Reklama

Wiadomości

Czarnek: trzeba zadbać o to, żeby dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym miały znakomitą opiekę

Trzeba zadbać o to, żeby dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego miały znakomitą opiekę – powiedział szef MEiN Przemysław Czarnek podczas konferencji w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych w Lublinie.

[ TEMATY ]

edukacja

Przemysław Czarnek

PAP/Wojtek Jargiło

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas poniedziałkowej konferencji minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek zainaugurował pilotażowy projekt „Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Lublinie”.

Powiedział, że około 70 proc. dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w Polsce uczęszcza do szkół ogólnodostępnych. „I to nie jest decyzja nasza, to jest decyzja rodziców. Rodzice mają takie prawo od wielu lat” – powiedział szef MEiN. Dodał, że „nikt tego prawa rodzicom zabierać nie zamierza”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Minister wyjaśnił, że efektem decyzji rodziców jest obserwowany odpływ dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego ze specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych do szkół ogólnodostępnych.

„Trzeba zadbać o to, żeby one tam miały przynajmniej częściowo tak znakomitą opiekę, jak tutaj w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. prof. Zofii Sękowskiej w Lublinie i w tego typu specjalnych ośrodkach w całej Polsce” – powiedział Czarnek.

Stwierdził, że ministerstwo chce promować szkolnictwo specjalne, ale oprócz tego musi wspomagać szkoły ogólnodostępne w tym, żeby uczęszczające do nich dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego „miały pomoc i edukację na najwyższym poziomie, adekwatną do ich uwarunkowań”. „Stąd specjalistyczne centra wspierania edukacji włączającej” – dodał Czarnek.

Podziel się cytatem

Reklama

W ramach pilotażowego projektu w całej Polsce powstały 23 specjalistyczne centra, w tym jedno w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych w Lublinie.

Reklama

W lubelskim centrum powołano zespół składający się z ekspertów mających wspierać pedagogów w sześciu ogólnodostępnych placówkach oświatowych w Lublinie: w Przedszkolu nr 32, Szkole Podstawowej nr 18 im. Macieja Rataja, Szkole Podstawowej nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego, Szkole Podstawowej nr 39 im. Szarych Szeregów, XXIV Liceum Ogólnokształcącym w Zespole Szkół nr 5 im. Jana Pawła II i w Technikum Mechanicznym w Lubelskim Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Reklama

Do najważniejszych zadań specjalistycznych centrów należą: konsultacje dla nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w celu prawidłowego zdiagnozowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci; wspieranie nauczycieli w zakresie pracy z grupą zróżnicowaną, właściwego doboru podręczników, dostosowania programów, skutecznych metod pracy oraz doboru i obsługi specjalistycznego sprzętu; prowadzenie bądź współprowadzenie specjalistycznych zajęć oraz lekcji otwartych w placówkach ogólnodostępnych lub w specjalistycznym centrum; działania doradczo-szkoleniowe w zakresie podnoszenia kompetencji kadry szkół i przedszkoli; organizowanie specjalistycznych szkoleń i warsztatów oraz umożliwianie dokształcania we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli; wypożyczanie sprzętu specjalistycznego, pomocy dydaktycznych do pracy z dziećmi i uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, w ramach utworzonej w centrum wypożyczalni; współpraca z podmiotami uczestniczącymi w procesie rozpoznawania potrzeb i udzielania pomocy dzieciom i ich rodzinom, np. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.

Na utworzenie centrum w Lublinie miasto otrzymało 944,4 tys. zł. Wartość ogólnopolskiego projektu wynosi 36 mln zł. Dwuletni pilotaż zakończy się w 2023 r.

„Wtedy będziemy wyciągać wnioski z tego pilotażu i podejmować decyzje, w jaki sposób dalej wspomagać dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, znajdujące się w szkołach ogólnodostępnych” – powiedział Czarnek. Dodał, że jeśli pilotaż przyniesie pozytywne efekty, program „Specjalnych Centrów Wspierających Edukację Włączającą” będzie kontynuowany.

Minister podkreślił, że „nie mamy żadnego zamiaru likwidowania szkół specjalnych”.

Reklama

„Gdybyśmy mieli takie zamiary, nie przeznaczalibyśmy grubych dziesiątek milionów złotych na odnowę Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kozienicach, a decyzja była podjęta z tygodnia na tydzień” – powiedział Czarnek.

Przypomniał, że w Kozienicach trwa budowa nowego ośrodka, do którego mają zostać przeniesione dzieci uczęszczające do ośrodka mieszczącego się w kilkusetletnim klasztorze „w warunkach nadających się do zwiedzania, ale nie do tego, żeby tam się uczyły dzieci wymagające tak specjalistycznej opieki”.

Podczas poniedziałkowej inauguracji specjalistycznego centrum w Lublinie odbył się koncert piosenek bożonarodzeniowych w wykonaniu wychowanków lubelskiego ośrodka. Po występach minister i zastępca prezydenta Lublina Mariusz Banach wręczyli dzieciom upominki.

Następnie Czarnek podziękował nauczycielom za ich pracę. „Praca, jaką państwo wykonujecie w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, we wszystkich szkołach specjalnych w całej Polsce jest pracą absolutnie na najwyższym poziomie, nie do przecenienia i godną wyłącznie promowania. To staramy się robić” – powiedział Czarnek.(PAP)

Autor: Piotr Nowak

pin/ joz/

2022-01-17 15:29

Ocena: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czarnek: jest kilka wariantów dotyczących nauki zdalnej; decyzja w najbliższych godzinach

[ TEMATY ]

szkoła

Przemysław Czarnek

Ministerstwo Edukacji i Nauki

Jest kilka wariantów postępowań, jeden z nich dotyczy przejścia na naukę zdalną klas od IV wzwyż i punktowo w miastach, gdzie transmisja koronawirusa jest najwyższa - powiedział we wtorek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Jak dodał, decyzja ma zapaść w najbliższych godzinach.

Rzecznik resortu edukacji Anna Ostrowska przekazała we wtorek PAP, że podczas poniedziałkowego spotkania kierownictwa MEiN z GIS uzgodniono trzy warianty postępowania, uzależnione od rozwoju sytuacji. Ostrowska poinformowała, że nauka stacjonarna jako priorytet może ulec ograniczeniu, w zależności od decyzji służb sanitarnych, która ma zapaść w najbliższych godzinach.

CZYTAJ DALEJ

Hiobowe wieści dla katechetów

2024-05-14 08:36

[ TEMATY ]

szkoła

katecheza

oświata

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Nie mogli być wychowawcami, ale będą musieli uczyć w klasach mających nawet po 30 uczniów z różnych roczników. MEN przygotowuje nowe "elastyczne" zasady organizowania lekcji religii w szkołach i placówkach oświatowych. Konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu rozporządzenia potrwają do 29 maja a nowelizacja ma wejść w życie już od 1 września br. To krok do likwidacji religii.

Jak zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach łączone lekcje religii lub etyki będzie można organizować również w tych klasach, w których dotychczas były one prowadzone osobno.

CZYTAJ DALEJ

Ania Broda: pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury

2024-05-14 15:52

[ TEMATY ]

muzyka

pieśni maryjne

Magdalena Pijewska/Niedziela

Pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury ze względu na piękno języka, słownictwo i oryginalne melodie - mówi KAI Ania Broda. Pieśni biblijne i apokryficzne, balladowe i legendy, pogrzebowe i weselne, pielgrzymkowe czy mądrościowe - to pobożnościowe, ale i kulturowe bogactwo tradycyjnej muzyki, jaką Polacy przez pokolenia oddawali cześć Maryi. O dawnych polskich pieśniach maryjnych - ich znaczeniu, źródłach, rodzajach i bogactwie - opowiada wokalistka, cymbalistka, kompozytorka i popularyzatorka dawnych polskich pieśni. Wydała m. in. z Kapelą Brodów płytę "Pieśni maryjne".

- Jest tak wiele ważnych dla mnie pieśni maryjnych, że trudno mi wybrać, które lubię najbardziej. Każda z nich ma swoje miejsce w mojej codzienności i swoją funkcję. Mam wrażenie, że jest to zbiór pieśni religijnych niezwykle zróżnicowany w formie tekstowej, w narracji, ale też w formie muzycznej. Takie pachnące ziołami i kwiatami królestwo pomocy. Niebieskie Uniwersum z liliami w herbie - opowiada w rozmowie z KAI Ania Broda.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję