Reklama

Kościół

Kard. Parolin: w walce ze skutkami pandemii priorytetem nie jest gospodarka, ale człowiek

Nauka społeczna Kościoła, zakorzeniona w antropologii chrześcijańskiej, przypomina nam, że nie można ograniczać się jedynie do troski o zdrowie ciała.

[ TEMATY ]

kard. Parolin

koronawirus

pandemia

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Należy troszczyć się o integralność osoby ludzkiej, i to musi być najważniejszym celem zaangażowania politycznego i gospodarczego, zgodnie z etyką wspólnej odpowiedzialności we wspólnym domu. W związku z tym Kościół zachęca nas do ponownego odkrycia powołania gospodarki do służenia człowiekowi - mówił Sekretarz Stanu Stolicy Apostolskiej, kard. Pietro Parolin, w wywiadzie dla włoskiego portalu Riparte l’Italia.

Wywiad, jakiego kard. Pietro Parolin udzielił watykaniście Carlo Di Cicco, dotyczył głównie zagadnień gospodarczych widzianych z perspektywy magisterium Kościoła i nauczania papieża Franciszka. Pytany o to, które elementy nauki społecznej Kościoła mogą pomóc w podejmowaniu właściwych decyzji politycznych, które mogłyby pomóc gospodarce, nadwyrężonej przez pandemię, watykański Sekretarz Stanu podkreślił, że priorytetem działań nie powinna być ekonomia jako taka, ale człowiek i różne wymiary jego życia, dotknięte przez trwający kryzys.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Jeśli wszystkie rządy zostały zmuszone do podjęcia drastycznych kroków, do tego stopnia, że, na rzecz zwalczania pandemii, zaprzestały prowadzenia wielu działań gospodarczych, oznacza to, że priorytetem nie jest gospodarka, ale człowiek. Zakłada to przede wszystkim troskę o jego zdrowie. Jednak nauka społeczna Kościoła, zakorzeniona w antropologii chrześcijańskiej, przypomina nam, że nie można ograniczać się jedynie do troski o zdrowie ciała.

Należy troszczyć się o integralność osoby ludzkiej, i to musi być najważniejszym celem zaangażowania politycznego i gospodarczego, zgodnie z etyką wspólnej odpowiedzialności we wspólnym domu. W związku z tym Kościół zachęca nas do ponownego odkrycia powołania gospodarki do służenia człowiekowi, aby zagwarantować każdej osobie warunki niezbędne do integralnego rozwoju ludzkiego i godnego życia” – przypomniał hierarcha. Zwrócił uwagę na zagrożenia, jakie ujawniły się podczas pandemii, np. ignorowanie duchowych potrzeb osób chorych na rzecz ratowania jedynie zdrowia fizycznego.

Reklama

Kard. Parolin nawiązał też do mającego się odbyć w listopadzie spotkania „Ekonomia Franciszka” dedykowanego młodym ekonomistom i młodzieży, interesującej się zagadnieniami ekonomicznymi. Przypomniał, że spotkanie to inspirowane jest dwiema waznymi encyklikami społecznymi ostatnich czasów: „Caritas in veritate” Benedykta XVI i „Laudati si’” papieża Franciszka. Wyjaśnił, że na współczesne problemy gospodarcze Kościół musi reagować z „pokorą i miłością, ale także kreatywnością”, a papież zwraca się w tym celu w sposób szczególny do ludzi młodych, licząc na ich uważność na człowieka i środowisko, a także kreatywność w opracowywaniu konkretnych i odważnych propozycji.

Pytany o to, czy w następstwie skandali i niejasności dotyczących zarządzania finansami w Kościele, sam Kościół może być nadal postrzegany jako autorytet w kwestiach ekonomicznych, podkreślił, że konieczność ukazywania prawdy i wyciągania konsekwencji z błędów nie zwalnia Kościoła z obowiązku głoszenia Dobrej Nowiny, także w tej tematyce.

„Błędy muszą sprawić, że będziemy wzrastać w pokorze i motywować nas do nawrócenia i poprawy, ale nie zwalniają nas one z naszych obowiązków. Z drugiej strony, Kościół jest złożoną rzeczywistością składającą się z ludzi kruchych, grzesznych, często niewiernych Ewangelii, ale nie oznacza to, że może on zrezygnować z głoszenia Dobrej Nowiny. Nie może więc przestać domagania się sprawiedliwości, służby wspólnemu dobru, poszanowania godności pracy i ludzi w działalności gospodarczej itp” – mówił. Za papieżem Franciszkiem powtórzył też wezwanie do podejmowania wyborów gospodarczych opartych o wzajemny szacunek i zaufanie między narodami, a także czerpania wzorów życzliwości i solidarności z przykładu wspólnoty pierwszych chrześcijan, opisanej na kartach Pisma Świętego. Przypomniał, że to tereny uznawane dziś za peryferyjne mogą być źródłem pozytywnych inspiracji dla kształtowania właściwych postaw i relacji.

Reklama

„Na przykład [mieszkańcy] Afryki proponują alternatywną koncepcję, którym powinniśmy się zainspirować, aby myśleć o całej społeczności ludzkiej w sposób solidarny. To jest Ubuntu (w języku Bantu), czyli ‘życzliwość wobec bliźniego’: ‘Jestem tym, kim jestem dzięki temu, czym jesteśmy wszyscy’” – proponował hierarcha.

Kard. Parolin odniósł się też do trudności, jakie przeżywał, a w wielu miejscach świata nadal przeżywa, Kościół, którego wierni byli bądź nadal są pozbawieni możliwości wspólnej modlitwy i celebrowania sakramentów.

„Nawet w dniach, w których wierni nie mogli przystępować do stołu Pańskiego, gromadząc się wokół ołtarza, jako „głównym sposobem objawiania się Kościoła", obecność Kościoła nigdy nie zawiodła: poprzez samą liturgię, choć sprawowaną "za zamkniętymi drzwiami"; poprzez katechezę, prowadzoną przy pomocy nowych technologii; a zwłaszcza w miłości, która jest w pewnym sensie konkretnym wprowadzeniem w życie tego, co jest celebrowane w Eucharystii” – mówił. Przypominał za papieżem Franciszkiem, że indywidualna modlitwa nie mogła zastąpić spotkania i modlitwy we wspólnocie, za którymi tęsknili w czasie odosobnienia zarówno świeccy, jak i kapłani, sprawujący sakramenty za zamkniętymi drzwiami.

„Mam nadzieję, że to, czego doświadczyliśmy w pierwszych miesiącach pandemii, wzbudziło w wielu wiernych większą świadomość życia sakramentalnego, wraz z pragnieniem i oczekiwaniem żywszego uczestnictwa w liturgii, która – jak przypomina nam Sobór Watykański II – jest kulminiacją i źródłem całego życia Kościoła”.

2020-08-28 10:26

Ocena: +1 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa za służbę zdrowia

Niedziela łódzka 43/2020, str. I

[ TEMATY ]

modlitwa

służba zdrowia

pandemia

Agnieszka Konciak

Zawsze w służbie człowiekowi

Zawsze w służbie człowiekowi

Święto św. Łukasza Ewangelisty, patrona pracowników służby zdrowia, było dobrym dniem do rozpoczęcia trwałej modlitwy w intencji tych, którzy codziennie troszczą się o nasze zdrowie i życie.

W Łodzi funkcjonuje obecnie ponad 30 szpitali, nie wliczając w to ogromnej ilości różnego rodzaju placówek powiązanych z ochroną zdrowia – jak choćby przychodnie, prywatne gabinety lekarskie, apteki itp. Osoby tam pracujące każdego dnia zajmują się szeroko pojętą opieką zdrowotną – każdy we właściwym swemu zawodowi zakresie. Mimo iż pojęcie „służby zdrowia” wyszło już z profesjonalnego obiegu, używane będzie zamiennie z pojęciami opieki i ochrony zdrowia. Wiemy, że różnie bywa – tak z pojedynczymi osobami, jak i z całym systemem, jednakże nie brakuje w ich szeregach osób „z powołania”, które każdego dnia pracują z pasją i służą drugiemu człowiekowi z ogromnym poświęceniem.

CZYTAJ DALEJ

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Stań przed Bogiem taki, jaki jesteś

2024-04-24 19:51

Marzena Cyfert

O. Wojciech Kowalski, jezuita

O. Wojciech Kowalski, jezuita

W uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, głównego patrona Polski, wrocławscy dominikanie obchodzą uroczystość odpustową kościoła i klasztoru.

Słowo Boże podczas koncelebrowanej uroczystej Eucharystii wygłosił jezuita o. Wojciech Kowalski. Rozpoczął od pytania: Co w takim dniu może nam powiedzieć św. Wojciech?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję