Reklama

Narodzeni do kapłaństwa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W wigilię Zesłania Ducha Świętego diecezja sosnowiecka wzbogaciła się o 9 nowych prezbiterów. W sosnowieckiej katedrze Wniebowzięcia NMP w sobotę, 26 maja bp Grzegorz Kaszak przewodniczył uroczystej Eucharystii, podczas której udzielił kapłańskich święceń diakonom Wyższego Seminarium Duchownego diecezji sosnowieckiej.
W sakramencie święceń Chrystus udzielił nowym kapłanom władzy składania ofiary Mszy św. i odpuszczania grzechów, tak że odtąd będą działać „in persona Christi”, to znaczy w sakramentalnym utożsamieniu się z osobą Chrystusa. W homilii Ordynariusz zaapelował, by nowi kapłani zaangażowali wszystkie siły swojego umysłu, serca i woli w naśladowaniu Chrystusa - Najwyższego i Wiecznego Kapłana. Zwrócił uwagę na przyjaźń z Jezusem jako wyznacznik i istotę kapłańskiego życia. Zaznaczył także, że „posługa kapłana musi być oparta na bliskości z tym wielkim Przyjacielem - na modlitwie i studiowaniu Pisma Świętego, zaś wszelkie działania winny być podejmowane nie ze względu na spodziewane zyski lub obawę kary, ale ze względu na wartość samej przyjaźni”. „Niewłaściwe współzawodnictwo dla próżnej chwały nie jest godne przyjaciela Jezusa, natomiast ten, kto kocha jak przyjaciel Zbawiciela, w pokorze będzie oceniał swoich współbraci za wyżej od siebie stojących” - pouczał Kaznodzieja. „Życzę każdemu z was, abyście w każdym momencie waszego kapłańskiego życia okazali się prawdziwymi przyjaciółmi Chrystusa i w Jego przyjaźni do końca waszego życia wytrwali. Abyście tę przyjaźń w sercu nie tylko kultywowali, ale też rozwijali i przez to ludzi dla waszego Pana pozyskali” - zwrócił się do neoprezbiterów.
Nowo wyświęceni diecezji sosnowieckiej Anno Domini 2012 to: Michał Knapik z parafii św. Andrzeja Boboli w Bukownie, Paweł Kurczab z parafii Matki Bożej Pocieszenia w Pasierbcu (diecezja tarnowska), Michał Musialski z parafii Przemienienia Pańskiego w Ogrodzieńcu, Andrzej Nackowski z parafii Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa w Dąbrowie Górniczej, Paweł Paś z olkuskiej parafii św. Andrzeja Ap., Artur Pęksa ze wspólnoty Matki Bożej Pocieszenia w Pasierbcu, Łukasz Pisz z parafii św. Grzegorza Wielkiego w Ruszczy (archidiecezja krakowska), Jan Rogowski ze wspólnoty św. Andrzeja Ap. w Lipnicy Murowanej (diecezja tarnowska) oraz Łukasz Tkaczyk z sosnowieckiej parafii Zesłania Ducha Świętego.
Wszyscy diakoni do dnia zaślubin z Bogiem przygotowywali się przez 6 lat seminaryjnej formacji, a także odbywając praktyki diakońskie. Uroczystość przyjęcia święceń miała niezwykle uroczysty charakter. Młodym kapłanom towarzyszyli najbliżsi - rodzice, rodzeństwo, krewni, przyjaciele, znajomi, przedstawiciele wspólnot parafialnych, przełożeni, proboszczowie i wikariusze, koledzy - klerycy z seminarium. Podziękowania za lata formacji w seminarium w imieniu wszystkich nowo wyświęconych złożyli ks. Łukasz Tkaczyk i ks. Michał Knapik. Słowa wdzięczności za dar powołania skierowali do Najwyższego, który jest źródłem i początkiem, ale także do rodziców, rodzeństwa dziękując za wspólne dorastanie i wychowanie, do Pasterzy diecezji - za ich ojcowską troskę przez lata formacji, do byłych i obecnych przełożonych - rektorów i ojców duchownych za wkład w wychowanie, cenne uwagi, rady i wskazówki.
Dzień po święceniach w rodzinnych parafiach nowo wyświęceni odprawili pierwsze samodzielne Msze św., czyli Prymicje. Po Liturgii był czas na zabawę i świętowanie, bo, jak mówią niektórzy, święcenia i prymicje to taki kapłański ślub i wesele. We wtorek natomiast spotkali się na wspólnej Eucharystii prymicyjnej w kaplicy seminaryjnej. Dekrety przydzielające neoprezbiterów do pracy w nowych parafiach zostaną wręczone 15 czerwca o godz. 12 w sosnowieckiej Kurii Diecezjalnej.
„Świecenia kapłańskie, które przyjąłem w sosnowieckiej katedrze, były dla mnie czasem wdzięczności za wielki dar Chrystusowego kapłaństwa. Dziś swoimi czynię słowa apostoła Pawła: «dzięki składam Temu, który mnie przyoblekł mocą, że uznał mnie za godnego wiary, skoro przeznaczył mnie do posługi…» (1 Tm 1, 12). Świadomość Jezusowego wybrania napełnia mnie radością i wewnętrznym pokojem. Pięknym czasem były parafialne Prymicje, które rozpoczęły się już w sobotę uroczystym powitaniem na granicy parafii. Słowa wdzięczności za kapłana rodaka oraz gesty życzliwości dają poczucie, że ludzie szanują i czekają na kapłanów. Wyrazem wielkiej wiary moich rodaków są słowa, które umieścili na bramie powitalnej przy moim rodzinnym domu: «Po Bogu kapłan jest wszystkim». Bogu niech będą dzięki za to, że święcenia kapłańskie tak wiele serc pobudziły do wdzięczności i modlitwy za kapłanów” - wyznaje nowo wyświęcony ks. Jan Rogowski.
Dla ks. Łukasza Tkaczyka święcenia kapłańskie były najważniejszym dniem w życiu. „Czekałem na niego 6 lat, a kiedy przyszedł, nie ukrywam, że byłem zestresowany. Kiedy jednak po modlitwie konsekracyjnej uświadomiłem sobie, że właśnie na mnie dokonał się sakrament kapłaństwa i nałożyłem ornat, stres zamienił się w ogromne wzruszenie i radość. Było to niesamowite i ledwie powstrzymałem łzy. Podobne uczucia towarzyszyły mi podczas podziękowań, zwłaszcza rodzicom, a szczególnie w tym dniu dziękowałem mamie, bo święcenia przyjęliśmy w wyjątkowym Dniu Matki. Jeszcze raz dziękuję wszystkim, których spotkałem na mojej drodze, a którzy wspierali mnie modlitwą, życzliwością i wszelką pomocą” - mówił.
„W atmosferę przyjęcia święceń prezbiteratu wprowadziły nas bezpośrednio 6-dniowe rekolekcje na Bachledówce prowadzone przez ojca duchownego naszego seminarium, ks. Piotra Madeję. Niewątpliwe miały one ogromne znaczenie. Największe emocje towarzyszyły mi podczas leżenia krzyżem oraz wtedy, kiedy wszyscy obecni kapłani położyli na nas swoje ręce na znak włączenia w kapłańską wspólnotę. Czułem, że rozpoczyna się zupełnie coś nowego” - mówi ks. Łukasz Pisz.
To, co urzeka w młodych kapłanach, w neoprezbiterach, to niewątpliwie ich gorliwość, ich zapał do służenia Bogu, ludziom i Kościołowi. Nie ulega wątpliwości, że nowo wyświęceni wchodzą w trudne czasy. Być może napotkają przeszkody, być może nieżyczliwość, bo przecież ten świat dzisiaj zdaje się odrzucać kapłanów i nie rozumieć tego, czym jest ofiara, którą kapłan codziennie składa. Mimo tego są gotowi i pełni dobrej woli, by nieść Chrystusa w każdych warunkach, niezależnie od sytuacji, jaka ich spotka. Neoprezbiterów można porównać do narodzonego niemowlęcia oddawanego w objęcia matki, bo tak jak noworodek przychodzi na świat, tak nowo wyświęceni rodzą się do kapłaństwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ingres abp. Andrzeja Przybylskiego do katedry Chrystusa Króla w Katowicach

2025-10-01 09:24

[ TEMATY ]

ingres

Katowice

abp Andrzej Przybylski

Archiwum Bp. Andrzeja

W sobotę 4 października w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach odbędzie się ingres abp. Andrzeja Przybylskiego. Ceremonia poprzedzona będzie kanonicznym objęciem urzędu w kurii metropolitalnej. Mszy świętej podczas ingresu przewodniczyć będzie nuncjusz apostolski w Polsce.

Kanoniczne objęcie urzędu przez abp. Andrzeja Przybylskiego w kurii metropolitalnej w Katowicach zaplanowano na godz. 9.00; nowy metropolita przedstawi kolegium konsultorów bullę nominacyjną podpisaną przez papieża Leona XIV, po czym kanclerz kurii sporządzi i odczyta protokół podpisany przez członków kolegium.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

W Krakowie więcej uczniów uczęszcza na religię niż edukację zdrowotną

2025-10-02 06:50

[ TEMATY ]

religia

edukacja zdrowotna

religia w szkole

Adobe Stock

Około 33 proc. uczniów szkół w Krakowie będzie chodziło na lekcje edukacji zdrowotnej – wynika z danych urzędu miasta. To mniej niż przewidywały władze samorządowe. Im starsi uczniowie, tym mniejsze zainteresowanie przedmiotem.

To 17 081 uczniów z 51 116 uprawnionych – powiedziała w środę PAP dyrektor Wydziału Edukacji i Projektów Edukacyjnych w Urzędzie Miasta Krakowa Magdalena Mazur.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję