Reklama

26. Świętojański Festiwal Organowy

Niedziela toruńska 30/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koncertem Hanny Dys z Gdańska 16 maja w bazylice katedralnej Świętych Janów w Toruniu rozpoczął się 26. Świętojański Festiwal Organowy. Organizatorzy zaplanowali 10 koncertów prezentujących instrumenty organowe w toruńskich kościołach, a także w Chełmnie, Nowym Mieście Lubawskim i Grudziądzu. Podczas pierwszego recitalu na barokowych organach Mateusza Brandtnera zabrzmiały utwory znanych kompozytorów północno- i południowoniemieckiej szkoły organowej. W drugiej części recitalu artystka wykonała fugę B-dur na temat B-A-C-H op. 60 R. Schumanna, krótki chorał bożonarodzeniowy J. Brahmsa „Es ist ein Ros entsprungen” z op. 122. Recital zakończyła efektowna I Sonata f-moll op. 65 F. Mendelssohna.
Drugi koncert odbył się również w bazylice katedralnej, a jego wykonawcą był znany już z wcześniejszych edycji festiwalu prof. Józef Serafin z Warszawy. Artysta zaprezentował m.in. świetnie zarejestrowany chorał h-moll C. Francka, interesujące utwory J. Alaina, a także podjął się próby wykonania Toccaty i fugi d-moll „doryckiej” na organach głównych bazyliki, co okazało się przedsięwzięciem dość trudnym tak ze względu na warunki akustyczne, jak i mechaniczne mankamenty konsoli organowej. W programie koncertu znalazł się także utwór polskiego kompozytora, którego festiwal gościł w poprzednich latach, W. Szymańskiego.
30 maja odbyły się 2 kolejne koncerty. Pierwszy w bazylice św. Tomasza w Nowym Mieście Lubawskim, drugi w kościele pw. Matki Bożej Zwycięskiej w Toruniu. Wykonawczynią obu recitali była Marta Wierzgoń z Czech. Koncerty zostały bardzo gorąco przyjęte przez publiczność. Niezwykle interesujące było zaprezentowanie mało znanej w Polsce czeskiej muzyki organowej J. Kucharza i P. Ebena oraz wykorzystanie różnorodnych możliwości obu instrumentów.
6 czerwca festiwal zawitał do kościoła pw. Matki Bożej Królowej Polski na toruńskim Rubinkowie. Młody artysta Karol Hilla z Gdyni zaprezentował w zasadzie repertuar współczesny. Jedynie otwierająca koncert I Sonata f-moll F. Mendelssohna, a także zamykający recital finał II Symfonii organowej E-dur L. Vierne’a stanowiły klamry dla trzech kompozycji XX-wiecznych: Tuba Tune C. S. Langa (zw. w 1971 r.), pastisza Suity organowej L. N. Clerambaulta, dzieło holenderskiego kompozytora średniego pokolenia R. Petersa, oraz Fugi-Bolero M. Sawy (zm. w 2005 r.).
Kolejny koncert odbył się 13 czerwca w kościele pw. Miłosierdzia Bożego w Toruniu. Pochodząca z Bielska-Białej organistka Ewa Bąk zaprezentowała w przeważającej części mało znany repertuar organowy. Utwory J. H. Knechta, G. Gherardeschiego i V. Petrali’ego rzeczywiście nie dominują w programach koncertowych. Całość recitalu dopełniły kompozycje J. S. Bacha i D. Buxtehudego na ten sam temat chorału protestanckiego „Komm, heiliger Geist, Herre Gott”, F. Mendelssohna (Allegro B-dur), J. L. Lefebure-Wely’ego (uwagę słuchaczy przykuło zwłaszcza zwiewne Andante z op. 122) oraz C. Francka (Sortie). Zarówno w doborze utworów, jak i wykonaniu dało się zauważyć kobiecą wrażliwość - program został zestawiony z kompozycji wdzięcznych, komunikatywnych w odbiorze, a dodatkowym atutem była lekka rejestracja instrumentu.
Tradycyjnie już jeden z koncertów festiwalowych obejmuje także muzykę wokalno-instrumentalną. W bieżącym roku recital taki odbył się 19 czerwca w kościele pw. św. Maksymiliana w Grudziądzu, w którego trakcie utwory z towarzyszeniem organowym W. Sarby zaprezentowali Agnieszka Morisson oraz Łukasz Rynkowski. W programie znalazła się twórczość G. F. Haendla, H. Purcella oraz - co warto odnotować - współczesna muzyka polska: T. Bairda, R. Twardowskiego i M. Sawy. W. Sarba przedstawił ponadto program organowy obejmujący muzykę niemieckiego baroku: J. Pachelbela, D. Buxtehudego oraz J. S. Bacha.
Następnego dnia w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Toruniu bardzo licznie zgromadzonej publiczności zaprezentował się Michał Markuszewski z Warszawy. Ten młody organista, pracujący na co dzień w kościele ewangelicko-reformowanym, do tradycyjnie skomponowanego programu (m.in. bachowska Trinitäts-Fuge i Pièce Héroďque C. Francka) dołączył improwizacje. Zebrani usłyszeli opracowane w stylu barokowym tematy polskich pieśni eucharystycznych „Bądźże pozdrowiona”, „Idzie, idzie Bóg prawdziwy” oraz w stylu romantycznym na temat melodii „Po górach dolinach”.
Koncert finałowy odbył się 27 czerwca w bazylice katedralnej, a jego wykonawczynią była Katarzyna Olszewska z Kartuz. Artystka przygotowała interesujący program, tradycyjnie już wykonany na obu instrumentach. W pierwszej części rozbrzmiała muzyka dawna (G. Frescobaldi Toccata chromatica per l’Elevazione, J. Pachelbel Aria Sebaldina z Hexachordum Apollinis i A. Luchesi, I Sonata organowa). W drugiej, na organach głównych bazyliki, Olszewska zaprezentowała F. Th. Dubois Grand Choeur, F. Mendelssohna Preludium i fugę d-moll op. 37 nr 3, G. Morandi’ego Rondo con imitazione de’campanelli oraz J. S. Bacha Fantazję G-dur. Całość recitalu wypadła dobrze, organistka zagrała program w sposób interesujący, mimo nieco przyciężkiej rejestracji ostatniej części Fantazji.

* * *

Skromniej niż dotąd, niemniej na miarę możliwości ambitnie rozpoczęło się drugie ćwierćwiecze toruńskiego festiwalu organowego. 26. edycja została zorganizowana w wybranych świątyniach, w których na ogół dotąd odbywały się koncerty. Na pewno należy żałować, że z powodu prac renowacyjnych nie udało się zorganizować koncertu na największym instrumencie organowym Torunia, w kościele ojców jezuitów.
Z jednej strony warto odnotować nawrót do pierwotnej formy festiwalu, który, zgodnie z przyjętą nazwą, odbywał się w bazylice katedralnej Świętych Janów. Z drugiej strony koncerty w nieprzygotowanym wnętrzu bazyliki katedralnej, będącej w trakcie prac remontowych, mogły wzbudzić pewien niedosyt estetyczny, bowiem rozwieszone zabezpieczenia wyraźnie pogarszały jakość dźwięku. Ufamy jednak, że po zakończeniu niezbędnych prac konserwatorskich w tych wnętrzach muzyka rozbrzmiewać będzie z większą ekspresją.
Koncerty gromadziły liczną publiczność, co jest potwierdzeniem potrzeby obcowania z tym gatunkiem sztuki muzycznej. W imieniu słuchaczy wyrażamy wdzięczność wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania festiwalu i koncertów. Dziękujemy ks. dr. Mariuszowi Klimkowi za podjęty trud organizacyjny, wykonawcom za prezentację interesującego repertuaru, osobom prowadzącym koncerty i rejestrującym organy w trakcie koncertów. Prosimy, aby adresatami naszej wdzięczności poczuli się księża proboszczowie, którzy zaprosili festiwal do swoich kościołów. Mając jeszcze w pamięci tegoroczne koncerty, już zapraszamy na następne w 2011 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

43. rocznica zamachu na Jana Pawła II

2024-05-12 22:59

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Adam Bujak, Arturo Mari/Biały Kruk

43 lata temu, 13 maja 1981 roku, miał miejsce zamach na życie Jana Pawła II. Podczas audiencji generalnej na placu św. Piotra w Rzymie, o godz. 17.19 uzbrojony napastnik Mehmet Ali Agca, oddał w stronę Ojca Świętego strzały.

Wybuchła panika, a papieża, ciężko ranionego w brzuch i w rękę natychmiast przewieziono do kliniki w Gemelli, gdzie rozpoczęła się kilkugodzinna dramatyczna walka o jego życie. Cały świat w ogromnym napięciu śledził napływające doniesienia. Wszyscy zadawali sobie pytanie, czy Jan Paweł II przeżyje. Dziś miejsce zamachu na papieża upamiętnia płytka w bruku po prawej stronie przy kolumnadzie Placu św. Piotra.

CZYTAJ DALEJ

107. rocznica objawień Matki Bożej w Fatimie

2024-05-13 07:48

[ TEMATY ]

Fatima

Matka Boża Fatimska

pl.wikipedia.org

Łucja dos Santos wraz z młodszą Hiacyntą Marto

Łucja dos Santos wraz z młodszą Hiacyntą Marto

Dziś przypada 107. rocznica objawień Matki Bożej w Fatimie. Maryja w Fatimie przypomniała, że zdobycie nieba jest celem naszego życia - powiedział PAP kustosz Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach ks. Marian Mucha. Dodał, że objawienia są wciąż aktualne, ponieważ dziś ludzie żyją jakby Bóg nie istniał.

13 maja 1917 r. Matka Boża objawiła się trójce dzieci - rodzeństwu Franciszkowi i Hiacyncie Marto oraz ich kuzynce Łucji dos Santos, w portugalskiej miejscowości Cova da Iria, znajdującej się dwa i pół kilometra od Fatimy na drodze do Leirii.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś na 40-lecie parafii na Wiskitnie: ten kościół jest po to, by tu powstała wspólnota!

2024-05-13 15:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

- Wybudowaliście piękny kościół. Bardzo piękny. Ale ten kościół jest po to, by tu powstała wspólnota. Jak nie powstanie wspólnota, to będzie muzeum? Dlaczego każdy ma się w tej wspólnocie zaangażować? Dlaczego każdy? Odpowiedź daje św. Paweł – bo każdy jest obdarowany łaską, przez Boga - mówił kard. Ryś.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję