W Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie 6 marca otwarta została wystawa sztuki współczesnej zatytułowana „Dom zredukowany, bezdomność”, kolejna z wystaw 7. Triennale Sztuki Sacrum „Dom - droga istnienia”
Wystawa jest artystyczną wypowiedzią o domu zredukowanym - do przedmiotu, do wspomnienia. Na wystawie znajdują się prace współczesnych artystów polskich różnych pokoleń: obrazy m.in. Andrzeja Wróblewskiego, Bettiny Bereś, Stanisława Sobolewskiego, Grzegorza Bednarskiego, Rafała Bujnowskiego, Edwarda Dwurnika, Zbigniewa Makowskiego; filmy dokumentalne Rafała Jakubowicza, Janusza Marciniaka, dokumentacja fotograficzna ze spektaklu Tadeusza Kantora „Powrót Odysa”, filmowa dokumentacja instalacji Krzysztofa Wodiczko „Pojazd bezdomnych”, rzeźby i instalacje Leszka Sobockiego, Macieja Szańkowskiego, Jana Kucza, Elżbiety Jabłońskiej. W jednej z sal wystawienniczych eksponowana jest instalacja poznańskiego artysty Jarosława Kozłowskiego „Tranzyt”.
Kształt artystyczny wystawy „Dom zredukowany, bezdomność” opracowała Rada Programowa, w skład której wchodzą: antropologowie kultury - Danuta Benedyktowicz i Zbigniew Benedyktowicz, prof. Jacek Waltoś z krakowskiej ASP, prof. Renata Rogozińska z poznańskiej ASP oraz dr Katarzyna Barańska - etnograf. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013.
Wystawa „Dom zredukowany, bezdomność” prezentowana jest w ramach siódmej edycji Triennale Sztuki Sacrum - jednego z ważniejszych wydarzeń artystycznych w Częstochowie, pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, odbywającego się pod hasłem „Dom - droga istnienia”, i wiąże się z doświadczaniem domu. Triennale Sztuki Sacrum jest poszukiwaniem, poprzez dzieła różnych dziedzin sztuki, odpowiedzi na pytania o doświadczenia człowieka współczesnego. 7. Triennale trwać będzie do 1 sierpnia br.; obejmuje kilka wystaw sztuk wizualnych, konkurs dla artystów plastyków, spotkania i konferencje, akcje plastyczne, przegląd filmowy wraz z premierą filmu zrealizowanego w ramach Triennale.
Wystawę oglądać można do 16 maja br.
Jerozolima, Bazylika Grobu Świętego. Edykuła – budowla kryjąca grób Chrystusa i kopuła rotundy Anastasis
Procesje wokół kaplicy grobu i zmartwychwstania Chrystusa w Bazylice Grobu Świętego w Jerozolimie są nadal wstrzymane. Za osłonami i plandekami słychać odgłosy młotków, pił i wiertarek, trwają badania i pomiary; mini-ciężarówki wyrównują wyrwane dziury w ziemi, a robotnicy uszczelniają historyczną podłogę grubymi kamiennymi płytami. Niemniej jednak dostęp do dwuczęściowej komory grobowej, w której zgodnie z tradycją złożono ciało Jezusa po ukrzyżowaniu, jest otwarty.
Gdy w 2016 roku opiekujący się świątynią prawosławni, katolicy i Ormianie uzgodnili w ekumenicznym porozumieniu pilną konieczność renowacji najświętszego miejsca chrześcijaństwa, założyli, że Bazylika Grobu Świętego musi pozostać otwarta, a liturgia musi być sprawowana. Mają nadzieję, że już w przyszłym miesiącu zwiedzanie edykuli z rosyjską cebulastą wieżą powinno być, bez przeszkód, ponownie możliwe.
Prezydent Karol Nawrocki wraz małżonką Martą w niedzielę uczestniczył w uroczystościach w Narodowym Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej w Doylestown, w stanie Pensylwania. Podczas Mszy św. doszło do incydentu.
Z Mszy św. został wyprowadzony mężczyzna przebrany w ornat, który jednak nie był księdzem. Mężczyzna nie miał przy sobie widocznych niebezpiecznych przedmiotów, nie stawiał też oporu, gdy był wyprowadzany z sanktuarium. Mężczyzna jest znany lokalnej Polonii i już wcześniej zakłócał Msze, jednak po raz pierwszy przebrał się za duchownego.
„Golec uOrkiestra” zagrali ponad pół godziny dłużej, ksiądz Bartczak rapował z setką uczestników na scenie, a w szczytowym momencie w wydarzeniu uczestniczyło około 2,5 tys. osób – jubileuszowy, piąty Festiwal Mocy zanotował frekwencyjny sukces i obfitował w miłe niespodzianki. Wydarzenie odbywało się w dniach 19-21 września w Miejscu Piastowym.
Tegoroczny Festiwal, odbywający się pod patronatem św. Jana Pawła II, ponownie stał się przestrzenią spotkania, modlitwy i dobrej zabawy. Do Miejsca Piastowego przyjechała młodzież z całej Polski, każdego dnia w różnych aktywnościach brało udział około 1,5 tysiąca uczestników, a w szczytowym momencie – podczas koncertu „Golec uOrkiestra” – Festiwal Mocy gościł około 2,5 tysiąca ludzi. Na scenie oprócz zespołu z Milówki wystąpili również: zespoły „niemaGotu”, „Teleo”, ksiądz-raper Jakub Bartczak oraz influencerzy: Marcin Kruszewski (znany w social mediach jako „Prawo Marcina”) i ksiądz Sebastian Picur.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.