Reklama

Wiadomości

Czarnek dla "GP": etos nauczyciela trzeba wzmacniać

Kiedyś nauczyciel miał znacznie większy autorytet; etos nauczyciela trzeba wzmacniać, droga ku temu wiedzie poprzez kształcenie nauczycieli i zwiększanie atrakcyjności ich pracy - mówi "Gazecie Polskiej" poseł PiS Przemysław Czarnek, który ma zostać ministrem edukacji i nauki.

[ TEMATY ]

nauczyciel

Przemysław Czarnek

ontrastwerkstatt/fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czarnek w wywiadzie dla "Gazety Polskiej" wskazuje, że przepisy konstytucji i prawa oświatowego nie dają możliwości, ale też prawa wpuszczania ideologii LGBT do szkół. "Od samej preambuły w prawie oświatowym, która nakazuje respektowanie wartości chrześcijańskich, aż do jego treści, gdzie są podane wszystkie inne rozwiązania dotyczące tego, kto i czego może uczyć w szkole. Nie ma tam mowy o edukatorach seksualnych i ideologii gender. Trzeba tego tylko konsekwentnie wymagać i przestrzegać" - mówi.

W tym kontekście Czarnek został zapytany, czy znajdzie mechanizm, aby wszystkie szkoły "przestrzec i egzekwować, aby nie wpuszczano ideologii LGBT do tych placówek".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"Ten mechanizm już jest. Trzeba tylko jednoznacznie wykonywać nadzór pedagogiczny, który jest po stronie kuratorów oraz ministerstwa edukacji narodowej. Nie mówię, że to nie jest wykonywane, bo w zdecydowanej większości placówek edukacyjnych sami nauczyciele i dyrektorzy są przeciwni ideologizacji dzieci. Niekiedy mogą być przymuszani przez oddziaływanie organów prowadzących, czyli samorządowców (szczególnie w wielkich miastach), ale to tam ten nadzór pedagogiczny musi być szczególnie efektywny. Myślę, że będziemy również analizować przepisy prawa oświatowego, aby znaleźć jeszcze te mankamenty i luki, które ewentualnie mogłyby przeszkadzać w takiej działalności nadzorczej ministra edukacji narodowej" - mówi przyszły minister edukacji.

Polityk ocenia też, że kiedyś nauczyciel miał znacznie większy autorytet, a to rzutowało na edukację, zachowanie dzieci i dyscyplinę w szkołach. "To utraciliśmy na przestrzeni tych kilkudziesięciu lat. Ten etos nauczyciela, ten zbiór wartości dla tego zawodu, kluczowego w procesie edukacji i wychowania obywatela, trzeba radykalnie wzmacniać. Droga ku temu nie jest prosta, wiedzie poprzez kształcenie nauczycieli, ale też zwiększanie atrakcyjności ich pracy, polepszanie jej efektywności i warunków finansowych" - mówi Czarnek.

Reklama

"Doskonałym obrazkiem, który pokazuje, co się stało z naszą edukacją, były wybryki, które widzieliśmy na Uniwersytecie Warszawskim 1 października. Kiedyś nikomu by się w głowie nie mieściło, żeby pod murami Uniwersytetu Warszawskiego zebrała się grupa ludzi, profesorów, którzy wykrzykują w sposób absolutnie obrzydliwy epitety pod adresem głowy państwa" - ocenia.

Pytany o działalność szkół podczas pandemii, Czarnek przyznaje, że jest zwolennikiem nauczania stacjonarnego zarówno w szkołach, jak i na uniwersytetach.

We wtorek - podczas zaprzysiężenia nowych ministrów w rządzie Mateusza Morawieckiego - nie został zaprzysiężony szef nowego resoru edukacji i nauki, u którego wykryto koronawirusa. Rzecznik rządu zapewnił, że Czarnek obejmie swoją funkcję w ciągu kilkunastu dni - gdy tylko wyzdrowieje.(PAP)

reb/ itm/

2020-10-07 08:01

Ocena: +1 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Związek Nauczycielstwa przeciwko nauczycielom

[ TEMATY ]

komentarz

nauczyciel

Artur Stelmasiak

Dlaczego ZNP tak uparcie zwalcza jedną grupę nauczycieli, aby "pomóc" drugiej? Związek zawodowy, który powinien dbać o pracowników oświaty po prostu jej szkodzi.

Od pewnego czasu przyglądam się polityce Związku Nauczycielstwa Polskiego. Zainteresowało mnie zwłaszcza ich stanowisko ws. przymusu szkolnego dla 6-latków. Przecież ukazało się wiele raportów mówiących o tym, że szkoły są nieprzystosowane, a przymus może zaszkodzić niektórym dzieciom. Według tego, co udało mi się wywnioskować z analizy komentarzy na stronach dla nauczycieli, to 90 proc. tego środowiska była przeciwko reformie PO.

Jednak reforma została wprowadzona przy cichym wsparciu i aprobacie Związku Nauczycielstwa Polskiego. Gdyby związek wówczas protestował, to penie dziś nie byłoby zamieszania z odkręcaniem tej niechcianej i nieudanej reformy.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś przy grobie Jana Pawła II: Dobrą Nowiną jest Osoba!

2024-04-18 08:15

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

@VaticanNewsPL / ks. Paweł Rytel-Andrianik

- Dobrą Nowiną nie jest jakaś historia, nie jest jakaś teoria. Dobrą Nowiną jest Osoba! Chrześcijaństwo rozpoczyna się wtedy, kiedy człowiek spotyka się z Osobą Jezusa Chrystusa. My ludziom opowiadamy bardzo wiele rzeczy, tylko wcale nie prowadzimy ich do spotkania z żywą Osobą – z Jezusem Chrystusem, a to Jezus jest Dobrą Nowiną - mówił kard. Grzegorz Ryś.

O tym, na czym polega ewangelizacja i w jaki sposób przekazuje się wiarę na podstawie Dziejów Apostolskich mówił kard. Grzegorz Ryś w homilii przy grobie św. Jana Pawła II w Watykanie. Duchowny zwrócił uwagę na to, że w ewangelizacji chodzi o to, by nie czekać na to, aż ludzie przyjdą do Kościoła, ale to - my musimy wyjść do nich. My musimy być wcześniej zanim wszyscy inni nadejdą. My musimy wyjść z miłością do wszystkich, których jeszcze nie ma! – podkreślił kaznodzieja.

CZYTAJ DALEJ

28. Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej w Przemyślu

2024-04-19 09:54

Łukasz Sztolf

Laureaci konkursu

Laureaci konkursu

W Wyższym Seminarium Duchownym w Przemyślu 18 kwietnia br. odbył się etap diecezjalny 28. Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej, którego organizatorem jest Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”. Do rywalizacji przystąpiło 53 uczniów reprezentujących 18 szkół ponadpodstawowych z terenu archidiecezji przemyskiej. Zakres merytoryczny biblijnych zmagań obejmował Księgę Sędziów oraz Dzieje Apostolskie wraz z wprowadzeniem, przypisami i komentarzami. Spotkanie rozpoczęło się od nabożeństwa Słowa Bożego, które poprowadził Abp Adam Szal – Metropolita Przemyski. Okolicznościową homilię wygłosił ks. prof. Stanisław Haręzga – moderator Dzieła Biblijnego w archidiecezji przemyskiej. Po wspólnej modlitwie uczniowie przystąpili do rozwiązania testu. Następnie członkowie Komisji powołanej przez Pana Jana Juszczaka – diecezjalnego koordynatora Konkursu, sprawdzili prace uczniów w oparciu o arkusz odpowiedzi. Do części ustnej zakwalifikowali się następujący uczniowie:

1. Zuzanna WOŹNIAK ( I LO w Krośnie, katecheta ks. Wojciech Sabik)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję