Reklama

100 haseł

Przysłowia i powiedzenia z Pisma Świętego

Niedziela Ogólnopolska 29/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera





Reklama

21. Walka z Goliatem - jest symbolem nierównej walki z przemocą, która jednak ma szansę zwycięstwa. Powiedzenie to wywodzi się z pięknej historii walki młodego Dawida z uzbrojonym po zęby wojownikiem filistyńskim. Jest ona opisana w Pierwszej Księdze Samuela.
Filistyni byli głównymi wrogami Izraelitów. Wojsko króla Saula stanęło do rozstrzygającej z nimi bitwy w dolinie Terebintu. Wówczas wystąpił z obozu filistyńskiego pewien bojownik imieniem Goliat i krzyknął w kierunku wojsk izraelskich: "Po co się ustawiacie w szyku bojowym? Wybierzcie spośród siebie człowieka, który by przeciw mnie wystąpił. Niech mnie pokona, a staniemy się waszymi niewolnikami". Gdy król Saul i wszyscy Izraelici usłyszeli te słowa, przelękli się bardzo. Wtedy odezwał się Dawid: "Któż to jest ten nieobrzezany Filistyn, który urąga wojsku Boga żywego?". Doniesiono o tym Saulowi i kazał go przywołać. I rzekł Dawid do króla: "Niech pan mój się nie trapi, twój sługa pójdzie stoczyć walkę z tym Filistynem. Sługa twój kładł trupem lwy i niedźwiedzie, nieobrzezany Filistyn będzie jak jeden z nich, gdyż urągał wojsku Boga żywego". I rzekł Saul: "Idź, niech Pan będzie z tobą".
Dawid wziął w ręce swój kij, wybrał sobie pięć gładkich kamieni i z procą w ręce skierował się ku Filistynowi, mówiąc: "Ty idziesz na mnie z mieczem, ja zaś idę na ciebie w imię Pana Zastępów". Potem sięgnął Dawid do torby pasterskiej i wyjąwszy z niej kamień, wypuścił go z procy, trafiając Filistyna w czoło, tak że kamień utkwił w czole. Filistyn upadł twarzą na ziemię (por. 1 Sm, rozdział 17).
Wynika z tego wniosek, że rozumem można nieraz więcej osiągnąć niż siłą, zwłaszcza gdy walczy się w słusznej sprawie.

22. Chodzić w worku i w popiele - znaczy czynić pokutę.
Tę formę pokuty stosowano dosłownie w czasach starożytnych, aby zadośćuczynić za grzechy i uprosić miłosierdzie Boże. Był to też wyraz głębokiego smutku lub żałoby (por. 2 Sm 13, 19).
W Kościele współczesnym stosuje się ten rodzaj pokuty w łagodniejszej formie w Środę Popielcową przez posypanie popiołem głów wiernych i wypowiedzenie słów: "Pamiętaj człowiecze, że prochem jesteś i w proch się obrócisz" (por. Rdz 3, 19) lub: "Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!" (Mk 1, 15).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

23. Rozstrzygnięcie Salomonowe - tak określa się mądre rozwiązanie problemu.
Tu trzeba przytoczyć wydarzenie z Pierwszej Księgi Królewskiej (por. 1 Krl 3, 16-28), kiedy to przyprowadzono przed króla Salomona dwie kobiety, z których każda twierdziła, że jest matką przyniesionego dziecka. Król kazał dziecko rozciąć i każdej dać po połowie dziecka. Liczył bowiem na to, że prawdziwa matka nie pozwoli dziecka zabić. Tak się też stało. W ten sposób poznano prawdziwą matkę i oddano jej dziecko.

Reklama

24. Wieści Hiobowe - to wiadomości o nieszczęściach i kataklizmach.
Powiedzenie to ma związek z Księgą Hioba w Starym Testamencie. Jest ona zaliczana do ksiąg dydaktycznych i przedstawia problem cierpienia i sprawiedliwości Bożej. Główną postacią jest sprawiedliwy Hiob, którego Bóg doświadcza ogromnymi nieszczęściami i cierpieniami. On się jednak nie buntuje: "Hiob upadł na ziemię, oddał pokłon i rzekł: «Nagi wyszedłem z łona matki i nagi tam powrócę. Pan dał i Pan zabrał. Niech będzie imię Pańskie błogosławione!»" (por. Hi 1, 20-21). W końcu jednak Bóg wynagradza jego cierpliwość i ufność i przywraca mu dobrobyt i szczęście.
Specjalną cechą tej Księgi jest jej uniwersalny charakter. Problem cierpienia będzie zawsze interesować ludzkość. Bóg ostatecznie chce szczęścia człowieka.

25. Przejść przez Jordan - znaczy w przenośni wejść do chwały Nieba.
Rzeka Jordan odgrywała w dziejach Narodu Wybranego bardzo ważną rolę. Była nie tylko żywicielką, ale symbolem życia. Izraelici przeszli przez rzekę Jordan do Ziemi Obiecanej (por. Joz 3, 17).
Nam, chrześcijanom, rzeka Jordan kojarzy się z Janem Chrzcicielem, który przygotował swój naród na przyjście Mesjasza, udzielając chrztu i wzywając do pokuty i nawrócenia. Tam też rozpoznał Jezusa jako Mesjasza, a zarazem Syna Bożego i wskazał na Niego, mówiąc: "Oto Baranek Boży, który gładzi grzech świata" (J 1, 29).

26. Kto pod kim dołki kopie, sam w nie wpada - przysłowie to pochodzi z Księgi Psalmów.
Psalmy są to pieśni poetyckie pisane pod natchnieniem Boga. Jest ich 150. Tradycja Kościoła mówi, że są to psalmy króla Dawida. Są one perłą literatury religijnej. Wyrażają całą gamę ludzkich uczuć skierowanych do Boga: od uwielbienia i radości do głębokiego smutku i żalu za grzechy. Odzwierciedlają też podziw człowieka wobec swego Stwórcy i Pana i wielbią Jego sprawiedliwość i miłosierdzie, jak w cytowanym Psalmie 7: "Zły wykopał dół i pogłębił go, lecz wpadł do jamy, którą przygotował" (por. Ps 7, 16). Psalmy stały się oficjalną modlitwą Kościoła w liturgii i brewiarzu. Wierni czerpią z nich mądrość, którą kierują się w życiu codziennym, oraz modlą się nimi do Boga.

27. Zbadać coś aż do serca i nerek - to znaczy dokładnie i sumiennie.
Psalmista ucieka się do Boga, powołując się na Jego wszechwiedzę i sprawiedliwość: "Boże, który przenikasz serce i nerki" - czyli znasz każdego i nic nie jest przed Tobą ukryte (por. Ps 7, 10). Serce uchodziło w Starym Testamencie za siedlisko uczuć, a nerki były symbolem sumienia. Przed Bogiem mamy być "otwartą księgą".

2003-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pogrzeby martwo urodzonych dzieci w Krakowie i Bydgoszczy

2025-02-12 07:30

[ TEMATY ]

pogrzeb

dzieci martwo urodzone

Mat.prasowy

Na trzy wymiary chrześcijańskiej nadziei wskazał ks. Janusz Kościelniak, diecezjalny duszpasterz rodzin dzieci utraconych, podczas homilii wygłoszonej na pogrzebie dwadzieściorga sześciorga dzieci martwo urodzonych w Krakowie. Pożegnanie dzieci zmarłych przed urodzeniem lub martwo urodzonych odbyło się także w Bydgoszczy.

– Kiedyś papież Franciszek przypomniał nam, że symbolem nadziei jest kotwica, która, umieszczona na zewnątrz statku, utrzymuje go na powierzchni. Nawiązując do tego obrazu możemy powiedzieć, że „kotwica chrześcijańska” jest umieszczona w wieczności, u Boga. Mając więc nadzieję możemy czuć się bezpieczni, bo trwamy ciągle przy Nim – mówił ks. Kościelniak. – Chrześcijański wymiar nadziei to przede wszystkim oczekiwanie na spotkanie z Bogiem w wieczności. Ale to dopiero jej pierwszy wymiar – dodał.
CZYTAJ DALEJ

5 września w całym Kościele wspomnienie św. Matki Teresy z Kalkuty

2025-02-12 07:21

[ TEMATY ]

św. Matka Teresa z Kalkuty

Kingkongphoto & www.celebrity-photos.com from Laurel Maryland, USA, CC BY-SA 2.0/Wikimedia Commons

Papież Franciszek zadecydował o wpisaniu św. Matki Teresy z Kalkuty do Ogólnego Kalendarza Rzymskiego. Jej liturgiczne wspomnienie obchodzone będzie w Kościele na całym świecie 5 września i ma zostać umieszczone we wszystkich kalendarzach i księgach liturgicznych jako wspomnienie dowolne.

Dykasteria ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów opublikowała dekret, informujący o tym, że Papież Franciszek, „przychylając się do próśb i pragnień duszpasterzy, zakonników i sióstr zakonnych oraz stowarzyszeń wiernych, biorąc pod uwagę wpływ, jaki wywiera duchowość św. Teresy z Kalkuty w różnych regionach świata”, zadecydował o wpisaniu tej świętej do Ogólnego Kalendarza Rzymskiego.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: biskupi odbyli szkolenie nt. wytycznych Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich

2025-02-12 16:31

[ TEMATY ]

szkolenie

EpiskopatNews/flickr.com

Zapoznanie się z założeniami „Uniwersalnych wskazań dla Wytycznych” zaproponowanymi przez Papieską Komisję ds. Ochrony Małoletnich i refleksja nad możliwością adaptowania ich do lokalnych uwarunkowań Kościoła Polsce były przedmiotem szkolenia dla biskupów, które odbyło się w Pałacu Arcybiskupów Warszawskich. - Chodzi nie tylko o procedury postępowania w przypadkach oskarżeń osób duchownych o krzywdzenie małoletnich, ale i o budowanie środowisk kościelnych jako bezpiecznych miejsc dla dzieci i młodzieży - powiedział KAI abp Wojciech Polak, delegat KEP ds. ochrony dzieci i młodzieży.

W maju 2024 r. zostały przyjęte przez Papieską Komisję ds. Ochrony Małoletnich „Uniwersalne wskazania dla Wytycznych” (UGF), które w 10 punktach określają wskazania, jakie powinny zostać uwzględnione przy tworzeniu standardów ochrony osób małoletnich i bezbronnych w Kościołach lokalnych. Wytyczne te mają pomóc w skuteczniejszych działaniach środowisk kościelnych na rzecz osób skrzywdzonych.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję