Reklama

Ekumenizm to nie dialog międzyreligijny

Niedziela wrocławska 39/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czym różni się ekumenizm od dialogu międzyreligijnego? Chcąc rozróżnić między tymi dwiema kategoriami, warto sięgnąć po naukę Kościoła katolickiego. Dowiemy się wówczas, że termin „ekumenizm” stosowany jest tam absolutnie jednoznacznie. Oznacza ruch dążący do zjednoczenia chrześcijan. Trudno nie zauważyć jednak, że w kontekście pozakościelnym, publicystycznym i niespecjalne związanym ze środowiskami wiary, „ekumenizm” bywa używany w znaczeniu kontaktów czy spotkań międzyreligijnych dotyczących nie tylko chrześcijan, ale także np. muzułmanów, hinduistów, czy przedstawicieli przeróżnych innych religii. Tego rodzaju publicystyka przenika również do wnętrza Kościoła, a nawet do mediów katolickich, jak miało to miejsce niedawno w jednym z tygodników zapowiadających modlitwę ekumeniczną z przedstawicielami pozachrześcijańskich religii. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie jest katolicki sposób nazwania spotkania, które mieści się w ramach dialogu międzyreligijnego.
Jaką więc postawę mogą przyjąć katolicy wobec coraz częstszych spotkań, również modlitewnych, z wyznawcami religii pozachrześcijańskich? Najbardziej wyraźny przykład, jak takie spotkania mają wyglądać, dał Jan Paweł II, organizując Światowy Dzień Modlitw o Pokój oraz papież Benedykt, który pod hasłem „Echo Asyżu” zachęca do powtarzania tego typu spotkań. W swojej encyklice o ekumenizmie „Ut unum sint” Jan Paweł II wspominał spotkanie z Asyżu z 1986 r. Ważne dla naszego rozważania wydają się zwłaszcza dwa zdania z tego dokumentu. Pisze Ojciec Święty następująco: „W 1986 w Asyżu (…) chrześcijanie różnych kościołów i wspólnot kościelnych jednym głosem błagali Pana historii o pokój dla świata (…)”. Kiedy przyjrzymy się bliżej treści tego zdania, zauważymy, że jest wspólna modlitwa «błagania jednym głosem», ale co ważne, chrześcijan - katolików, prawosławnych, protestantów. A po nim następuje kolejne zdanie: „Tego samego dnia modlili się o pokój - w sposób odrębny, ale równolegle z nami - również Żydzi i przedstawiciele innych religii niechrześcijańskich połączeni wspólnotą uczuć (…)”. Zatem chrześcijan łączy wspólna modlitwa, a z przedstawicielami innych religii łączy nas wspólnota uczyć, a więc element ludzki. Tak wygląda prawidłowe spotkanie w ujęciu Jana Pawła II z udziałem przedstawicieli religii chrześcijańskich i niechrześcijańskich. Jeśli więc przeżywamy podobne spotkania np. we Wrocławiu, koniecznie powinniśmy się na tym wzorować.
Czy więc dobrym miejscem spotkań międzyreligijnych są świątynie katolickie? Świątynia katolicka jest miejscem kultu katolickiego i nie ma szczególnego powodu, aby mieli się w niej modlić przedstawiciele innych religii. Należałoby przedstawicielom odrębnych wyznań zaproponować inne miejsce. Kościół nie jest salą do dowolnego użytku, jego używanie uświęcone jest zwyczajem i przepisami kościelnymi. Bywa, że kościoły są wykorzystywane do koncertów, ale z reguły są one współbrzmiące z kultem czy propagowaniem kultury chrześcijańskiej.

Oprac. Krzysztof Kunert

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Św. Marek, Ewangelista

[ TEMATY ]

św. Marek

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)
CZYTAJ DALEJ

Fascynacja Słowem Bożym

2024-04-25 17:41

Paweł Wysoki

Laureaci ze swoimi katechetami. Od lewej: ks. Grzegorz Różyło, Łucja Bogdańska, Izabela Olech-Bąk, Karina Prokop i Paweł Wawer

Laureaci ze swoimi katechetami. Od lewej: ks. Grzegorz Różyło, Łucja Bogdańska, Izabela Olech-Bąk, Karina Prokop i Paweł Wawer

Łucja Bogdańska z „Biskupiaka” wygrała etap diecezjalny 28. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję