Reklama

Wokół nas

Ewangelia z billboardów

Już 10 lat franciszkanie z Prowincji Krakowskiej prowadzą multimedialny projekt pod nazwą „Ewangelizacja wizualna”. Polega on na umieszczaniu na tablicach przy kościołach i w innych miejscach plakatów - billboardów o rozmiarach dwa metry na półtora.

Niedziela Ogólnopolska 17/2004

Plakat na luty 2004

Plakat na luty 2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na plakatach, za pomocą obrazu i słowa drukowanego, głoszona jest Ewangelia, przekazywane są treści związane z przeżywaniem roku liturgicznego i bieżącymi wydarzeniami z życia Kościoła. Do tworzenia billboardów, utrzymanych w konwencji realistycznej, twórcy wykorzystują fotografię, fotomontaż, grafikę komputerową. Każdy projekt jest merytorycznie konsultowany z Kurią metropolitalną w Krakowie. Plakaty zmieniają się co miesiąc i jest ich w sumie dwanaście w ciągu roku.
Pierwszy billboard został wydany w kwietniu 1994 r., na święto Bożego Miłosierdzia, w siedmiu egzemplarzach. Był on dziełem Andrzeja Oczkosia, krakowskiego grafika, który jest pomysłodawcą ewangelizacji wizualnej i jednym z przygotowujących projekty. Przez pierwsze miesiące kilku zapaleńców rozklejało plakaty na tablicach przy krakowskich kościołach. Billboardy zostały bardzo szybko dostrzeżone. Ich przekaz był jednoznaczny, pozytywny i nowoczesny, a język prosty i komunikatywny. Pomysł spotkał się z tak dużym zainteresowaniem, że trzeba było rozwinąć sieć dystrybucji billboardów, aby docierały do wielu miejscowości w Polsce. Obecnie istnieje ponad tysiąc punktów rozklejania plakatów w kraju. Od kilku lat billboardy są rozsyłane do innych krajów, gdzie znajdują się skupiska Polonii.
Dzisiaj nikogo już nie dziwi obecność billboardów w różnych miejscach życia publicznego. Socjologowie zgodnie podkreślają, że plakat uliczny należy do jednej z najskuteczniejszych form przekazu informacji. Projekt ewangelizacji za pomocą plakatu ulicznego był równie odważny, jak i ryzykowny. Przełamywał schematy obyczajowe, wiążące przekaz Ewangelii jedynie z kościołem czy salą katechetyczną. Istniała obawa, że język plakatu, odwołujący się niekiedy do metod używanych w reklamie, może zniekształcić przesłanie Ewangelii. Zadawano sobie pytanie, czy billboard, kojarzący się raczej z chwytami marketingowymi, nie będzie próbą sprowadzenia Boga i wiary do roli „towaru”.
Po 10 latach istnienia i dynamicznego rozwoju ewangelizacji wizualnej okazało się, że były to obawy bezpodstawne. Wizerunek Ewangelii nie ucierpiał w żaden sposób. Co więcej, prawda zawarta w Ewangelii wspaniale prezentuje się na plakatach, w udany sposób wkomponowuje się w strukturę i architekturę ulicy czy osiedla. Ludzie przyzwyczaili się do obecności plakatów, czekają na ich comiesięczne wydania. „Poświęcone” billboardy nie służą manipulacji i sprzedaży kolejnego towaru, ale są dla ludzi pomocą i drogowskazem, niekiedy pozytywną prowokacją. Nowoczesna poligrafia i język plakatów ulicznych dobrze przysługują się ewangelizacji.
Więcej informacji na temat projektu „Ewangelizacji wizualnej” można uzyskać bezpośrednio w siedzibie Wydawnictwa „Bratni Zew”, ul. Grodzka 54, 31-044 Kraków, tel. (0-12) 428-31-70, fax (0-12) 428-32-41 oraz na stronie internetowej: www.ewangelizacja.org.pl.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Franciszka z Asyżu

Św. Franciszku, naucz nas nie tyle szukać pociechy, co pociechę dawać, nie tyle szukać zrozumienia, co rozumieć, nie tyle szukać miłości, co kochać!

Wszechmogący, wieczny Boże, któryś przez Jednorodzonego Syna Swego światłem Ewangelii dusze nasze oświecił i na drogę życia wprowadził, daj nam przez zasługi św. Ojca Franciszka, najdoskonalszego naśladowcy i miłośnika Jezusa Chrystusa, abyśmy przygotowując się do uroczystości tegoż świętego Patriarchy, duchem ewangelicznym głęboko się przejęli, a przez to zasłużyli na wysłuchanie próśb naszych, które pokornie u stóp Twego Majestatu składamy. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Papież: całe narody żyją w nędzy przygniecione wojną i wyzyskiem

2025-09-28 11:13

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP

Około 35 tysięcy osób ze 115 krajów świata wzięło udział w niedzielnej papieskiej Mszy św. z okazji Jubileuszu Katechetów w ramach Roku Świętego. W homilii na placu Świętego Piotra Leon XIV przypomniał, że całe narody żyją w nędzy z powodu wojny i wyzysku.

Papież nawiązując do przypowieści o Łazarzu podkreślił: - U bram bogactwa znajduje się dziś nędza całych narodów, przygniecionych wojną i wyzyskiem. Zdaje się, że przez wieki nic się nie zmieniło: iluż Łazarzy umiera w obliczu zachłanności, która nie pamięta o sprawiedliwości; zysku, który depcze miłość; bogactwa ślepego na cierpienie ubogich.
CZYTAJ DALEJ

Abp Wacław Depo z Watykanu: trzeba przyklęknąć, żeby stąd odchodzić świadkiem wiary

2025-09-28 17:40

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Monika Książek

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Na dziękczynną pielgrzymkę jubileuszową do Rzymu przybyło około 250 osób z archidiecezji częstochowskiej, w tym księża, osoby konsekrowane i świeccy. „Jesteśmy tu jako pielgrzymi nadziei. Cieszymy się ze spotkania z Ojcem Świętym i uzyskania jego błogosławieństwa” – powiedział abp Depo. Dziś metropolita częstochowski udziela portalowi niedziela.pl wywiadu - prosto z Watykanu.

Ks. Mariusz Bakalarz: Księże Arcybiskupie, dziś Msza z Ojcem Świętym na Placu Świętego Piotra. Za nami piękna pielgrzymka i przejście przez Drzwi Święte. Jakie wrażenia?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję