Reklama

„Ogród Włoski” oazą Kielc

Jest jedynym w regionie i jednym z nielicznych w kraju ogrodów pałacowych w typie włoskim. Po okresowej renowacji zakończonej w grudniu 2011 r., od wiosny 2012 r. jest ponownie tłumnie odwiedzany przez kielczan. Ogród Włoski przy Pałacu Biskupów Krakowskich to niewątpliwie atrakcja Kielc

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ostatnie prace modernizacyjne dotyczyły m.in. instalacji systemu nawadniającego i odwadniającego, remontu dwukondygnacyjnej Baszty Prochowej z XVII wieku i rekonstrukcji zadaszenia nad starą XVII-wieczną studnią. Uzupełniono także alejki żwirowe kruszywem ozdobnym, dosadzono rośliny sezonowe, a cały ogród oświetlono. Rośliny są uzupełniane zgodnie z rytmem pór roku i zasadami dobrej kolorystyki. I tak wiosną królują narcyzy, tulipany, hiacynty; latem - szałwie, żeniszki, nagietki i heliotropy, zaś jesienią astry, aksamitki, celozje, wyżliny. Rośliną wiodącą, okalającą w formie szpalerów kwiatowe lub żwirowe aleje, jest bukszpan w odmianie karłowej. Efekt uzupełniają sadzone w grupach drzewa liściaste: grab pospolity, lipa drobnolistna, jabłoń purpurowa i śliwa wonna.
Jest planowane połączenie - w formie traktu - ogrodu z parkiem miejskim przez odrestaurowaną Basztę Prochową
Typ ogrodu włoskiego pojawił się w Polsce w pocz. XVI wieku. Do najbardziej znanych należały: ogrody w Woli Justowskiej pod Krakowem, Łobzowie, Zamościu, Niepołomicach. Zastosowane tam wzorce kontynuowano w rezydencjach pierwszej połowy XVII wieku, w tym i w Kielcach.
Przy wzniesionym w latach 1637-44 Pałacu Biskupów Krakowskich zawsze był niewielki ogród ozdobny nazywany „ogrodem włoskim”. Ogród nawiązywał układem do tzw. ogrodów zamkowych, a usytuowano go na przedłużeniu osi pałacu - od schodów loggi do studni krytej zieloną kopułką i Baszty Prochowej. Biskupi podziwiali swój ogród z Izby Stołowej i alkierzy w apartamentach. Wokół tarasu z kwaterami ziół i sezonowymi kwiatami rósł sad o charakterze użytkowym. Natomiast kwatera przylegająca bezpośrednio do pałacu stanowiła integralną cześć z apartamentem mieszkalnym, tzw. giardino segretto, miejscem służące wyłącznie właścicielowi. W następnych wiekach zachowano symetryczny układ 4 geometrycznych kwater. Wzbogaciły go szpalery grabowe i lipowe z altanami, karłowate drzewka owocowe: pigwy, wiśnie, jabłonie, trawniki na skarpach. W ogrodzie były także budynki: pomarańczarnia, figarnia, dwie oranżerie, lodownia i inspekty do hodowli rozsady.
W początkach XIX wieku, po przejęciu dóbr biskupich przez władze cywilne, część ogrodu została przeznaczona na działki urzędników Dyrekcji Górniczej (z siedzibą w pałacu). Jeszcze wtedy ogród zachował swój pierwotny układ, a boczne szpalery drzew przetrwały do drugiej połowy XIX wieku. Od tego czasu nastąpił schyłek świetności tego miejsca.
Obecne rozwiązania zostały ściśle oparte na zapisach źródłowych. Prace studialne związane z rewaloryzacją ogrodu podjął w latach 70. prof. Gerard Ciołek, następnie prof. Janusz Bogdanowski w 1996 r. przygotował opracowanie autorskie. Uwzględniając wytyczne konserwatorów, Dorota Papee przygotowała projekt ogrodu. Rekonstrukcja, zrealizowana w 2003 r., to wierne odtworzenie XVII-wiecznego układu kwaterowego na tarasie ziemnym i wprowadzenie wzbogaconego wystroju poszczególnych klombów z pierwszej połowy XVIII wieku.

A. D.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Stanisław Dziwisz kończy 85 lat

2024-04-26 23:45

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Stanisław Dziwisz był przez 39 lat najbliższym współpracownikiem Karola Wojtyły, najpierw jako sekretarz arcybiskupa krakowskiego, a następnie osobisty sekretarz Ojca Świętego. Jako metropolita krakowski w latach 2005 – 2016 pełnił rolę strażnika pamięci Jana Pawła II i inicjatora wielu dzieł jemu poświęconych. Zwieńczeniem jego posługi była organizacja Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016, które zgromadziły 2, 5 mln młodych z całego świata.

W Rabie Wyżnej i w Krakowie

CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: Caritas pomogła znaleźć pracę 70 tys. bezrobotnym w 2023 roku

2024-04-26 19:05

[ TEMATY ]

Caritas

bezrobotni

Hiszpania

Adobe.Stock.pl

W 2023 roku Caritas pomogła 70 tys. bezrobotnych znaleźć zatrudnienie, wynika z szacunków kierownictwa tej organizacji. Zgodnie z jej danymi w ubiegłym roku Caritas na rozwijanie programów wsparcia zatrudnienia wydała 136,8 mln euro, czyli o 16,4 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim.

Dyrekcja organizacji sprecyzowała, że z kwoty ten ponad 100 tys. euro zostało przeznaczonych na rozwój inicjatyw w ramach tzw. ekonomii społecznej. Działania te polegały przede wszystkim na prowadzeniu szkoleń zawodowych służących usamodzielnieniu się na rynku pracy, w tym podjęciu aktywności zawodowej na podstawie samozatrudnienia.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję