Reklama

Pielgrzymki zmieniają ludzi

Niedziela rzeszowska 31/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

DOROTA ZAŃKO: - Kim są pielgrzymi? Kto pielgrzymuje?

DR KRZYSZTOF PRENDECKI: - Pielgrzymują wszyscy, ale „skład” danej pielgrzymki zależy od jej charakteru. Prof. Antoni Jackowski z Zakładu Geografii Religii UJ w Krakowie turystykę dzieli na pielgrzymkową i religijną. Ta pierwsza obejmuje osoby, które bardziej skupiają się na modlitwie i przeżyciach duchowych, zaś turystykę religijną mogą uprawiać wszyscy, tzn. również osoby niezbyt głęboko wierzące czy innych wyznań - przyjeżdżając do danego sanktuarium w celach kulturowych, poznawczych.

- Jaki obraz pielgrzyma wyłania się z Pana badań?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Z moich badań wynika, że pielgrzymami kierują najczęściej motywy religijne. Często krytycy pielgrzymek starają się pokazać, że pielgrzymka to rodzaj taniej wyprawy turystycznej, wakacyjnej beztroskiej przygody. Z moich badań wynika, że aspekt duchowy, przesiąknięty modlitwą zwycięża nad wszystkimi innymi. Co ważne, pielgrzymi często idą podziękować za otrzymane łaski, a nie, jak mamy w codziennym zwyczaju, tylko o nie prosić.

- Pielgrzymowanie jest charakterystyczne dla wielu religii. Jak się do tego zjawiska ma Polska?

- Na świecie jest 240 mln. pielgrzymujących, z tego 150 mln. to chrześcijanie. Jeżeli popatrzeć na liczbę pątników w Europie, Polska ma decydujący udział. Szacuje się, że rocznie pielgrzymuje ok. 30 mln Europejczyków, z tego co szósty pielgrzymujący jest Polakiem. Także są rankingi, w których jesteśmy w czołówce. A ten wachlarz miejsc świętych jest całkiem spory. Gdybyśmy popatrzyli na mapę Polski, to najwięcej sanktuariów maryjnych mamy w górach, w południowej części kraju. Teolodzy mogą doszukać się tu odniesienia do biblijnych czasów - do góry Horeb, Synaj, Syjon, Góry Oliwnej, do Kalwarii.

Reklama

- Jaki jest główny punkt docelowy pielgrzymek w Polsce? Jasna Góra?

- Niewątpliwe tak. Wśród polskich sanktuariów są też te o charakterze międzynarodowym, jak Kalwaria Zebrzydowska czy Kraków. Jasna Góra na tle europejskich sanktuariów jest w czołówce. Na fenomen Jasnej Góry niewątpliwie miał wpływ Papież Jan Paweł II i międzynarodowe spotkanie młodzieży. Nie zapomnijmy też, że wyrosła jej konkurencja w postaci Łagiewnik czy Lichenia.

- Można zdefiniować charakter polskich pielgrzymek?

- Można czasem zaobserwować, że naszą pobożność przeżywamy zbyt smutno, nie potrafimy dostrzegać w niej radości i jej wyrażać. Widać to na przykład w miejscu narodzenia Chrystusa. Moja studentka podzieliła się swoimi przeżyciami z Ziemi Świętej i nie mogła się nadziwić, że w Bazylice Narodzenia Pańskiego grupy polskich turystów odmawiały Różaniec z minami takimi jakby za chwilę miał nastąpić koniec świata. A przecież to powinno być bardzo radosne miejsce.

- Czy pielgrzymki w jakiś sposób ewoluują. Czy można mówić o jakichś modach pielgrzymkowych?

- Da się to zauważyć. Na pielgrzymki wkracza technika. W ostatnich latach zdominowała je telefonia komórkowa. Dawniej pielgrzymka była jednoznaczna z oderwaniem się od codzienności, zgiełku, od mediów. Zresztą w branży turystycznej mówi się o tzw. turyście wylogowanym - niektórzy udają się do eremitów, żeby wyciszyć się w domkach pustelników. No i w tym jest sens przeżycia wewnętrznego, pielgrzymki również, a tu się okazuje, że prowadzimy przez telefon ciągłe rozmowy niedokończone. Według tradycjonalistów to zmiana na gorsze. Co do zmian, wyznaczniki nowych czasów możemy dostrzec też na Jasnej Górze. Ostatnimi czasy w samej Częstochowie narodził się pomysł opodatkowania pielgrzymów. Słyszy się narzekania mieszkańców, którzy mają dosyć „hałasów” związanych z przyjściem itd. A bywają też pielgrzymki handlowe, cel główny to nawiedzenie cudownego obrazu, ale po drodze sprzedaż kołder czy garnków.

- Pielgrzymka z założenia jest pieszą wędrówką. Jak się mają do tego pojęcia pielgrzymki środkami lokomocji?

- Jedno drugiego nie wyklucza. Pielgrzymki piesze odbywały się w dawnych czasach i przetrwały do dnia dzisiejszego Takie szlaki, jak najstarszy szlak św. Jakuba, dziś przeżywają swój renesans. Atrakcyjność tej drogi polega na uduchowieniu się w niewielkich grupach lub pojedynczo. Dziś w coraz większym natężeniu mamy do czynienia z pielgrzymkami autokarowymi, rowerowymi, motocyklowymi. Ale mimo tych możliwości, piesze pielgrzymki trwają i będą trwały.

- Coraz powszechniej występują pielgrzymki różnych środowisk. Jakie one mają znaczenie w ocenie socjologa?

- Na Jasną Górę pielgrzymują pracownicy skarbówki, ZUS-u, kolejarze, członkowie „Solidarności”, ect. Te pielgrzymki dają możliwość integracji środowiska, pokazania jego siły i mocy. Co do „nowszych” pielgrzymek, w tym roku była 4. pielgrzymka kibiców - fanatyków - na Jasną Górę. Nie odnotowano „ustawek”, nikt się z nikim nie naparzał. Klasztor wpłynął kojąco na zwaśnione na co dzień grupy kibicowskie. W tym miejscu święcono nawet szaliki z hasłem „Witamy w piekle”, co nie jest chyba niczym złym, świadczy o tym, że posiadali je wierzący, bo ateiści w piekło nie wierzą.

- Czy pielgrzymki zmieniają ludzi?

- Pielgrzymka jest okazją do oderwania się od codzienności. Z pewnością zmienia ludzi. Dla nich ta pątnicza wędrówką jest okazją do przemyśleń, rachunków sumienia, powzięcia postanowienia poprawy, ładowania przysłowiowych akumulatorów. Duchowego wymiaru pielgrzymki nie da się z niczym porównać, trzeba to po prostu przeżyć.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Maryjo ratuj! Ogólnopolskie spotkanie Wojowników Maryi w Rzeszowie

2024-04-21 20:23

[ TEMATY ]

Wojownicy Maryi

Ks. Jakub Nagi/. J. Oczkowicz

W sobotę, 20 kwietnia 2024 r. do Rzeszowa przyjechali członkowie męskiej wspólnoty Wojowników Maryi z Polski oraz z innych krajów Europy, by razem dawać świadectwo swojej wiary. Łącznie w spotkaniu zatytułowanym „Ojciec i syn” wzięło udział ponad 8 tysięcy mężczyzn. Modlitwie przewodniczył bp Jan Wątroba i ks. Dominik Chmielewski, założyciel Wojowników Maryi.

Spotkanie formacyjne mężczyzn, tworzących wspólnotę Wojowników Maryi, rozpoczęło się na płycie rzeszowskiego rynku, gdzie ks. Dominik Chmielewski, salezjanin, założyciel wspólnoty mówił o licznych intencjach jakie towarzyszą dzisiejszemu spotkaniu. Wśród nich wymienił m.in. intencję za Rzeszów i świeckie władze miasta i regionu, za diecezję rzeszowską i jej duchowieństwo, za rodziny, szczególnie za małżeństwa w kryzysie, za dzieci i młode pokolenie. W ten sposób zachęcił do modlitwy różańcowej, by wzywając wstawiennictwa Maryi, prosić Boga o potrzebne łaski.

CZYTAJ DALEJ

Stań przed Bogiem taki, jaki jesteś

2024-04-24 19:51

Marzena Cyfert

O. Wojciech Kowalski, jezuita

O. Wojciech Kowalski, jezuita

W uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, głównego patrona Polski, wrocławscy dominikanie obchodzą uroczystość odpustową kościoła i klasztoru.

Słowo Boże podczas koncelebrowanej uroczystej Eucharystii wygłosił jezuita o. Wojciech Kowalski. Rozpoczął od pytania: Co w takim dniu może nam powiedzieć św. Wojciech?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję