Reklama

Kościół

Chiny: Kościół żyje nie tylko liczbą mianowanych biskupów

Kościół to nie tylko zarządzanie jednostkami administracyjnymi – podkreśla francuski teolog i antropolog Michel Chambon w kontekście przedłużonej w ubiegłym miesiącu umowy między Chinami i Stolicą Apostolską w sprawie mianowania biskupów rzymskokatolickich w Chinach.

[ TEMATY ]

Kościół

Chiny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mimo, że Watykan wielokrotnie wskazywał na korzyści płynące z porozumienia, wielu komentatorów wyraża wątpliwości. Zwracają oni uwagę, że umowa jest narzędziem w rękach rządowej administracji, która w ten sposób może lepiej kontrolować duchownych.

Autor artykułu, opublikowanego na portalu katolickiej agencji azjatyckiej UCAN, rekonstruując zarzuty przeciwników watykańsko-chińskiego porozumienia, zauważa, że w ciągu ostatnich dwóch lat niewielu biskupów w Chinach objęło swoje urzędy, natomiast wiele z biskupich stanowisk pozostaje nieobsadzonych. Nieskuteczność porozumienia w tej kwestii „pomaga tylko urzędnikom państwowym zwiększyć ich kontrolę wymierzoną w religię. W ten sposób przynosi więcej szkody niż pożytku” – wydają się mówić krytycy tymczasowej umowy, przedłużonej 22 października na kolejne dwa lata.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jednak, jak zaznacza francuski antropolog, sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. „Prawdą jest, że około 40 stolic biskupich w Chinach pozostaje dziś pustych” – przyznaje, ale zarazem wyjaśnia, że mowa tu jest o wakatach w oparciu o mapę chińskich struktur kościelnych sprzed 1949 r., do której odwołuje się Stolica Apostolska. W oczach Rzymu Chiny są podzielone na 143 jurysdykcje (diecezje i prefektury apostolskie). Jednak wielu ekspertów uważa, że dane te są przestarzałe i wymagają aktualizacji, choćby ze względu na to, że dla władz w Pekinie istnieją tylko 104 diecezje katolickie.

„Oznacza to, że Pekin i Rzym mają odmienne wyobrażenia nt. struktur administracyjnych chińskiego katolicyzmu” – konkluduje autor i wskazuje, że prawdziwa liczba potrzebnych biskupów nie jest jasna.

Podziel się cytatem

Reklama

Zastanawiając się, czy wakaty na biskupich urzędach są zjawiskiem korzystnym dla Kościoła, czy nie, Chambon daje przykład jednej ze wschodnich prowincji, gdzie funkcjonują cztery diecezje zatwierdzone przez państwo – trzy małe, ale z dużą liczbą katolików, oraz jedna ogromna na terenie górskim, z małymi i rozproszonymi wspólnotami chrześcijańskimi. Ta ostania właśnie nie została jeszcze zatwierdzona przez Rzym, nigdy też jeszcze nie miała biskupa.

Reklama

Chambon omawia charakterystykę poszczególnych diecezji ze wspomnianej prowincji, tłumacząc, w jaki sposób porozumienie chińsko-watykańskie pomogło zarządzać tymi strukturami, a jednocześnie akcentując, jak wpłynęło na trwające od lat napięcia między kapłanami ze wspólnot oficjalnych i podziemnych. Według naukowca, potrzeba czasu, aby doszło do pojednania i współpracy. „Nie może tego narzucić Rzym czy Pekin. Będzie to jednak miało wpływ na nowe nominacje w całej prowincji” – konkluduje i powtarza pytania o korzyści z porozumienia chińsko-watykańskiego.

Jego zdaniem, umowa odzwierciedla dwustronny wysiłek w celu znalezienia alternatywnego rozwiązania, a z drugiej strony wzmacnia „wspólną płaszczyznę” akceptowalną zarówno dla władz, jak i dla różnych frakcji chińskiego katolicyzmu”. „Z pewnością jest to powolny proces, jeśli spojrzymy wyłącznie z perspektywy nowo mianowanych biskupów. Ale fakt, że wszyscy biskupi są teraz w komunii z Rzymem, jest pierwszym krokiem w kierunku uzdrowienia” – dodaje.

Reklama

Jak zauważa „reintegracja ekskomunikowanych biskupów, zawieszenie zinstytucjonalizowanych podziałów i odzyskanie pewnej kontroli nad nominacjami biskupimi” są sposobami w kierunku stworzenia delikatnej, braterskiej komunii w Kościele w Chinach.

Teolog stwierdza, że ocena porozumienia jedynie przez pryzmat nowo mianowanych biskupów jest krótkowzroczna, gdyż jest to podejście „bardzo polityczne, odgórne i administracyjne”. „Posiadanie większej liczby biskupów nie jest rozwiązaniem wszystkich problemów” – dodaje i podkreśla, że należy uwzględnić przede wszystkim różnorodność Kościoła w Chinach i jego specyficzną „jednowymiarową” eklezjologię.

„Chociaż liczba biskupów jest ważna, powinniśmy martwić się brakiem ponadregionalnych zakonów. Bez nich Ciało Chrystusa nie może wykorzystać swojej różnorodności i pogłębić własnych duchowych korzeni. Bez ptaków na drzewach las nie potrafi naprawdę wyśpiewać chwały Boga. I to właśnie tę nieobecność - niezauważoną przez większość socjologów i dziennikarzy - katolicy muszą kwestionować” – postuluje na koniec Chambon.

Podziel się cytatem

2020-11-17 17:26

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Cudowny” początek Roku Miłosierdzia w Chinach

[ TEMATY ]

Chiny

Rok Miłosierdzia

Archiwum Marii Sztuki

„To cud! To znak Bożej opieki!” – tak chińscy katolicy określili otwarcie Drzwi Świętych w katedrze Zhengding. Zebrało się tam około 10 tys. wierzących, którzy zajęli plac przed kościołem i dachy okolicznych budynków.

Policja nie tylko nie interweniowała, ani nie zatrzymała żadnego z uczestników uroczystości, lecz pozwoliła aby Mszy Świętej przewodniczył bp. Julius Jia Zhiguo, który nie należy do popieranego przez chińskie władze Patriotycznego Stowarzyszenia Katolików Chińskich.

CZYTAJ DALEJ

Św. Ekspedyt - dla żołnierzy i bezrobotnych

Niedziela łowicka 51/2004

Sławny - u nas mało znany

CZYTAJ DALEJ

Odpowiedzialni za formację księży debatowali o kryzysach i porzucaniu stanu kapłańskiego

2024-04-19 22:02

[ TEMATY ]

kapłaństwo

Karol Porwich/Niedziela

Przyczyny kryzysów księży w Polsce i porzucania stanu kapłańskiego były tematem ogólnopolskiej sesji zorganizowanej przez Zespół ds. przygotowania wskazań dla formacji stałej i posługi prezbiterów w Polsce przy Komisji Duchowieństwa KEP, która obradowała w piątek Warszawie.

Piąta ogólnopolska sesja dotycząca formacji duchowieństwa odbyła się piątek w Centrum Apostolstwa Liturgicznego Sióstr Uczennic Boskiego Mistrza w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję