Reklama

Zmartwychwstał - jak powiedział

Niedziela lubelska 14/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trzykrotnie Jezus zapowiadał, że zostanie wydany „arcykapłanom i uczonym w Piśmie. Oni skażą Go na śmierć i wydadzą Go poganom na wyszydzenie, ubiczowanie i ukrzyżowanie; a trzeciego dnia zmartwychwstanie” (Mt 20,17-19). W taki to sposób ukrzyżowanie i krzyż w zamyśle Boga stały się katedrą najwyższej wiedzy na temat prawdziwego i żywego Boga, że „Bóg jest Miłością”, i najwyższej wiedzy na temat boskiej godności człowieka, dla której potwierdzenia i ratowania Ojciec niebieski posłał Jednorodzonego Syna swego, aby wydał się na śmierć krzyżową, zmartwychwstał i został uwielbiony; i w ten sposób wysłużył człowiekowi godność synostwa Bożego oraz wytyczył drogę prowadzącą do uszczęśliwiającej komunii z Bogiem i Bożym stworzeniem. Zapatrzeni w tajemnicę ukrzyżowania Jedynego Sprawiedliwego i zbawczą moc Jego Krzyża - niepojmowalną dla nas do końca, możemy jednak wyśpiewywać słowa z Wigilii paschalnej o „Błogosławionej winie, która sprowadziła nam tak wielkiego Zbawiciela”, i w mocy wiary doświadczać prawdziwej radości z tajemnicy Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa - niezawodnej nadziei na nasze zmartwychwstanie.
Wspomniana tajemnica Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, chociaż jest wydarzeniem historycznym - nie tylko pustego Grobu, ale i obcowania ze Zmartwychwstałym przez wielu ludzi - nie tylko Apostołów, stanowi nie tylko dla chrześcijaństwa, ale przez chrześcijaństwo dla całej ludzkości fundamentalne znaczenie. Dał temu wyraz Apostoł Paweł: „Przekazałem wam na początku to, co przejąłem: że Chrystus umarł - zgodnie z Pismem - za nasze grzechy, że został pogrzebany, że zmartwychwstał trzeciego dnia, zgodnie z Pismem; i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu, później zjawił się więcej niż pięciuset braciom równocześnie; większość z nich żyje dotąd, niektórzy zaś pomarli. Potem ukazał się Jakubowi, później wszystkim Apostołom. W końcu już po wszystkich, ukazał się także i mnie jako poronionemu płodowi. Jestem bowiem najmniejszy ze wszystkich apostołów i niegodny zwać się apostołem, bo prześladowałem Kościół Boży” (1Kor 15, 3-9). Doda jeszcze: „A jeżeli Chrystus nie zmartwychwstał, daremna jest wasza wiara i aż dotąd pozostajecie w swoich grzechach” (1Kor 15,17).
Nasza wielkanocna radość nie rodzi się więc z jakiejś baśni czy mitu. Ma swe źródło i fundament w zbawczym wydarzeniu, w Bogu objawiającym się na różne sposoby, a ostatecznie w Bogu objawiającym się i zbawiającym nas przez Jezusa Chrystusa, Syna Ojca niebieskiego i Syna Niepokalanej, Dziewiczej Matki Maryi z Nazaretu (por. Hbr 1,1-2). Wielkanocna radość ma naprawdę uniwersalny, kosmiczny wymiar. Rodzi się bowiem nie tylko z faktu Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, ale też z faktu niezawodnej nadziei na nasze zmartwychwstanie, na jakąś przedziwną boską nobilitację naszego ciała, a przez nie świata materii. Jak Chrystusowe, tak i nasze zmartwychwstanie nie polega bowiem na wskrzeszeniu do poprzedniego życia, jak to miało miejsce z Łazarzem, lecz na niepojętym dla nas przeistoczeniu ciała śmiertelnego w ciało o nowych, duchowych, boskich właściwościach, którymi najpierw zajaśniało Ciało Zmartwychwstałego Jezusa Chrystusa. Cytowany wyżej Apostoł Paweł i w tym zakresie pomaga nam rozumieć tę tajemnicę: „Lecz powie ktoś: a jak zmartwychwstają umarli? W jakim ukazują się ciele? O, niemądry! Przecież to, co siejesz, nie ożyje, jeżeli wprzód nie obumrze. (...) Podobnie rzecz się ma ze zmartwychwstaniem. Zasiewa się zniszczalne - powstaje zaś niezniszczalne; sieje się niechwalebne - powstaje chwalebne; sieje się słabe - powstaje mocne; zasiewa się ciało zmysłowe - powstaje ciało duchowe. Jeżeli jest ciało zmysłowe, jest też ciało duchowe” (1Kor 15, 35-36.42-44).
Wielkanocna radość za swój fundament ma nie tylko wiarę w Boga, który tak nas umiłował, że posłał na świat swego Syna nie po to, aby świat i nas w tym świecie potępił, ale by mocą tej miłości, która większa jest niż potęga śmierci i wszelkie zło: świat i nas zbawił (por J 3, 14-17). Warunkiem tego zbawienia jest jednak przyjęcie zaofiarowanego Daru i „nowe narodzenie”: „Zaprawdę, zaprawdę powiadam ci, jeśli się ktoś nie narodzi z wody i z Ducha, nie może wejść do królestwa Bożego” (J 3, 5). Darem, który przemienia nas z ludzi cielesnych w ludzi duchowych, jest Duchy Święty. Trzeba więc otworzyć się na ten Dar i poddać się Jego kierownictwu, by dogłębnie zrozumieć, że Bóg jest Miłością, by zrozumieć, że ponad dar wiary i niezawodnej nadziei największym Darem Boga jest Miłość - Duch Święty, a w konsekwencji moc życia na sposób miłości - na sposób darowania się Bogu, ludziom i Bożemu światu na wzór Boga (por. 1Kor 13). Tym Darem Zmartwychwstały Chrystus obdarował Apostołów i swój Kościół. Mocą tego Daru i misyjnego polecenia Apostołowie stali się świadkami Ukrzyżowanego i Zmartwychwstałego Chrystusa aż po oddanie życia i w mocy tego Daru cały Kościół Chrystusowy daje i będzie dawał świadectwo o Nim aż po krańce świata, aż po ostateczne przyjcie Jezusa Chrystusa, aż po ostateczną radość paschalną.
Przyjdź Panie Jezu! Zmartwychwstały Panie i Zbawicielu nasz przyjdź i dopełnij swego zwycięstwa nad wszelkim złem i śmiercią.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zaproszenie dla mnie: Bierz i jedz, pij, abyś żył

2024-03-28 06:16

[ TEMATY ]

Wielki Post

rozważania

rozważanie

Adobe.Stock.pl

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Jezus spożywa ze swoimi uczniami ostatnią wieczerzę. Wie, że to, co teraz im mówi, za chwilę stanie się rzeczywistością – Jego Ciało zostanie wydane i Krew przelana w piątek, w czasie zabijania w świątyni baranków paschalnych. Wypowiada słowa, które odtąd będą powtarzane w czasie każdej Mszy św.: „Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało Moje… bierzcie i pijcie, to jest Moja Krew”. „Ile razy bowiem będziecie jeść ten chleb i pić z tego kielicha, będziecie ogłaszać śmierć Pana, aż przyjdzie” (1 Kor 11, 26), dodaje św. Paweł Apostoł. Mogę te słowa przyjąć jako zaproszenie dla mnie: Bierz i jedz, pij, abyś żył. „Jeśli nie będziecie spożywali ciała Syna Człowieczego i pili Jego krwi, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje ciało i pije moją krew, ma życie wieczne, a Ja wskrzeszę go w dniu ostatecznym” (J 6, 53n). Takie to proste i takie trudne jednocześnie… Tajemnica Bożej miłości.

CZYTAJ DALEJ

Pogrzeb bez Mszy św. w czasie Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

duszpasterstwo

pogrzeb

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Nie wolno celebrować żadnej Mszy świętej żałobnej w Wielki Czwartek - przypomina liturgista ks. Tomasz Herc. Każdego roku pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące sprawowania obrzędów pogrzebowych w czasie Triduum Paschalnego i oktawie Wielkanocy.

Ks. Tomasz Herc przypomniał, że w Wielki Czwartek pogrzeb odbywa się normalnie ze śpiewem. Nie wolno jednak tego dnia celebrować żadnej Mszy Świętej żałobnej. W kościele sprawuje się liturgię słowa i obrzęd ostatniego pożegnania. Nie udziela się też uczestnikom pogrzebu Komunii świętej.

CZYTAJ DALEJ

Całun Turyński – badania naukowe potwierdzają, że nie został wyprodukowany

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

całun turyński

Adobe.Stock

Całun Turyński

Całun Turyński

W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.

- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję