1.Psalm 33, podzielony na 22 wersety, zgodnie z liczbą
liter w alfabecie hebrajskim, jest pieśnią uwielbienia Pana wszechświata
i historii. Radość przenika go od samego początku: "Sprawiedliwi,
wołajcie radośnie na cześć Pana, prawym przystoi pieśń chwały. Sławcie
Pana na cytrze, śpiewajcie Mu przy harfie o dziesięciu strunach.
Śpiewajcie Jemu pieśń nową, pełnym głosem pięknie Mu śpiewajcie!" (
Ps 33, 1-3). Temu zawołaniu ("tern´ah") towarzyszy muzyka, a jest
ono wyrazem wewnętrznego głosu wiary i nadziei, szczęścia i zaufania.
Pieśń ta jest "nowa", nie tylko dlatego, że odnawia pewność Bożej
obecności pośród stworzenia i ludzkich wydarzeń, lecz również dlatego,
że uprzedza doskonałe uwielbienie, które rozlegnie się w dniu ostatecznego
zbawienia, gdy królestwo Boże osiągnie swe chwalebne dopełnienie.
Św. Bazyli, patrząc na to ostateczne wypełnienie, w ten
sposób tłumaczy powyższy fragment: "Zwykle mówi się ´nowe´ o czymś
wyjątkowym albo o czymś, co dopiero się pojawiło. Jeżeli ze zdziwieniem
i uniesieniem przewyższającym wszelkie wyobrażenie myślisz o Wcieleniu
Pana, koniecznie śpiewaj pieśń nową i niezwykłą. Jeżeli myślą przebiegasz
przez odrodzenie i odnowienie całej ludzkości, którą grzech uczynił
starą, i ogłaszasz tajemnicę Zmartwychwstania, również wtedy śpiewasz
pieśń nową i niezwykłą" (Homilia o Psalmach, 33, 2: PG 29, 327 B). Według św. Bazylego, zaproszenie Psalmisty, który mówi: "Śpiewajcie
Bogu pieśń nową", dla wierzących w Chrystusa oznacza: "Oddajcie Bogu
cześć nie według starego zwyczaju, ´literą´, lecz w nowości ´ducha´.
Kto bowiem nie pojmuje Prawa w sposób zewnętrzny, lecz uznaje ´ducha´,
ten śpiewa ´pieśń nową´" (Tamże).
2.Hymn ten zbudowany jest z trzech części, które
układają się jakby w trylogię uwielbienia. W pierwszej części (Ps
33, 6-9) celebruje się stwórcze dzieło Boga. Cudowna architektura
wszechświata, podobna do kosmicznej świątyni, ukształtowała się i
wyrosła nie w walce między bogami, jak sugerowały to niektóre kosmogonie
dawnego Bliskiego Wschodu, lecz wyłącznie na bazie skutecznego słowa
Bożego. Tak poucza pierwsza strona Księgi Rodzaju: "Bóg rzekł...
i tak się stało" (Rdz 1, 9). Psalmista bowiem powtarza: "On przemówił,
a wszystko powstało; On rozkazał, a zaczęło istnieć" (Ps 33, 9).
Modlący się kładzie szczególny nacisk na wody morskie, ponieważ w
Biblii są one znakiem chaosu i zła. Świat, pomimo swych ograniczeń,
jest zachowywany przy życiu przez Stwórcę, który, jak przypomina
się w Księdze Hioba, nakazuje morzu, aby zatrzymało się przy brzegu: "
Aż dotąd, nie dalej! Tu zapora dla twoich nadętych fal" (Hi 38, 11).
3.Bóg jest Panem ludzkiej historii, jak stwierdza
się w drugiej części Psalmu 33, w wierszach 10-15. W mocnej antytezie
przecistawiają się sobie zamiary mocy ziemskich i cudowne plany Boga,
które kreśli On w historii. Ludzkie plany, gdy chcą być alternatywne,
wprowadzają niesprawiedliwość, zło, gwałt, występując przeciwko Bożemu
planowi sprawiedliwości i zbawienia. Pomimo przejściowych i pozornych
sukcesów, sprowadzają się one do zwykłych machinacji, skazanych na
upadek. W biblijnej Księdze Przysłów jest powiedziane syntetycznie: "
Wiele zamierzeń jest w sercu człowieka, lecz wola Pana się ziści" (
Prz 19, 21). Podobnie Psalmista przypomina nam, że Bóg z nieba, swego
transcendentnego mieszkania, obserwuje wszystkie drogi ludzkości,
również te najbardziej błędne i absurdalne, i zna wszystkie sekrety
ludzkiego serca.
"Dokądkolwiek byś poszedł, cokolwiek byś czynił, zarówno
w mrokach, jak i w świetle dnia, patrzy na ciebie Boże oko" - komentuje
św. Bazyli (Homilia o Psalmach, 33, 8: PG 29, 343 A). Szczęśliwy
będzie lud, który przyjmując Boże Objawienie, będzie szedł za wskazaniami
życiowymi, postępując jego drogami poprzez historię. Do końca przetrwa
tylko jedno: "Zamiar Pana trwa na wieki; zamysły Jego serca - poprzez
pokolenia" (Ps 33, 11).
4.Trzecia i ostatnia część Psalmu (Ps 33, 16-22)
podejmuje z dwóch nowych punktów widzenia temat panowania Boga nad
losami ludzkimi. Mocarze wezwani są przede wszystkim, aby nie łudzili
się siłą militarną wojska i kawalerii. Wierni, którzy często są uciskami,
głodni i stoją na krawędzi śmierci, są wezwani do ufności Panu,
który nie pozwoli im upaść na dno zniszczenia. Objawia się w ten
sposób również funkcja "katechetyczna" tego Psalmu. Przeradza się
on w wezwanie do wiary w Boga, który nie jest obojętny wobec arogancji
mocarzy i jest blisko niedoli ludzkości, podnosząc ją i podtrzymując,
jeżeli ma ufność, jeżeli Jemu się powierzy, jeżeli do Niego wznosi
błagania i uwielbienia.
"Pokora tych, którzy służą Bogu - wyjaśnia św. Bazyli
- ukazuje, w jaki sposób pokładają oni nadzieję w Jego miłosierdziu.
Kto bowiem nie ufa swoim wielkim poczynaniom ani nie oczekuje usprawiedliwienia
przez swoje uczynki, ten jedyną nadzieję zbawienia pokłada w miłosierdziu
Boga" (Homilia o Psalmach, 33, 10: PG 29, 347 A).
5.Psalm zamyka się antyfoną, która stanowi zakończenie
znanego hymnu Te Deum: "Niech nas ogarnie łaska Twoja, Panie, według
ufności pokładanej w Tobie!" (Ps 33, 22). Boża łaska i ludzka nadzieja
spotykają się i nawzajem obejmują. Miłosna wierność Boga (według
znaczenia oryginalnego hebrajskiego słowa, tutaj użytego, "heMsed"),
podobna do płaszcza, otula nas, ogrzewa i chroni, ofiarując nam spokój
i dając pewny fundament naszej wierze i naszej nadziei.
Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin
Pomóż w rozwoju naszego portalu