Reklama

Ogólnopolski Konkurs Chóralny w Toruniu

25 października w kościele pw. św. Maksymiliana w Toruniu odbył się 3. Ogólnopolski Konkurs Chóralny „Musica Sacra - Ars Liturgica”, zorganizowany przez Pomorskie Stowarzyszenie Muzyki Sakralnej w Toruniu. Patronat honorowy sprawowali biskup toruński Andrzej Suski, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki oraz prezydent Torunia Michał Zaleski. Konkurs niezwykle udanie zadebiutował na ogólnopolskiej scenie artystycznej jesienią 2004 r.

Niedziela toruńska 46/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Toruński konkurs ma swoje źródło w diecezjalnych przeglądach chórów kościelnych. Pewne pomysły zostały później przeniesione na obszar 1. Ogólnopolskiego Konkursu Pieśni Pasyjnej zorganizowanego w 2003 r. w Bydgoszczy, który stał się bezpośrednim impulsem powołania konkursu chóralnego „Ars Liturgica”. To właśnie wyniesione stamtąd doświadczenia i obserwacje skłoniły organizatorów do zaplanowania, a następnie dzięki życzliwości proboszcza parafii ks. prał. Andrzeja Klempa - realizacji konkursu chóralnego w największej świątyni Torunia pw. św. Maksymiliana Kolbego Na Skarpie. Pierwsze dwa konkursy, w 2004 i 2006 r., zostały zorganizowane wspólnie przez Pomorskie Stowarzyszenie Muzyki Sakralnej w Toruniu i bydgoski oddział Związku Chórów Kościelnych „Caecilianum”. Tegoroczna edycja została przygotowana i zrealizowana samodzielnie przez PSMS. Dla wyraźniejszego zaakcentowania obszaru konkursowego do wcześniejszej nazwy dodano słowa: „Musica Sacra”.
Cele konkursu są zbieżne z celami innych tego rodzaju spotkań artystycznych, są nimi: popularyzacja sakralnej twórczości chóralnej polskiej i obcej, zwłaszcza użytkowej muzyki liturgicznej, przegląd aktualnych trendów repertuarowych, konfrontacja i doskonalenie poziomu wykonawstwa, nawiązanie współpracy między zespołami, a także wymiana doświadczeń w bezpośredniej rywalizacji. Nagrody przyznawane są w dwu kategoriach: chórów świeckich i kościelnych.
Konkurs potwierdził obserwowaną od pewnego czasu tendencję wzrostową poziomu polskiej chóralistyki. W wielu miejscowościach, nawet niewielkich, prężnie działają lokalne zespoły, niektóre śmiało można postawić w jednym rzędzie z chórami akademickimi. Uczestnicy chcą wynosić z takich spotkań, jak najwięcej doświadczeń, usłyszeć opinie o prezentowanym poziomie i wskazówki, co należy jeszcze zrobić, aby ten poziom podnieść.
Do tegorocznej edycji zgłosiło się 20 zespołów, spośród których do konkursu zakwalifikowano 18. Chóry przedstawiły zróżnicowany program - od renesansu do współczesności. Obok repertuaru polskiego został zaprezentowany dorobek europejski, włącznie z twórczością sakralną Wschodu.
Podziwiać trzeba determinację członków PSMS, którzy nie skupili się wyłącznie na samym dniu konkursowym. Stworzyli m.in. możliwość zaśpiewania w czasie porannej Mszy św. transmitowanej przez Radio Maryja, ponadto niektóre zespoły skorzystały z zachęty i zaprezentowały się następnego dnia podczas niedzielnej liturgii w kilku kościołach Torunia. Była to nie tylko promocja dokonań poszczególnych chórów, lecz także miasta, które stara się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w roku 2016. Wydaje się również, że w tak szeroko zakrojoną imprezę artystyczną będą coraz chętniej włączać się prywatni przedsiębiorcy jako sponsorzy poważniejszych nagród, zwłaszcza tych głównych - za II i III miejsce. Pozwoli to także na obniżenie kosztów konkursowych, które ponoszą przecież w dużej mierze zespoły uczestniczące w zmaganiach.
Cieszy zaangażowanie młodych ludzi w propagowanie wokalnej muzyki sakralnej. Na tegorocznym konkursie zdecydowaną większość stanowiły chóry złożone ze studentów i uczniów. Uroczysta Msza św. na zakończenie konkursu, sprawowana pod przewodnictwem bp. Józefa Szamockiego, stała się okazją do wspólnego wykonania utworu na rozpoczęcie Mszy św. oraz graduału A. Brücknera „Locus iste” pod dyrekcją wrocławskiej dyrygentki M. Jury-Żegleń.
Jury konkursu stanowił zespół profesjonalistów zajmujących się problematyką chóralną: prof. Jadwiga Gałęska-Tritt (Akademia Muzyczna Poznań) - przewodnicząca, ks. dr Zenon Kołodziejczak (UKSW w Warszawie) oraz ks. dr Mariusz Klimek (UMK w Toruniu).
Można tylko dodać, że gdyby została ustanowiona nagroda publiczności, z pewnością otrzymałby ją zespół „Akord” z Gostyni na Śląsku. Ten zaledwie kilkuosobowy, rodzinny chór pod kierunkiem Agnieszki Patalong okazał się rewelacją konkursu. Ambitny repertuar, świetnie wykonany i emanująca z młodych radość muzykowania podbiła serca słuchaczy. Wiele wskazuje na to, że w przyszłości ten zespół zdobędzie należne mu miejsce w panoramie chóralnej Polski.
Duże zainteresowanie trzema edycjami, jury złożone z profesjonalistów, dość sprawna organizacja przedsięwzięcia oraz wysoki poziom artystyczny dają mocne podstawy do przypuszczenia, że „Musica Sacra - Ars Liturgica” stanie się znaczącym konkursem obok dobrze już znanych festiwali i konkursów muzyki sakralnej, natomiast Toruniowi przybędzie kolejne wydarzenie kulturalne.
Pomorskie Stowarzyszenie Muzyki Sakralnej już teraz zaprasza na 4. edycję konkursu „Musica Sacra - Ars Liturgica” w 2010 r. lub - co bardziej prawdopodobne - w 2011 r., aby uniknąć kolizji z równolegle odbywającym się podobnym konkursem chóralnym w Gnieźnie. Stosowne materiały i ogłoszenia będą publikowane na stronie: www.psms.wikidot.com.

Reklama

Nagrodzeni

Kategoria chórów kościelnych
I miejsce - Nagroda Biskupa Toruńskiego Andrzeja Suskiego - Chór Parafii Farnej w Poznaniu, dyr. Paweł Łuczak, II miejsce - Chór „Discantus” w Gowidlinie, dyr. Sławomir Bronk, III miejsce - Chór „Corda Cordi” w Śremie, dyr. Agnieszka Panas. Nagrody specjalne: Rektora Wyższego Seminarium Duchownego w Toruniu ks. dr. Krzysztofa Lewandowskiego - Chór „Basilica Cantans” we Wrocławiu, dyr. Mirosława Jura-Żegleń; Ceremoniarza Katedralnego Katedry Toruńskiej ks. prał. Wojciecha Niedźwieckiego za głębię i duchowość przekazu tekstów sakralnych - Chór „Tibi Mariae” w Grudziądzu, dyr. Małgorzata Gołuńska-Michna; Prezesa Pomorskiego Stowarzyszenia Muzyki Sakralnej w Toruniu Bernarda Czajkowskiego za interesujący repertuar konkursowy - Chór „Collegium Cantorum” w Chełmnie, dyr. Michał Rajewski.
Wyróżnienia: Przewodniczącego Rady Artystycznej Pomorskiego Stowarzyszenia Muzyki Sakralnej w Toruniu prof. Czesława Grajewskiego za wykonanie utworu Stanisława Moniuszki - Chór Młodzieżowy w Starogardzie Gdańskim, dyr. Tomasz Radimonas; Prezesa Zarządu Anko System Łukasza Jarmoszewicza za radość w wyzwalaniu energii w śpiewie - Chór „Cantate Domino” w Warszawie, dyr. Adrianna Róża Szmyt; Redaktora Odpowiedzialnego Tygodnika Katolickiego „Niedziela - Głos z Torunia” ks. dr. Dariusza Żurańskiego za kultywowanie sacrum w środowisku parafialnym - Chór „Vox Cordis” w Warszawie, dyr. Katarzyna Zemler.

Kategoria chórów świeckich
I miejsce (Nagroda Grand Prix) Prezydenta Torunia Michała Zaleskiego - Chór Kameralny Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Białymstoku, dyr. Anna Olszewska; II miejsce - Nagroda Przewodniczącej Jury prof. Jadwigi Gałęskiej-Tritt - Chór „Akord” z Gostyni, dyr. Agnieszka Patalong; III miejsce - Chór Akademickiego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyr. Arkadiusz Kaczyński.
Nagrody specjalne: Dyrektora Centrum Kształcenia Dorosłych w Kętach Marii Oczko za propagowanie sakralnej kameralistyki wokalnej - Chór „Vesperascit” w Warszawie, dyr. Marta Sulewska; Dyrektora Centrum Kształcenia Ustawicznego w Gronowie Zbigniewa Piotrowskiego - Chór „Con Brio” w Obornikach, dyr. Marcjanna Nowak; Dyrektora Zespołu Szkół nr 5 w Toruniu Marii Makowskiej za dyrygencki charakter oraz kreatywność w przekazywaniu i propagowaniu muzyki dawnej - Chór „Lutnia” w Malborku, dyr. Bożena Belcarz; Kantora Diecezjalnego Diecezji Toruńskiej za propagowanie ambitnych utworów sakralnych w zespole świeckim - Chór „Appasjonata” w Lubawie, dyr. Marek Józefowicz.
Wyróżnienia: za promowanie mało znanej, a wartościowej literatury w chórach żeńskich - Chór „Fresca Voce” w Bydgoszczy, dyr. Michalina Spychalska; za stylowe wykonanie utworu Mikołaja Gomółki - Chór Nauczycieli „Solidarni” im. Jana Pawła II w Płocku, dyr. Magdalena Ołdakowska.
Oprócz tych nagród, zgodnie z regulaminem, jury wskazało najlepszego dyrygenta III Ogólnopolskiego Konkursu Chóralnego „Musica Sacra - Ars Liturgica”. Nagrodę Dyrygencką Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego otrzymał Paweł Łuczak, dyrygent Chóru Parafii Farnej w Poznaniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Nikaragua: co się stało z pamiątkami po Janie Pawle II?

2024-05-02 14:02

[ TEMATY ]

Nikaragua

Episkopat Flickr

Ani władze Managui, ani tamtejszy Kościół katolicki nie informują, co stało się z pamiątkami po św. Janie Pawle II, które znajdowały się w muzeum jego imienia w stolicy Nikaragui, zamienionym w ubiegłym roku na centrum kultury.

Walczący od kilku lat z Kościołem katolickim reżim Daniela Ortegi zamknął Muzeum Jana Pawła II, w którym znajdowały się przedmioty, jakich papież używał podczas swoich dwóch wizyt w Nikaragui, w 1983 i 1996 roku. W otwartej z udziałem Ortegi w 2016 roku placówce można było zobaczyć m.in. książkę z homiliami Jana Pawła II, jego buty, szaty liturgiczne, krzyż pektoralny, ręczniki, których używał oraz medal upamiętniający papieską wizytę. Znajdowała się tam również replika ołtarza, przy którym papież sprawował Eucharystię, oraz replika papamobile, z którego korzystał podczas pobytu w Nikaragui.

CZYTAJ DALEJ

Watykan/ Autorzy książki o rodzinie Ulmów odznaczeni polskim Złotym Krzyżem Zasługi

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

książka

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

rodzina Ulmów

złoty Krzyż Zasługi

Episkopat.news

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Autorzy książki o błogosławionej rodzinie Ulmów "Zabili także dzieci": watykanistka włoskiej agencji prasowej Ansa Manuela Tulli i szef polskiej redakcji watykańskich mediów Vatican News ks. Paweł Rytel-Andrianik zostali w czwartek odznaczeni Złotym Krzyżem Zasługi, przyznanym przez prezydenta RP Andrzeja Dudę.

Ceremonia wręczenia odznaczeń odbyła się w ambasadzie RP przy Stolicy Apostolskiej, a Krzyże Zasługi wręczył ambasador Adam Kwiatkowski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję