Reklama

„Gdybyście mogli nas zobaczyć, byłoby ciemno wokół was”

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 17/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KATARZYNA JASKÓLSKA: - Czy każdy ksiądz może być egzorcystą?

KS. DR TOMASZ TRĘBACZ: - Musi spełniać odpowiednie warunki. Przede wszystkim cechować się pobożnością, wiarą, nieskazitelnością życia. Ale też odpowiednią wiedzą.
Każdy biskup jako następca Apostołów jest egzorcystą i może powołać w swojej diecezji kapłana czy kapłanów, którym zleci posługę egzorcysty, w zależności od potrzeby. W naszej diecezji pracuje czterech egzorcystów. I z tego, co wiem, to mają co robić.

- To aż tyle jest u nas opętań?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Samych opętań akurat w naszym regionie nie stwierdza się za wiele. Ale występuje bardzo dużo zniewoleń, dręczeń czy obsesji. To nie znaczy, że w Polsce opętań nie ma. Wystarczy pojechać na Jasną Górę, gdzie jest trzech ojców egzorcystów, którzy zajmują się dziennie średnio 2-5 osobami opętanymi, które są tam przywożone. A patrząc dalej, choćby w skali Włoch czy samego Rzymu, mówi się, że tendencja jest zwyżkowa. Niestety w Wiecznym Mieście jest dużo gabinetów ezoterycznych, jasnowidzów, uzdrowicieli, a kontakt z nimi przekłada się na życie duchowe człowieka.

- Co robi egzorcysta z człowiekiem, który zgłasza się po pomoc?

- Najpierw musi rozeznać sprawę. Bo jeśli jest to osoba chora psychicznie (a diabeł często się ukrywa pod pozorami chorób), egzorcysta jej nie pomoże. Jeżeli przychodzi człowiek, który twierdzi, że jest opętany, już trzeba mieć dystans, bo osoba opętana sama z siebie raczej o tym nie mówi. Szatan zwykle się tym nie chwali, woli się ukrywać - chyba że zostanie zmuszony, właśnie przez modlitwę Kościoła, egzorcyzmy itd. W momencie, kiedy szatan się ujawnia, eksponuje się jego wściekłość. Manifestując swoją obecność w osobie, chce udowodnić, że ma większą władzę niż Bóg.

Reklama

- Czy przeprowadzanie egzorcyzmów wygląda równie przerażająco, jak na niektórych przedstawiających to filmach?

- Zależy jak na to spojrzeć. Bardziej niż lęk, budzi się wtedy jednak współczucie. Osoby opętane nie są złe, nie są „gorsze” czy jakieś „inne”. To są nasi bracia czy siostry w Chrystusie. Doświadczają oni na sobie dręczenia, ataków czy nawet opętania. Bardzo często te osoby same spowodowały swoją sytuację, choćby przez brak roztropności czy ciekawość, uwikłanie się w okultyzm czy „zabawę” w wywoływanie duchów. Osoby opętane cierpią. W filmach - wiadomo - chodzi o napięcie, wywołanie strachu, emocji. Podczas egzorcyzmów mogą się dziać różne rzeczy, dlatego dla dobra osoby uwalnianej egzorcyzmów nie powinno się nagrywać.

- Czy egzorcysta pracuje sam?

- To zależy. Są przypadki, że pracuje sam. Natomiast dobrze, jeśli ma ludzi, którzy też orientują się w temacie i mogą stworzyć „grupę wspierającą”, omadlającą. Czasem zdarzają się przypadki, że szatan zaczyna egzorcystę „terroryzować” czy nawet szantażować. Znany egzorcysta o. Gabriel Amorth opisuje taką sytuację, gdy w trakcie egzorcyzmu pewnej kobiety szatan powiedział: „Jeśli nie przestaniesz, to ją uduszę”. I w tym momencie egzorcysta miał „ręce związane”. Poprosił o pomoc modlitewną grupę Odnowy w Duchu Świętym. Po tygodniu czy dwóch mógł znowu przystąpić do egzorcyzmów i ta kobieta została uwolniona. Przy egzorcyście mogą stać inne osoby, ale rytuał mówi wyraźnie, że nie wolno im zadawać żadnych pytań ani wchodzić w dialog z szatanem.

- Dlaczego?

- Bo duch zawsze jest inteligentniejszy od nas, a szatan jest „ojcem kłamstwa”. On musi powiedzieć prawdę tylko wtedy, kiedy nakazuje mu to kapłan w imieniu Chrystusa. A więc to sam Chrystus mu nakazuje, żeby podał swoje imię, miejsce, czas, kiedy wszedł w człowieka, a także miejsce i czas, kiedy z niego wyjdzie.

- Po co są te informacje?

- Potrzebne są takie znaki, by wiedzieć, że uwolnienie na pewno nastąpiło. W momencie, kiedy egzorcysta demaskuje złego ducha, wie, co to jest za opętanie, kto się za tym kryje, jaki to jest „kaliber” złego ducha - czy to szatan, czy jeszcze inny rodzaj demona. Złe duchy przedstawiały się różnie, niektóre nazywały siebie imionami czy nazwiskami największych zbrodniarzy w historii, np. Hitler albo Neron. Nie jest dla nas jasne, dlaczego tak się dzieje - czy to są dusze tych ludzi, czy może zły duch odwołuje się do popełnionych przez nich zbrodni. Ale pojawiają się też demony o biblijnych imionach, np. Asmodeusz. Egzorcyści mówią, że te są trudniejsze do wyrzucenia.

- Skąd my w ogóle tyle wiemy o szatanie? W Biblii przecież nie ma aż tak dużo wzmianek o nim?

- Wiedzę czerpiemy również z objawień i tradycji Kościoła. W Piśmie Świętym rzeczywiście niewiele jest o szatanie, bo w rozumieniu człowieka starotestamentalnego Bóg jest tak wielki, że nic się z Nim nie równa, On nie ma przeciwników. Dopiero w Nowym Testamencie Chrystus mówi, że widział szatana „spadającego z nieba jak błyskawica”. Albo że należy się bać tego, „który duszę i ciało może zatracić w piekle”. Chrystus wypędza złe duchy.
W Dziejach Apostolskich złe duchy są wyrzucane - właśnie w imię Chrystusa.

- Lepiej zapobiegać niż leczyć. Czy poza unikaniem magii, bioenergoterapii itd. możemy się jeszcze jakoś chronić przed złym duchem?

- Miejmy świadomość, że gdyby nie Miłosierdzie Boże i Jego łaska, wszyscy moglibyśmy doświadczyć opętania. Szatan podczas jednego z egzorcyzmów powiedział do księdza: „Gdybyście mogli nas zobaczyć, byłoby ciemno wokół was, tylu nas jest…”. Boża łaska jest naturalną duchową ochroną dla każdego człowieka. Czerpie ona z Miłosierdzia. To zaś - jako przymiot Boży - poprzedza Jego sprawiedliwość. Miłosierdzie Boże, które dzięki św. s. Faustynie i bł. Janowi Pawłowi II zostało zaniesione w świat, przypomina nam, że Bóg nas kocha. Zależy Mu na każdym z nas. Dlatego z inicjatywy bp. Stefana Regmunta trwa w naszej diecezji peregrynacja obrazu Jezusa Miłosiernego. Jest ona po to, by na nowo człowiek zanurzył się w Bożej miłości. Szczególnie ci, którzy daleko odeszli od Boga, mają szansę doświadczyć Jego przebaczenia. Schowani w Miłosierdziu Bożym jesteśmy bezpieczni. Nic nam nie grozi. Tam szatan nie ma dostępu.

* * *

Ks. dr Tomasz Trębacz
Autor książek: „Szatan jako źródło zła - studium dogmatyczno-pastoralne”, „Być człowiekiem pełniej - w myśli E. Stein”, „Rytuał peregrynacji obrazu Jezusa Miłosiernego”, „Zrozumieć zmartwychwstanie” (współautor); zajmuje się tematyką satanizmu, magii, okultyzmu i sekt

2012-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Bóg pragnie naszego zbawienia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 12, 44-50.

Środa, 24 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Co nam w duszy gra

2024-04-24 15:28

Mateusz Góra

    W parafii Matki Bożej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy w Krakowie można było posłuchać koncertu muzyki gospel.

    Koncert był zwieńczeniem weekendowych warsztatów, podczas których uczestnicy doskonalili lub nawet poznawali tę muzykę. Warsztaty gospelowe to już tradycja od 10 lat. Organizowane są przez Młodzieżowy Dom Kultury Fort 49 „Krzesławice” w Krakowie. Ich charakterystycznym znakiem jest to, że są to warsztaty międzypokoleniowe, w których biorą udział dzieci, młodzież, a także dorośli i seniorzy. – Muzyka gospel mówi o wewnętrznych przeżyciach związanych z naszą wiara. Znajdziemy w niej szeroki wachlarz gatunków muzycznych, z których gospel chętnie czerpie. Poza tym aspektem muzycznym, najważniejszą warstwą muzyki gospel jest warstwa duchowa. W naszych warsztatach biorą udział amatorzy, którzy z jednej strony mogą zrozumieć swoje niedoskonałości w śpiewaniu, a jednocześnie przeżyć duchowo coś wyjątkowego, czego zawodowcy mogą już nie doznawać, ponieważ w ich śpiew wkrada się rutyna – mówi Szymon Markiewicz, organizator i koordynator warsztatów. W tym roku uczestników szkolił Norris Garner ze Stanów Zjednoczonych – kompozytor i dyrygent muzyki gospel.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję