Arch. gnieźnieńska: Prymas zezwolił na sprawowanie Mszy według nadzwyczajnej formy rytu rzymskiego
W odpowiedzi na motu proprio "Traditionis custodes" papieża Franciszka, określającego nowe zasady stosowania liturgii rzymskiej sprzed reformy 1970 roku, metropolita gnieźnieński zezwolił na sprawowanie Mszy św. według mszału rzymskiego z 1962 roku w dotychczasowych miejscach.
Decyzją prymasa Polski, abp. Wojciecha Polaka, prezbiterzy, którzy sprawowali liturgię wg mszału rzymskiego z 1962 roku są zobowiązani wystąpić z prośbą do arcybiskupa gnieźnieńskiego o pozwolenie na dalsze korzystanie z tych uprawnień.
W dekrecie dotyczącym zasad stosowania liturgii przedsoborowej na terenie archidiecezji gnieźnieńskiej prymas przypomniał, że papież Franciszek w motu proprio wskazał, że do zadań biskupa diecezjalnego należy normowanie celebracji liturgicznych w swojej diecezji, w tym udzielenie zezwolenia na używanie mszału rzymskiego z 1962 roku.
Prymas postanowił, że na terenie archidiecezji gnieźnieńskiej Msze święte według mszału rzymskiego z 1962 roku mogą być sprawowane "w miejscach i czasie, w których były one sprawowane dotychczas" – w Gnieźnie, Wrześni, Pobiedziskach i Inowrocławiu. Jednocześnie zdecydował, że prezbiterzy, którzy dotąd sprawowali liturgię "są zobowiązani wystąpić z prośbą do arcybiskupa gnieźnieńskiego o pozwolenie na dalsze korzystanie z tych uprawnień".
Podziel się cytatem
"Sprawowanie liturgii sprzed 1970 roku poza wskazanymi wyżej miejscami i przez prezbitera nieposiadającego na to wyłącznej zgody arcybiskupa gnieźnieńskiego jest zabronione" – podkreślił prymas.
Abp Wojciech Polak ustanowił dotychczasowego duszpasterza tradycji katolickiej delegatem arcybiskupa gnieźnieńskiego, który będzie odpowiedzialny za opiekę duszpasterską nad wiernymi uczestniczącymi w tzw. dawnej liturgii.
"Powyższe decyzje podjąłem kierując się wolą Ojca Świętego i dzieląc jego troskę o Kościół. Jednocześnie zobowiązuję wszystkich kapłanów, aby każdą liturgię sprawowali godnie i z dochowaniem wierności księgom liturgicznym promulgowanym po Soborze Watykańskim II, bez ekscentryczności, które łatwo przeradzają się w nadużycia" – podkreślił prymas w swoim dekrecie. (PAP)
Msza św. solenna sprawowana według
nadzwyczajnej formy rytu rzymskiego
Papież Franciszek opublikował list apostolski w formie motu proprio Traditionis custodes (łac. stróże/opiekunowie tradycji) dotyczący tzw. liturgii trydenckiej. Uchylił wszystkie zezwolenia, normy i zwyczaje z nią związane.
W dokumencie, opublikowanym 16 lipca, papież podkreśla, że jedyną formułą kultu Kościoła (lex orandi, prawo kultu) jest liturgia odnowiona po Soborze Watykańskim II. W ten sposób zamyka okres równoległego istnienia liturgii nowej i starej, zachowanej w niektórych środowiskach jako przywilej.
+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu
E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
Liturgia Męki Pańskiej. Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa
2025-04-18 22:23
(buk)
Paweł Wysoki
W Wielki Piątek Liturgii Męki Pańskiej w archikatedrze lubelskiej przewodniczył bp Adam Bab. W homilii podkreślił, że Chrystus, wywyższony na krzyżu, zdobywa serca ogromem swojej miłości.
Przywołując fragment z Ewangelii wg św. Jana: „Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3,16) powiedział, że mimo ludzkiej niewierności, Bóg pozostał wierny swojej pierwotnej miłości. – Z tej miłości powstał świat i z tej miłości został stworzony człowiek, a Chrystus przyniósł grzesznemu światu dobrą nowinę: miłość Boga nie ustała. Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia. Chociaż przeszedł przez świat dobrze czyniąc, został ukrzyżowany. Pozwolił dać się zabić, ale nie pozwolił się uśmiercić; uczynił ze swojej śmierci ofiarę, aby ci, którzy mu śmierć zadają, zostali ocaleni ze swojego grzechu – nauczał. – Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa – podkreślił.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.