie postawić pytanie, czy chcemy tej nocy wyjść na wolność? Każdy z nas zna swój Egipt, każdy z nas zna swoje zniewolenia. Patrzymy na Baranka, którego krew jest wylana po to, żebyśmy mogli wyjść. Jaki miałaby sens jakikolwiek gest adoracji Jezusa Chrystusa, Baranka Ukrzyżowanego, Baranka Zabitego, gdybyśmy nie chcieli wyjść ze swojego zniewolenia? - pytał zebranych duszpasterz. Ponadto podkreślił, że gest uklęknięcia przez Barankiem jest wołaniem o wyprowadzenie z niewoli.

Czytając Mękę Pańską według św. Jana, można stwierdzić, że Jezus jest również arcykapłanem, który, jak powiedział abp Ryś, składa siebie na ofiarę. Św. Jan naprowadza nas również na kolejną odpowiedź, że Jezus jest Nowym Adamem. - Opis Męki według Jana zaczyna się w ogrodzie i kończy się w ogrodzie. Jezus przez swoją Mękę wprowadza ludzkość z powrotem do Raju - wytłumaczył duszpasterz.

Reklama

Na zakończenie metropolita łódzki podkreślił, że Krzyż, dla wielu będący zgorszeniem, dla nas jest mocą i mądrością Boga.

Następnie, zgodnie z wielowiekową tradycją, po zakończeniu Liturgii Męki Pańskiej, przeniesiono Najświętszy Sakrament do Grobu Pańskiego i wystawiono do adoracji.

Krzyż jako element obecny w każdej liturgii, szczególnie w tej Wielkopiątkowej, jako tron chwały i drzewo zwycięstwa, jest adorowany przez wiernych w szczególny sposób. Kościół medytując Mękę swego Pana i Zbawcy oraz adorując Krzyż św., pochyla się nad swoim źródłem i modli się za zbawienie całego świata. Abp Ryś podkreślił, że poprzez adorację Krzyża, przyznajemy rację Bogu, który jest objawiony w Jezusie Chrystusie - Królu, Kapłanie i Ojcu Przyszłego Wieku.


W Wielką Sobotę, Kościół trwa na modlitwie przy Grobie Chrystusa i powstrzymuje się od sprawowania ofiary Mszy Świętej. Przez cały dzień jest możliwość adoracji Najświętszego Sakramentu i przystąpienia do Sakramentu Pokuty i Pojednania. Zostaną również poświęcone pokarmy na stół wielkanocny. Uroczystej liturgii Wigilii Paschalnej w Bazylice Archikatedralnej o godz. 21.00 będzie przewodniczył abp Ryś.

2022-04-16 08:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Ryś: dom może być „sakramentem” działania Boga

[ TEMATY ]

abp Grzegorz Ryś

ks. Paweł Kłys

Dzisiejszą poranną Mszę świętą w kaplicy domu biskupów łódzkich abp Grzegorz Ryś celebrował w intencji wszystkich kapłanów diecezjalnych i zakonnych, którzy w tym szczególnym czasie posługują zarówno chorym jak i zdrowym przebywającym w swych domach.

W homilii łódzki pasterz zwrócił uwagę na to, że dom każdego z nas, zwyczajność dnia może być miejscem spotkania Boga, który wkracza w szarość naszej codzienności. - Mamy trudności w docieraniu do Boga w takiej szarości, codzienności. Już bardziej do nas przemawia taki „egzotyczny” obraz Boga, żeby był jakiś inny, żeby był z innego świata, jakoś wyraźnie odróżniający się od tego, jak żyjemy, żeby był nadzwyczajny. Ale w tej bliskości, w tej zwyczajności, w tej szarości, w naszej rodzinie… Bóg? Ta codzienność, ta zwyczajność, ta szarość Boga jest przez Jezusa wybrana i przedłużona. Dlatego największy znak Jego obecności celebrujemy w chlebie, powszednim chlebie – zauważył arcybiskup.

CZYTAJ DALEJ

Była aktorką porno - teraz robi różańce!

2024-04-22 14:36

[ TEMATY ]

świadectwo

nawrócenie

świadectwa

Adobe Stock

Była aktorka porno Bree Solstad została przyjęta do Kościoła katolickiego w Wielkanoc. Znana w mediach społecznościowych jako "Miss B", od początku roku publikuje na platformie X posty o swoim wstąpieniu do Kościoła katolickiego jako "Miss B Converted".

"Moje życie już nigdy nie będzie takie samo. Płakałam z radości, kiedy po raz pierwszy przyjęłam ciało i krew Jezusa" - powiedziała amerykańskiemu portalowi „The Daily Signal”. W dniu 1 stycznia 2024 r. opublikowała na X: "Zdecydowałam się zaprzestać pracy seksualnej. Pokutować za moje niezliczone grzechy. Porzucić moje życie pełne grzechu, bogactwa, wad i próżnej obsesji na punkcie własnej osoby. To upokarzające doświadczenie, które przez wielu będzie wyśmiewane lub analizowane. Rezygnuję ze wszystkich moich dochodów i oddaję swoje życie Jezusowi" - napisała Solstad.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję