Reklama

Mądrość dla pokornych

Niedziela podlaska 34/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Nie bądźcie przeto nierozsądni, lecz usiłujcie zrozumieć, co jest wolą Pana”
(Ef 5, 17)

Nazwanie kogoś głupcem jest i niekulturalne, i… ryzykowne, chociaż bywa obiektywnie prawdziwe. Nie chodzi nam o epitety, lecz o Prawdę, która przemawia nieraz w sposób bardzo dosadny, by przypomnieć wszystkim, którzy „tylko w tym życiu pokładają nadzieję”, że jest inny świat, że trzeba nam perspektywy wieczności, by sensownie i mądrze urządzać swoją doczesność.
Zawarta w Księdze Przysłów pochwała mądrości sugeruje jej osobowy charakter. Zaproszenie przez nią na ucztę „prostaczków” niedwuznacznie podkreśla, że jej nauk nie będą słuchać - ponieważ nie są do tego zdolni - ludzie pyszni. „Prostaczkowie” muszą również wyzwolić się z tego, co jest „głupotą” i prowadzi do śmierci. Ich szczęściem jest, że potrafią zaufać, że są świadomi własnych braków i chcą słuchać pouczeń. W pewnym sensie tę osobową mądrość można ujrzeć w Chrystusie. Kiedy Jezus wskazuje na konieczność karmienia się Jego Ciałem, by zyskać życie wieczne, słuchacze okazują pychę, wyżej stawiając swoje ludzkie dociekania („Jak On może nam dać swoje ciało…?”) niż zawierzenie Temu, który godzien jest wiary chociażby ze względu na to, co dotychczas powiedział i uczynił. W swojej ocenie są „mądrzy”, ale ich pozornie logiczne myślenie prowadzi na manowce. Każdy, kto zobaczy Chrystusa ukrzyżowanego, przechodzącego przez bramę śmierci, a następnie zmartwychwstałego w chwalebnym Ciele, będzie mógł ocenić, że nie tylko jest możliwe spożywanie tego Ciała, ale również doświadczenie tego, że Ono naprawdę daje życie - życie w łasce i życie wieczne. Apostoł poucza o potrzebie korzystania z „chwili sposobnej”: brak rozsądku przeciwstawia „usiłowaniu zrozumienia, co jest wolą Pana”. Św. Paweł apeluje o trzeźwość, by ustrzec się niebezpieczeństwa grzechu, bardziej jednak podkreśla wagę wspólnotowej modlitwy (wszystko na to wskazuje, że chodzi o Eucharystię). Mądrość prowadzi do obcowania z Bogiem, a przez to jej dary stają się udziałem wiernych.
Eucharystia jest rzeczywistością niezwykle wymagającą. Wszelkie porównania z ziemskim pokarmem wypadają bardzo blado, ponieważ istotą tego niezwykłego wydarzenia jest spotkanie człowieka z Bogiem - spotkanie intymne, mimo tego, że odbywa się na oczach wiernych. Mądrość uczy nas pokory, która - wychodząc od uznania własnej niegodności - prowadzi do przyjęcia Miłości nieskończonej, Miłości znajdującej radość w udzielaniu się nam. Czy tę radość podzielam jako „przyjmujący” Boży Dar? Czy dzięki Niemu żyję jak przystoi żyć człowiekowi odkupionemu?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Św. Ekspedyt - dla żołnierzy i bezrobotnych

Niedziela łowicka 51/2004

Sławny - u nas mało znany

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: Jezus jest Pasterzem, nie najemnikiem!

2024-04-19 22:12

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Archiwum bp Andrzeja Przybylskiego

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

21 Kwietnia 2024 r., czwarta niedziela wielkanocna, rok B

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję