Reklama

Wiadomości

Czarnek o zmianach w systemie edukacji: więcej nauczyciela dla ucznia, mniej dla biurokracji

Więcej nauczyciela dla ucznia, mniej dla biurokracji w ramach tych samych 40 godzin po to, żeby wrócić do systemu, w którym to szkoła będzie uczyć, a nie korepetytorzy - mówił w niedzielę minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.

Karol Porwich

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szef MEiN pytany w niedzielę w TVP Info o to, jakie zmiany czekają w nowym roku system edukacji zaznaczył, że chce przede wszystkim większej dostępności nauczyciela dla ucznia. "Nauczyciel nie dla papierologii, nie dla biurokracji, tylko dla ucznia" - mówił.

Dodał, że większa dostępność będzie zasługą dyżurów nauczycielskich, podczas których uczeń będzie się mógł do niego zgłosić. Na takie spotkanie będzie także mógł przyjść rodzic ucznia "z prośbą o wskazanie, co trzeba zrobić, żeby uczeń mógł podciągnąć się z danego przedmiotu. "Uczeń będzie mógł po prostu zgłosić się do nauczyciela i poprosić o pomoc w odrobieniu pracy domowej" - zapewnił Czarnek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"Problem polega na tym, że przyzwyczailiśmy się już, że od dwudziestu mniej więcej lat mamy nieustanne korepetycje. Jeszcze w latach 90. zdawaliśmy matury i dostawaliśmy się na studia bez korepetycji. Korepetycje towarzyszyły naukom ścisłym (...), tymczasem teraz jest praktyką stałą pobieranie korepetycji" - mówił minister. "Miliony złotych każdego roku z kieszeni rodziców były dodatkowo płacone dla nauczycieli w ramach korepetycji" - ocenił.

Dodał, że "to z kolei spowodowało patologiczny system egzaminów czy to gimnazjalnych, czy maturalnych, gdzie przez długi czas liczył się klucz i ten klucz był znany tym, którzy udzielali korepetycji". "To samo w sobie było patologią nie z tej ziemi. My to wszystko zmieniamy" - zapowiedział szef MEiN.

Odnosząc się do nowego przedmiotu "historia i teraźniejszość" Czarnek powiedział, że będzie to "zmiana epokowa", dlatego że "przez wiele lat polska młodzież nie była uczona historii najnowszej z drugiej połowy XX wieku".

"II wojny światowej, drugiej połowy XX w. i początku XXI w. uczyli się wyłącznie ci, którzy wybierali na maturze historię, a jest ich zdecydowana mniejszość. My wprowadzamy +historię i teraźniejszość+ jako przedmiot, który będzie obejmował także część wiedzy o społeczeństwie i to w pierwszej i drugiej klasie szkoły ponadpodstawowej, czyli w tym czasie kiedy wszyscy będą się tej historii uczyć" - zaznaczył minister.

Reklama

Odnosząc się do krytycznych opinii o planowanych zmianach powiedział, że nie dziwi się, "że ludzie przyzwyczajeni do tej pory do możliwości manipulowania młodzieżą bez żadnych przeszkód, martwią się, że jednak będzie podawana prawda, i to w podręcznikach, w szkołach, we wszystkich typach szkół".

Do 17 stycznia potrwają konsultacje publiczne projektów rozporządzeń ministra edukacji i nauki dotyczące nowego przedmiotu historia i teraźniejszość i zmiany w podstawie programowej historii oraz wiedzy o społeczeństwie (zakres rozszerzony). Jak poinformowało MEiN, celem zmian jest wzmocnienie komponentu historii najnowszej w edukacji historycznej uczniów szkół ponadpodstawowych w połączeniu z treściami z zakresu wiedzy o społeczeństwie, przy jednoczesnym zachowaniu obowiązkowego, chronologicznego i pełnego kursu historii dla każdego ucznia szkoły ponadpodstawowej.

Szef MEiN wskazywał wcześniej, że uczniowie dzięki nowemu przedmiotowi poznają m.in. fakty dotyczące żołnierzy wyklętych, dążenia niepodległościowe, historię stanu wojennego, a także - jak mówił minister - "okoliczności Okrągłego Stołu '89, także zdrady częściowej, która temu towarzyszyła, postkomunizmu lat 90., który zatrzymał rozwój naszego kraju, bo to trzeba wszystko wyjaśnić, takie są okoliczności naszego dochodzenia do wolności, niepodległości i czasów dzisiejszych".(PAP)

Autor: Marcin Chomiuk

mchom/ par/

2022-01-03 06:00

Ocena: +3 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: umiarkowanie pozwala lepiej cieszyć się dobrami życia

2024-04-17 09:42

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ETTORE FERRARI

Umiarkowanie pozwala lepiej cieszyć się dobrami życia: przebywania razem przy stole, czułością pewnych przyjaźni, zaufaniem z osobami mądrymi, zachwytem nad pięknem stworzenia. Szczęście z umiarkowaniem to radość, która rozkwita w sercu tych, którzy rozpoznają i doceniają to, co w życiu liczy się najbardziej - przekonywał papież podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. Swoją katechezę poświęcił właśnie cnocie umiarkowania.

Ojciec Święty przypomniał, że etymologicznie umiarkowanie oznacza panowanie nad sobą, porządkowanie „gmatwaniny ludzkiego serca”. Przytoczył definicję Katechizmu Kościoła Katolickiego, wskazującą, że „pozwala opanować dążenie do przyjemności i zapewnia równowagę w używaniu dóbr stworzonych”. Ponadto „zapewnia panowanie woli nad popędami i utrzymuje pragnienia w granicach uczciwości. Osoba umiarkowana kieruje do dobra swoje pożądania zmysłowe, zachowuje zdrową dyskrecję i nie daje się uwieść... by iść za zachciankami swego serca” (n. 1809).

CZYTAJ DALEJ

Nowacka: 6 maja rusza pilotaż szkoleń dla uczniów "Edukacja z wojskiem"

2024-04-17 10:26

[ TEMATY ]

edukacja

PAP/Rafał Guz

6 maja rusza program specjalnie przygotowanych szkoleń dla uczniów pod hasłem "Edukacja z wojskiem". Przeprowadzone będą w blisko 3,5 tys. szkół podstawowych i ponadpodstawowych w ramach pilotażu – poinformowała w środę minister edukacji Barbara Nowacka.

Wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz i minister edukacji Barbara Nowacka podpisali w środę w Warszawie list intencyjny w sprawie realizacji w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych przedsięwzięcia pod nazwą "Edukacja z wojskiem".

CZYTAJ DALEJ

Elektrośmieci dla misji

2024-04-18 09:03

Ks. Stanisław Gurba

Kolejne kilogramy starych telefonów, tabletów i baterii zostały przekazane do Fundacji Missio Cordis w ramach projektu „Zbieram to w szkole” realizowanego przez Szkolne Koło Caritas przy Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Staszica w Ostrowcu Świętokrzyskim.

- Tym razem otrzymaliśmy wsparcie parafii Ćmielów i Szewna, bo tam młodzież licealna w okresie Wielkiego Postu zorganizowała kolejną już zbiórkę elektrośmieci. To właśnie dzięki temu, że do szkoły uczęszcza młodzież z różnych parafii możemy realizować akcję w różnych miejscach. Bardzo dziękuję księżom proboszczom za otwartość i umożliwienie realizacji akcji społecznych - mówił ks. Stanisław Gurba, koordynator projektu. Surowce zostały posegregowane i wysłane do Fundacji. Następnie trafią do firm recyklingowych, a pozyskane środki pieniężne zostaną przekazane na budowę studni w krajach misyjnych. Natomiast szkołom, które biorą udział w projekcie przyznawane są punkty, które potem można wymienić na drobne nagrody.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję