Polska

Prymas: Św. Jan Paweł II był tym, który budował mosty

Św. Jan Paweł II był tym, który budował mosty, był prawdziwym budowniczym mostów, podchodząc do drugich z wielkim otwarciem i z wielkim zaufaniem – podkreślił prymas Polski abp Wojciech Polak w wywiadzie udzielonym PAP.

PAP: Papież Jan Paweł II zjednał sobie sympatię nie tylko katolików, ale również wyznawców innych religii. Swoją postawą imponował również wielu osobom niewierzącym. Proszę powiedzieć, czym św. Jan Paweł II zaskarbił sobie takie uznanie?

Abp Wojciech Polak: Niewątpliwie była to otwartość św. Jana Pawła II na drugiego człowieka w myśl zasady, którą głosił i której nas uczył, że "człowiek jest drogą Kościoła". Każdy człowiek i cały człowiek w całej prawdzie swojego człowieczeństwa prowadził go do tego, że każdego człowieka obejmował swoim spojrzeniem oraz swoją otwartością i miłością.

Św. Jan Paweł II przełamywał to, co było jakimiś ludzkimi barierami, związanymi czy to miejscem, czy z pochodzeniem, czy także z wyznawaną wiarą, podchodząc do drugich z wielkim otwarciem i z z wielkim zaufaniem.
Św. Jan Paweł II był tym, który budował mosty (pontifex), prawdziwym budowniczym mostów.

- Co szczególnie powinniśmy zapamiętać z pontyfikatu i nauczania św. Jana Pawła II?

- Ciągle pamiętamy słowa św. Jana Pawła II, że "człowiek nie zrozumie siebie bez Chrystusa, ani tego, kim jest, ani tego, jakie jest jego powołanie, ani jakie jest jego ostateczne przeznaczenie, że tego wszystkiego o sobie, o innych, o świecie nie zrozumie bez Chrystusa". Dlatego wołanie św. Jana Pawła II: "Otwórzcie, otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi".
Sądzę, że to jest najważniejsze, bo jeżeli rzeczywiście będziemy w duchu tych słów przyjmowali prawdę o sobie w świetle Chrystusowej nauki, będziemy też bardziej i pełniej w tym, kim Bóg chce, żebyśmy byli.

- Proszę powiedzieć, co Polska i Polacy zawdzięczają św. Janowi Pawłowi II?

- Św. Jan Paweł II, rozpoczynając swoje posługiwanie na Stolicy Piotrowej, powiedział na placu św. Piotra: "Przychodzę z dalekiego kraju". Sądzę, że posługiwanie papieża Polaka przybliżyło ten daleki kraj, chociaż zawsze zanurzony w kulturze zachodniej i tradycji chrześcijańskiej, przybliżyło ten kraj światu i jednocześnie przybliżyło także świat do tej rzeczywistości, z której św. Jan Paweł II pochodził.
Ta duchowa jedność i łączność przekładała się na wiele sytuacji, chociażby takich, o których mówił, że "Polska, będąc w tej rzeczywistości chrześcijańskiej Europy, ma tutaj swoje korzenie i swoje miejsce". Dlatego też sądzę, że wśród wielu rzeczy pontyfikat św. Jana Pawła II był szczególną szansą i szczególną okazją na poznanie i doświadczenie życia Polaków we współczesnym świecie.

- Gdyby św. Jan Paweł II żył dzisiaj, co miałby nam do powiedzenia w trudnym czasie pandemii?

- To jest bardzo trudne pytanie i trudna na nie odpowiedź. Sądzę, że tak jak zawsze ufamy i mówimy, że Pan Bóg daje nam takich przewodników, także na drodze naszej wiary, takich mamy papieży, jakich potrzebujemy w danym czasie.
Postawa św. Jana Pawła II troski i miłości wobec drugiego człowieka, a także ukazywanie mu głębszych wymiarów jego życia, pewnie dziś jest bardzo potrzebna i bardzo aktualna. Sądzę, że to, co czyni i czego uczy nas papież Franciszek rezonuje bardzo mocno, i to mogłoby być przesłaniem św. Jana Pawła II na dziś.

- W jaki sposób powinniśmy uczcić 100. rocznicę urodzin św. Jana Pawła II?

- Jesteśmy świadomi, że 100. rocznicę urodzin św. Jana Pawła II przeżywamy wśród różnych ograniczeń. Została odwołana Narodowa Pielgrzymka do Rzymu. Przeżywać będziemy ją w wymiarach diecezjalnych, w naszych katedrach, modląc się w tych dniach, odprawiając eucharystię w obecności takiej ilości wiernych, jaka jest ona nam dzisiaj dostępna.
Sądzę, że szereg inicjatyw, które są, i śledzimy je w środkach społecznego przekazu, dotykających nauczania św. Jana Pawła II, daje okazję, by jeszcze raz do tego nauczania sięgnąć i w większej mierze niż dotychczas z nim się zapoznać i żeby ono było tym pokarmem, którego tak potrzebujemy. Przecież liczne pielgrzymki św. Jana Pawła II do naszej ojczyzny dają nam szansę, byśmy ciągle na nowo odczytywali to przesłanie, które nam pozostawił.

Rozmawiał Stanisław Karnacewicz (PAP)

2020-05-16 08:25

tratwa

Ks. Wojciech Kania

Uczestnicy rejsu po Wiśle

Dla uczczenia 100. rocznicy urodzin Karola Wojtyły czworo żeglarzy wyruszyło w rejs pod hasłem: „Z biegiem Wisły – śladami Papieża Polaka”.

Jak mówił komandor rejsu Wojciech Chodkowski: – To już trzeci rejs „Pielgrzyma” po wodach Wisły od Krakowa do Bałtyku. Po raz drugi jesteśmy w pięknym Sandomierzu. W tym roku poprzez nasz rejs chcemy uczcić 100. rocznicę urodzin papieża Polaka oraz 100. rocznicę zaślubin Polski z morzem. Nasz rejs biegnie od kilometra „0”, czyli od ujścia rzeki Przemszy do Wisły, a chcemy go zakończyć w Pucku nad Bałtykiem.

Jak powiedzieli uczestnicy, tegoroczna edycja rejsu jest bardzo szczególna. Nie jest to zwykły rejs rekreacyjno-poznawczy. Odbywa się w szczególnym roku Jana Pawła II. – Rozpoczęliśmy rejs Mszą św. na tratwie w Krakowie. Potem cofnęliśmy się do kilometra „0”, by tam oficjalnie rozpocząć naszą wędrówkę. Podczas ponownego pobytu w Krakowie odwiedziliśmy sanktuarium św. Jana Pawła II. Kustosz sanktuarium objął nasz rejs patronatem honorowym. Chciałbym dodać, że naszej wędrówce towarzyszą relikwie papieża Polaka – mówił Marek Padjas. Wspominał również, że rejs po Wiśle nie należy do łatwych: – Podczas kolejnych dni żeglugi załoga musiała zmierzyć się z wieloma trudnościami. Pierwszą była śluza Przewóz w Krakowie. Na szczęście, gdy przybyliśmy w to miejsce przyszła woda i mogliśmy ją pokonać. Żeglowanie po Wiśle wcale nie jest proste. Jest wiele mielizn, które utrudniają spływ. Właśnie na takich rzecznych wyspach kilka razu osiedliśmy. W większości przypadków udawało nam się samym ponownie umieścić tratwę w nurcie rzeki. W dwóch przypadkach musieliśmy prosić o pomoc strażaków ze Szczucina i Baranowa Sandomierskiego.

Załoga „Pielgrzyma” składa się z czterech żeglarzy: jednej kobiety oraz trzech mężczyzn. Jednak, jak opowiadają żeglarze, w trakcie rejsu przyłączają się różne osoby, które chcą tylko przepłynąć dany odcinek. Przez bezśnieżną zimę, suszę oraz epidemię w tym roku rejs odbywa się z opóźnieniem. Jak podkreśla komandor rejsu Wojciech Chodkowski: – Dzięki deszczom podnosi się poziom Wisły, co z jednej strony ułatwi żeglugę, ale wiemy, że trzeba być bardzo uważnym przez cały czas żeglowania. W trakcie tegorocznego rejsu drugi raz przewożone są przesyłki pocztowe. – Za chwilę udam się do Urzędu Pocztowego w Sandomierzu, aby dostarczyć przesyłki i odebrać następne, które powieziemy do kolejnych miejsc naszego rejsu – informował komandor.

W Sandomierzu „Pielgrzym” zacumował na dobę w Starym Porcie. Następnego dnia wyruszył do Zawichostu, a następnie w stronę Puław, Dęblina, Płocka, aż do Bałtyku. Jak zaznaczał Marek Padjas: – Każdy rejs jest niezwykłym przeżyciem. Doświadcza się wspólnego bycia razem, ale też na każdym z przystanków spotykamy wielu wspaniałych ludzi.

Żeglarze zbierają również fundusze na pomnik, który chcieliby wznieść św. Janowi Pawłowi II, upamiętniający 100. rocznicę urodzin oraz tegoroczny rejs.

Zmarł ks. kan. dr Jan Sambor

2020-07-07 11:48

ksiądz

śmierć

Beata Pieczykura/Niedziela

ks. Jan Sambor

Kuria Metropolitalna w Częstochowie z przykrością informuje o śmierci ks. kan. dr Jana Sambora.

Śp. ks. Jan Sambor był emerytowanym proboszczem parafii pw. Św. Judy Tadeusza w Częstochowie, wieloletnim wykładowcą Katolickiej Nauki Społecznej oraz Dyrektorem Administracyjnym w Wyższym Seminarium Duchownym Archidiecezji Częstochowskiej, Prorektorem Wyższego Instytutu Teologicznego im. NMP Stolicy Mądrości w Częstochowie.

Szczegóły dotyczące pogrzebu zostaną podane w najbliższym czasie.

Miłosierny Boże, spraw, aby Twój sługa, kapłan Jan, którego w ziemskim życiu zaszczyciłeś świętym posłannictwem, radował się wiecznie w niebieskiej chwale. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen.

Sędziszów pożegnał wieloletniego Proboszcza

2020-07-07 16:04

diecezja kielecka

Sędziszów

TD

28 czerwca 2020 r. na uroczystej Mszy św. w kościele św. Brata Alberta w Sędziszowie środowisko gminy pożegnało odchodzącego na emeryturę Proboszcza Ks. Prałata Mariana Haczyka. Po blisko 40. latach.

Wyrazem uznania dla pracy Proboszcza była nie tylko liczna obecność wiernych, czym wyrazili szacunek dla pracy odchodzącego kapłana, ale także obecność przedstawicieli samorządu, nauczycieli i młodzieży, zakładów pracy, organizacji społeczno-zawodowych, rady parafialnej czy kółek różańcowych. Z pożegnalnych przemówień wyłonił się obraz Proboszcza i jego wieloletniej duszpasterskiej posługi. Były słowa pełne wdzięczności za wszelkie dobro jakie zadziało się poprzez ręce i posługę duchownego w środowisku. W imieniu duchowieństwa mówili ks. dziekan Edmund Nocoń i ks. wicedziekan Edward Giemza, w imieniu samorządu gminy burmistrz - Wacław Szarek, w imieniu środowiska kolejarskiego naczelnik z LHS Zdzisław Uchto, w imieniu środowiska nauczycieli dyrektor SP Nr 2 Beata Paw, dalej przedstawiciele młodzieży, kółek różańcowych i wielu, wielu innych….. W pamięci parafian ks. haczyk pozostanie jako kapłan, który stworzył tą parafię od podstaw.

Ks. Marian Haczyk swoją posługę kapłana w Sędziszowie pełnił przez 40 lat, w tym 35 lat, jako proboszcz parafii św. Brata Alberta. Jest ona dziełem jego rąk , budował ją od „zera”, tak w sensie materii czyli budowy kościoła jak i w sensie duchowym. Potrzeba powstania nowej parafii w Sędziszowie zaistniała w związku z budową Fabryki „SEFAKO”, a co za tym idzie dużym napływem ludności za pracą i mieszkaniem oraz budującym się miastem. W swoim wystąpieniu przed laty Proboszcz mówił:

„Biskup mnie posłał do Was, abym budował wspólnotę parafialną i kościół, pod posadowienie którego nie było nawet gruntu. Zanim objąłem posługę podjechałem wieczorem na miejsce dzisiejszego Kościoła. Był to pusty zaśmiecony i zachwaszczony plac. Pomyślałem: Panie Boże – czy ja podołam... Dzisiaj się cieszę, że byłem wśród Was. Nigdy mnie nie zawiedliście. Zawsze mogłem na was liczyć . To z waszej pracy powstało to dzieło”.

Na miejscu dzisiejszej świątyni budowanej w latach 1983-2000, kolejno powstawały: długi foliowy tunel, kaplica, cmentarz, a dalej fundamenty, mury i wieże Kościoła, na koniec dzwony, wystrój świątyni i jej otoczenie.

W kościele odbywały się od lat patriotyczno- religijne uroczystości, zawisły pamiątkowe tablice kombatantów, odbywały się uroczystości obchodów 50 lecia sakramentu małżeństwa, została zainicjowana Droga Krzyżowa ulicami miasta czy nabożeństwa ku czci Maryi z Fatimy. Ks. Haczyk przez lata pełnił posługę kapelana kolejarzy, a z wiernymi podejmował trud pielgrzymowania do różnych miejsc.

Proboszcz podziękował parafianom za wszelką pomoc, życzliwość czy materialne wspieranie dzieła budowy kościoła i jego otoczenia, z przywołaniem faktów i dat. Do wielu osób skierował podziękowania imiennie.

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.