Reklama

Nowe podręczniki do nauki religii

Dzięki współpracy środowiska naukowego KUL oraz wydziałów katechetycznych archidiecezji lubelskiej, archidiecezji przemyskiej i diecezji zamojsko-lubaczowskiej zostały opracowane nowe podręczniki do nauki religii pod wspólnym tytułem „Z Bogiem na ludzkich drogach”.

Niedziela lubelska 36/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od nowego roku szkolnego dostępnych jest pięć pakietów edukacyjnych, przeznaczonych do nauki religii w grupie pięciolatków, w klasie pierwszej i czwartej szkoły podstawowej, w klasie pierwszej gimnazjum i w klasie pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej. Należą one do serii podręczników do nauczania religii pod wspólnym tytułem „Z Bogiem na ludzkich drogach”. Zarówno podręczniki ucznia jak i poradniki metodyczne dla katechetów zostały przygotowany zgodnie z zaleceniami „Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce” oraz wytycznymi „Programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach”.
Dziś trudno sobie wyobrazić system kształcenia szkolnego bez podręcznika, który jest integralną częścią żywego nauczania i wychowania. Jest on podstawowym narzędziem pracy zarówno nauczyciela, jak i jego podopiecznych. Podręcznik ma dwóch adresatów: ucznia - wobec którego spełnia funkcje edukacyjne (dydaktyczno-wychowawcze) i nauczyciela - dla którego jest podstawowym środkiem dydaktycznym i pomocą naukową. Możliwość wykorzystania podręcznika w pracy zespołowej w szkole i jednocześnie w pracy indywidualnej w domu ukierunkowuje katechizowanego do wysiłku samokształcenia, samodoskonalenia i samowychowania.
Najnowsze podręczniki do nauki religii, które wchodzą do użytku szkolnego w tym roku, należą do kategorii podręczników uniwersalno-systematycznych z odpowiednią do potrzeb i poziomu kształcenia obudową multimedialną. W przygotowaniu podręczników przyjęto model antropologiczno-kerygmatyczny katechezy, której struktura zakłada najpierw przywołanie sytuacji egzystencjalnej dostosowanej do wieku adresata katechezy. Po jej analizie następuje przedstawienie orędzia chrześcijańskiego w taki sposób, aby zgodnie z założeniami „Podstawy programowej katechezy...” omówić depozyt wiary przewidziany do realizacji na danym etapie. Ostatni etap katechezy stanowi życiowa aplikacja przekazanych treści wspierająca ucznia w budowaniu postaw chrześcijańskich.
Każdy pakiet edukacyjny zawiera następujące materiały: podręcznik ucznia, podręcznik metodyczny dla katechety, karty pracy dla uczniów (w gimnazjum), płytę CD dla katechety z materiałami metodycznymi i dydaktycznymi, dostęp do strony internetowej www.kulkat.pl z pomocami multimedialnymi oraz sukcesywnie rozbudowywanymi alternatywnymi materiałami do katechez.

Reklama

Podręcznik ucznia

Podręcznik ucznia zawiera materiał nauczania przedstawiony za pomocą tekstów, ilustracji, schematów oraz ćwiczeń utrwalających. Opracowane treści, dydaktyka i metodyka zostały tak zaplanowane, aby prowadziły uczniów do przyjaźni z Jezusem Chrystusem, do uczestniczenia w liturgii i wydarzeniach roku liturgicznego, do rozwijania własnej religijności poprzez modlitwę. Podręcznik dla ucznia zawiera odrębne jednostki tematyczne, które zostały podzielone na odpowiednie działy wynikające z programu.
Przyjęte założenia teoretyczne mają odzwierciedlenie w strukturze poszczególnych jednostek katechetycznych. Struktura ta w podręczniku dla ucznia w grupie pięciolatków i pierwszej klasie szkoły podstawowej przedstawia się w następujący sposób: wizualizacja treści katechezy dostosowana do możliwości percepcyjnych dziecka - szata graficzna pierwszej strony w każdej katechezie ma na celu syntezę najistotniejszych treści oraz budowanie postaw religijnych; zadanie lub ćwiczenie do wykonania przez dziecko - w szkole lub w domu; myśl dla rodziców - najczęściej są to odpowiednio dobrane do tematu katechezy fragmenty Pisma Świętego oraz Katechizmu Kościoła Katolickiego. Daje to rodzicom możliwość przypomnienia sobie ważnych treści prawd wiary oraz przedstawia gotową propozycję sformułowania podstawowej wiedzy, pomocną w rozmowie z dzieckiem na zagadnienia poznane w trakcie katechezy. Jest to również swoista forma katechezy dorosłych dla rodziców.
Nieco inaczej przedstawia się struktura pozostałych podręczników. Pierwsza część jednostki tematycznej to „Świat w którym żyję” (IV kl.) lub „Dylematy młodego człowieka” (pozostałe). Ta część została poświęcona różnym sytuacjom egzystencjalnym dotyczącym młodzieży. W założeniach autorów kwestie życiowe mają prowadzić do zainteresowania uczniów problematyką omawiana na katechezie. W drugiej części „Wiara i życie Kościoła” przedstawiono najważniejsze treści programowe ustalone przez „Podstawę programową katechezy...” oraz „Program nauczania religii...”, w zgodzie z oficjalnym, posoborowym nauczaniem Kościoła. Kolejna część to budowanie postaw i wychowanie do modlitwy: „Zapamiętaj” - krótkie propozycje tekstowe, które są syntezą najistotniejszych treści omawianych w czasie katechezy czy „Zastosuj” - ta część poświęcona została kształtowaniu postaw religijno-moralnych. Każda jednostka katechetyczna kończy się podanym tekstem modlitwy nawiązującej ściśle do tematu lekcji. W zamyśle autorów modlitwy te powinny być odmawiane w czasie katechezy, jak również indywidualnie przez uczniów.
Na każdy etap edukacyjny podręcznik uwzględnia możliwości rozwojowe oraz zdolności percepcyjne uczniów. Poprzez odpowiednio skonstruowane cele oraz właściwie dobrane środki i metody sprzyja odkrywaniu przez ucznia wiedzy i motywacji oraz umiejętności i postaw. W podręczniku zastosowano różnorodne metody aktywizujące dostosowane do wieku katechizowanych, wyzwalające aktywność i zaangażowanie.
Zadania i ćwiczenia do wykonania zostały tak zaplanowane i przygotowane, aby każdy uczeń mógł wykonywać je samodzielnie, bądź w przypadku pracy domowej w młodszych klasach z pomocą rodziców. W ten sposób wskazana praktyka oraz inne działania dydaktyczne wpisują się w proponowaną przez „Podstawę programową katechezy...” korelację nauczania religii z edukacją szkolną, która jest wartościowa ze względów katechetycznych, dydaktycznych, metodycznych i wychowawczych. Integralną częścią pakietu edukacyjnego dla gimnazjum jest karta pracy dla każdego ucznia. Zawarte są w niej zadania i ćwiczenia do każdej katechezy.
Szata graficzna została tak przygotowana, aby pomóc katechizowanym w percepcji podstawowych treści. Jest ona kolorowa i dynamiczna. Zawiera rysunki, szkice, obrazy, mapy i zdjęcia z życia Kościoła. Wyraźnie zostały zaznaczone teksty Pisma Świętego oraz dokumentów Kościoła. W końcowej części podręcznika umieszczone są dodatki, które zawierają elementy potrzebne do uzupełnienia zadań w niektórych katechezach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Poradnik metodyczny

Założenia edukacyjne zostały opracowane według najnowszych wytycznych zarówno „Podstawy programowej katechezy...” i „Programu nauczania religii...”, jak również „Podstawy programowej kształcenia ogólnego...” i rozporządzeń Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Każda jednostka katechetyczna została opracowana według następującego schematu: 1. Czynności wstępne; 2. Modlitwa; 3. Nawiązanie do poprzedniej katechezy; 4. Sytuacja egzystencjalna; 5. Wyjaśnienie głównych prawd katechezy; 6. Zastosowanie życiowe; 7. Modlitwa śródlekcyjna; 8. Podsumowanie treści; 9. Praca domowa; 10. Modlitwa. Konspekty do poszczególnych jednostek katechetycznych zostały przygotowane bardzo szczegółowo. Sugerują one nie tylko treści i metody, ale również pewne sformułowania oraz sposób przeprowadzenia danej części lekcji lub zaproponowanej czynności czy zadania. Przy tych sugestywnych propozycjach należy pamiętać, że poradnik metodyczny jest tylko pomocą i propozycją, katecheta może realizować temat programowy z o wiele większą kreatywnością i twórczością w oparciu o swoje doświadczenia, dostosowując środki i metody do adresatów katechezy. Poradnik metodyczny ujmuje całościowo, organicznie i syntetycznie program przewidziany przez „Podstawę programową katechezy...”, z czego nie wolno nam dobrowolnie rezygnować. Dla doświadczonych katechetów będą to kolejne sugestie, które dołączą do ich bogatego doświadczenia katechetycznego, natomiast dla początkujących będą to konkretne i praktyczne wskazówki oraz materiał dydaktyczno-metodyczny do realizacji tematów wyznaczonych przez „Programu nauczania religii...”.

Pomoce multimedialne

Do każdego poradnika metodycznego dołączona jest płyta CD. Zawiera ona dodatkowe materiały dydaktyczne i metodyczne do przeprowadzenia katechez (słuchowiska, piosenki, obrazy, rysunki, ilustracje, zdjęcia, filmy i prezentacje multimedialne). Na płycie znajduje się również plan edukacji rocznej (tabelki).
Pozostałe sugestie i alternatywne pomoce, które systematycznie będą dołączane, można znaleźć na stronie internetowej www.kulkat.pl. Strona ta została specjalnie stworzona i przygotowana dla potrzeb katechetów. Jej funkcjonowanie ma za zadanie ułatwić pracę tym nauczycielom, którzy mają dostęp do Internetu w czasie prowadzenia zajęć katechetycznych. Redaktorzy otwarci są na systematyczne udoskonalanie zaproponowanych materiałów. Można więc przesyłać swoje propozycje scenariuszy katechez, obrazy, rysunki, zadania do wykonania przez dzieci czy też prezentacje multimedialne do poszczególnych katechez. Będą one sukcesywnie zamieszczane na stronie internetowej.
W poradniku metodycznym propozycje multimedialne zostały zapisane w formie kodów QR. Ułatwiają one dostęp do Internetu bez wpisywania adresu strony. Na wspomnianej wcześniej stronie internetowej zostały umieszczone także linki do oprogramowania umożliwiającego odczytanie kodów. Takie podejście wpisuje się w plan MEN dotyczący coraz większej digitalizacji pomocy edukacyjnych.
W imieniu autorów i redaktorów

Wszystkim katechetom życzymy, aby siane ziarno słowa Bożego przyniosło obfite plony, aby praca katechetyczna przyniosła wiele satysfakcji, a włożony trud zaowocował autentycznym życiem chrześcijańskim katechizowanych. Niech Duch Święty, który jest głównym Ewangelizatorem i sprawcą ewangelizacji, obdarza darami charyzmatycznymi, dotyka żywą energią i prowadzi zbawcze dzieło urzeczywistnione w Jezusie Chrystusie poprzez odnawiającą i przemieniającą obecność w osobach ludzkich.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo Abby Johnson: to, że zobaczyłam aborcję na własne oczy rozdarło mi serce

2024-03-26 21:00

[ TEMATY ]

#NiezbędnikWielkopostny2024

Archidiecezja Krakowska

Film "Unplanned – Nieplanowane" był prawdziwym ciosem dla Planned Parenthood - największej sieci klinik aborcyjnych w USA.

W każdą środę Wielkiego Postu chcemy zachęcać Was do wielkiej modlitwy za dzieci zagrożone aborcją oraz ich matki, a także za nienarodzonych i ofiary aborcji.

CZYTAJ DALEJ

W świetle Eucharystii, w ciszy konfesjonału - paulini i Jasna Góra

2024-03-28 10:33

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Karol Porwich/Niedziela

Patriarcha Zakonu Paulinów św. Paweł z Teb przez wielu skazany na śmierć głodową na pustyni, doświadczył Bożej troski i był z Bożej Opatrzności karmiony chlebem. Dziś prawie pół tysiąca paulinów każdego dnia Chlebem Eucharystycznym karmi ludzi na 4 kontynentach. W sercu Zakonu na Jasnej Górze żyje ponad 70 kapłanów. Misję tego miejsca i posługujących tu paulinów, wciąż określają słowa św. Jana Pawła II, że „Jasna Góra to konfesjonał i ołtarz narodu”. Sprawowanie Eucharystii jako centrum życia całej wspólnoty i pracy apostolskiej paulinów wpisane jest w ich zakonne konstytucje.

Na Mszę św…po cud

CZYTAJ DALEJ

Ostatnia Wieczerza ucztą Miłości

2024-03-28 20:38

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W wielkoczwartkowy wieczór w kościołach diecezji sprawowana była Msza Święta Wieczerzy Pańskiej, która rozpoczęła obchody Triduum Paschalnego, w trakcie którego wspominamy mękę, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa.

W bazylice katedralnej w Sandomierzu uroczystej liturgii przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz. Eucharystię koncelebrowali księża z parafii katedralnej oraz Kurii Diecezjalnej. W modlitwie uczestniczyli seminarzyści, siostry zakonne oraz mieszkańcy Sandomierza. Liturgię swoim śpiewem uświetniły chór katedralny i schola parafialna.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję