Reklama

Człowiek „pomiędzy”

Niedziela podlaska 12/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Łaską bowiem jesteście zbawieni przez wiarę”
(Ef 2, 8)

W tzw. egzystencjalizmie dominuje doświadczenie tragicznego rozdarcia, swoistego zawieszenia „pomiędzy”: pomiędzy doczesnością a wiecznością, życiem a śmiercią, istnieniem a nieistnieniem… Na płaszczyźnie wiary również można mówić o wewnętrznej niespójności człowieka, który miota się od całkowitego przylgnięcia do spraw tego świata aż po poszukiwanie ostatecznego wyzwolenia od spraw ziemskich. W praktyce mamy tu do czynienia z odwiecznym napięciem między życiem w grzechu a życiem w stanie łaski uświęcającej.
Autor Drugiej Księgi Kronik w prosty, a zarazem niezwykle subtelny sposób maluje dzieje narodu wybranego przed i po niewoli babilońskiej. Słuszny Boży gniew, spowodowany zatwardziałością ludzkich serc, sprowadza karę, którą jest przesiedlenie najlepszej części ludu do Chaldei. Słowo natchnione przypomina o tym, co było istotą grzechu Izraela: „kraj nie wywiązał się ze swych szabatów”. Chodzi o to, że ludzie zlekceważyli Boga, nie oddali Mu chwały, zbezcześcili dzień święty. Trzeba teraz czekać aż siedemdziesiąt lat, by Pan mógł okazać w pełni miłosierdzie - by Izrael mógł je docenić i przyjąć! Narzędziem wyzwolenia stał się pogański władca Cyrus. Narzędziem wyzwolenia z niewoli grzechu stanie się Syn Człowieczy. Jego odkupieńcze dzieło obejmie cały świat, „aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne”. Okazuje się, że to spektakularne okazanie przez Boga człowiekowi miłosierdzia wcale nie jest jednoznaczne z jego przyjęciem. Grzesznicy bowiem „bardziej umiłowali ciemność aniżeli światło”, dlatego wolą nieraz swoją niewolę od życia w łasce… Łaska natomiast, jak zaświadcza św. Paweł, znajduje drogę do naszej duszy wyłącznie przez wiarę. Co więcej: nie można otrzymać zbawienia na zasadzie należności, można tylko współpracować z Bożymi darami, wypełniając dobre uczynki, „które Bóg z góry przygotował, abyśmy je pełnili”.
W dziele odkupieńczym Chrystusa wszystko jest proste: z krzyża Jezusowego płyną zdroje łask, do których człowiek ma swobodny dostęp. Stajemy wobec wyboru: co dla nas jest naprawdę ważne - czy zbawienie, które wymaga teraz zaakceptowania zasad Ewangelii, czy też jakieś wyimaginowane szczęście, gdzie łaska Boża jest „nieprzydatna”. Decyzję musimy podjąć sami!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela podlaska 21/2001

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Monika Książek

Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.

Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.

CZYTAJ DALEJ

Rozpoczął się proces beatyfikacyjny Sługi Bożej Heleny Kmieć

2024-05-10 14:00

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

BP Archidiecezji Krakowskiej

Uroczystość w kaplicy Domu Arcybiskupów Krakowskich rozpoczęła się krótką modlitwą. Abp Marek Jędraszewski, metropolita krakowski powołał trybunał do przeprowadzenia procesu beatyfikacyjnego Sługi Bożej Heleny Kmieć, wiernej świeckiej. W jego skład weszli: ks. dr Andrzej Scąber – delegat arcybiskupa, ks. mgr lic. Paweł Ochocki – promotor sprawiedliwości, ks. mgr lic. Michał Mroszczak – notariusz, ks. mgr lic. Krzysztof Korba – notariusz pomocniczy, ks. mgr Adam Ziółkowski SDS – notariusz pomocniczy.

Następnie postulator sprawy, ks. dr Paweł Wróbel SDS zwrócił się do arcybiskupa i członków trybunału o rozpoczęcie i przeprowadzenie procesu oraz przedstawił zgromadzonym postać Sługi Bożej. – Wychowanie w głęboko wierzącej rodzinie skutkowało życiem w atmosferze stałego kontaktu z Bogiem – mówił postulator przywołując zaangażowanie Heleny w życie wspólnot religijnych od wczesnego dzieciństwa. Zwrócił uwagę na zdolności intelektualne i różnorodne talenty kandydatki na ołtarze. Studiowała inżynierię chemiczną na Politechnice Śląskiej w języku angielskim oraz uczyła się w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Gliwicach.

CZYTAJ DALEJ

Wniebowstąpienie jest drogą Chrystusa ku pełni objawienia

2024-05-12 16:20

Magdalena Lewandowska

Eucharystia na zakończenie II Kongresu Wieczystej Adoracji

Eucharystia na zakończenie II Kongresu Wieczystej Adoracji

Wniebowstąpienie Jezusa nie oznacza Jego oddalenia – napisał na zakończenie II Kongresu Wieczystej Adoracji kard. Robert Sarah.

Na zakończenie II Kongresu Wieczystej Adoracji Eucharystii we wrocławskiej katedrze przewodniczył bp Maciej Małyga. Z powodów zdrowotnych nie przyjechał kard. Robert Sarah, ale wierni usłyszeli jego homilię i rozesłanie napisane specjalnie na tę okazję. Odczytał je ks. Piotr Wiśniowski z telewizji EWTN.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję