Reklama

Bogarodzica ikoną kobiecej godności

W pierwszym akapicie Listu Apostolskiego „Mulieris dignitatem” (O godności kobiety) Ojciec Święty Jan Paweł II cytuje następujący fragment Orędzia końcowego Soboru Watykańskiego II: „Nadchodzi godzina, nadeszła już godzina, w której powołanie niewiasty realizuje się w pełni. Godzina, w której niewiasta swoim wpływem promieniuje na społeczeństwo i uzyskuje władzę nigdy dotąd nie posiadaną. Dlatego też w tej chwili, kiedy ludzkość przeżywa tak głębokie przemiany, niewiasty przepojone duchem ewangelicznym mogą nieść wielką pomoc ludzkości, aby nie upadła”. Słowa te wypływają z odczytania przez Ojców Soborowych „znaków czasu”. Dziś, po czterdziestu latach od ich opublikowania, brzmią jeszcze bardziej stanowczo i zmuszają do refleksji. Czy może być lepszy czas do rozważania o powołaniu i godności kobiety niż Boże Narodzenie?

Niedziela łódzka 51/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jan Paweł II w przywołanym Liście Apostolskim „Mulieris dignitatem” (O godności kobiety) podkreśla znaczenie Maryi Bogarodzicy jako ikony niewiasty biblijnej. Maryja powiedziała „tak” Bożym planom wobec niej i dała początek zapowiadanej już w Księdze Rodzaju drodze odkupienia człowieka „przyćmionego” i „poniżonego” przez grzech pierwszych rodziców. Ta, która „nie znała męża”, nastolatka z narodu wybranego, przyjęła dar niepokalanego macierzyństwa i porodziła Jezusa Chrystusa, aby On przez swoją śmierć na krzyżu pojednał Stwórcę ze stworzeniem, błąkającym się na pustyni życia, zwiedzionym przez grzech i jego dziedziczone skutki. To się już dokonało, ale czy Zbawiciel znajdzie wiarę, gdy przyjdzie?
Zależy to w dużej mierze od kobiet „przepojonych duchem ewangelicznym”, od tego, czy potrafią powiedzieć „tak” swemu powołaniu i odczytać w dziejach zbawienia, jakie są źródła ich kobiecej godności. Jan Paweł II mówi o tym pięknie. Ukazuje niezwykłą rolę wyznaczoną kobiecie przez Stwórcę, aby była drugim „ja” mężczyzny, aby w „jedności dwojga” bytowali nie tylko „obok”, czy nawet „razem ze sobą”, ale by byli dla siebie wzajemnie „jedno dla drugiego”. Nie jest bowiem dobrze, aby człowiek był sam. Tę, zamierzoną przez Boga harmonię, trudno utrzymać w dzisiejszym świecie, który wciąż zapomina o nowości Ewangelii, o tym, że zostało zawarte Nowe Przymierze w odkupieńczej krwi Chrystusa.
W Maryi łączą się dwa wymiary powołania kobiety: macierzyństwo i dziewictwo. One się wzajemnie tłumaczą i dopełniają. Oba te wymiary ujawniają wartość daru z siebie, kobiecego „bycia dla”, czerpiącego życiodajne soki z miłości oblubieńczej. W macierzyństwie kobieta otwiera się na drugą osobę. Najpierw na swego oblubieńca, a później na nowego człowieka, owoc ich wzajemnej miłości. Dziecko jest darem Boga, ale przychodzi na świat, czerpiąc energie z ciała i duszy kobiety. Mężczyzna powinien być świadom, że zaciąga dług wobec kobiety. Żaden program „równouprawnienia” kobiet i mężczyzn nie jest gruntowny, jeśli nie uwzględnia tego w sposób zupełnie zasadniczy. Również w późniejszym wychowaniu nowego człowieka wkład macierzyństwa jest decydujący w budowaniu podstaw osobowości ludzkiej. Pojmowane w sposób ewangeliczny macierzyństwo nie ogranicza się tylko do procesu biofizycznego. Synowie i córki rodzaju ludzkiego narodzeni z ziemskich matek przyjmują od Syna Bożego moc, aby stawać się dziećmi Bożymi. W macierzyństwie radość przeplata się z bólem; serce Maryi pod krzyżem Syna przenikał miecz boleści. Na całym świecie kobiety cierpią, gdy rodzą i gdy nie mogą zostać matkami, gdy patrzą na chorobę lub śmierć dziecka i gdy pozbawione wsparcia mężczyzny niosą samotnie ciężar wychowania dzieci.
W dziejach zbawienia były zawsze i są nadal kobiety, które dobrowolnie rezygnują z macierzyństwa w sensie fizycznym i wybierają dziewictwo dla Królestwa. Ich Oblubieńcem jest Chrystus. Niosą w swych sercach Jego miłość do ludzi, zwłaszcza pozbawionych ziemskiej miłości, samotnych i najbiedniejszych. Głosząc miłość Chrystusa, zapalają światła w ciemnościach serc ludzkich i ułatwiają zagubionym dotarcie do Źródła życia. W ten sposób przez macierzyństwo duchowe rodzą „ludzi nowych”.
Na koniec jeszcze jeden cytat z Listu „Mulieris dignitatem”: „Za naszych czasów sprawa »praw kobiety« nabrała nowego znaczenia w szerokim kontekście praw osoby ludzkiej. Naświetlając ten stale deklarowany i na różne sposoby przypominany program, orędzie biblijne i ewangeliczne strzeże prawdy o »jedności dwojga«, czyli o tej godności i o tym powołaniu, jakie wynikają ze swoistej odmienności i »oryginalności« osobowej mężczyzny i kobiety. Dlatego też słuszny sprzeciw kobiecy wobec tego, co wyrażają biblijne słowa »on będzie panował nad tobą« (Rdz 3, 16), nie może prowadzić pod żadnym warunkiem do »maskulinizacji« kobiet. W imię wyzwolenia się od »panowania« mężczyzny, kobieta nie może dążyć do tego, by - wbrew swojej kobiecej »oryginalności« - przyswajać sobie męskie atrybuty. Zachodzi uzasadniona obawa, że na tej drodze kobieta nie »spełni siebie«, może natomiast zatracić i wypaczyć to, co stanowi o jej istotnym bogactwie. A jest to bogactwo ogromne. Okrzyk pierwszego mężczyzny w biblijnym opisie na widok stworzonej kobiety jest okrzykiem podziwu i zachwytu, który przechodzi w całe dzieje człowieka na ziemi”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Gądecki do kapłanów: bądźmy otwarci na wszystkich

2024-03-28 20:06

[ TEMATY ]

Poznań

abp Stanisław Gądecki

Msza Krzyżma

Episkopat News

Abp Stanisław Gądecki

Abp Stanisław Gądecki

Mamy za zadanie uosabiać otwartość na wszystkich, coś, czego współczesne społeczeństwo nie jest w stanie pojąć. Otwartość ta wzywa nas wszystkich do zapomnienia o dzieleniu ludzi na tych, których aprobujemy, i na tych, których stawiamy poza nawiasem. Świętość Kościoła przejawia się poprzez przygarnięcie grzeszników, a nie poprzez ich odrzucenie. Daje to także nam, wyświęconym sługom Kościoła, wizję kapłaństwa pozbawioną elitarności klerykalizmu, wizję, która pozwala utożsamić się z innymi w ich bardziej i mniej udanych przedsięwzięciach - mówił podczas Mszy Krzyżma w Wielki Czwartek abp Stanisław Gądecki.

W katedrze poznańskiej koncelebrowało Mszę św. ponad trzystu kapłanów, odnawiając przyrzeczenia złożone podczas święceń. Metropolita poznański pobłogosławił oleje święte służące do udzielania sakramentów.

CZYTAJ DALEJ

Papież w więzieniu dla kobiet: jego obecność przesłaniem nadziei

2024-03-28 13:22

[ TEMATY ]

Watykan

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Obchody Triduum Paschalnego Franciszek rozpocznie w tym roku w więzieniu kobiecym, gdzie będzie sprawował Mszę Wieczerzy Pańskiej. Dyrektor rzymskiej placówki podkreśla, że zarówno dla osadzonych, jak i pracowników zakładu karnego będzie to znak nadziei na przyszłość.

„Obecność Papieża w naszym zakładzie karnym oznacza wniesienie nadziei i miłosierdzia w rzeczywistość wielkiego cierpienia” - podkreśla dyrektor placówki. Nadia Fontana wskazuje, że personel dołożył wszelkich starań, aby w papieskiej liturgii uczestniczyła jak największa liczba więźniarek. „Wiele z nich wciąż nie dowierza, że Franciszek do nas przyjedzie, panuje ogromna radość i ferment przygotowań, aby liturgia była piękna” - mówi dyrektor więzienia dla kobiet.

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: niektórzy rządzący usiłują zafundować narodowi holokaust nienarodzonych

2024-03-29 10:20

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

kalwaria

Kalwaria Zebrzydowska

Archidiecezja Krakowska

Abp Marek Jędraszewski, zwracając się w Wielki Piątek do pielgrzymów w Kalwarii Zebrzydowskiej, apelował o ochronę życia od poczęcia do naturalnej śmierci. Mówił, że niektórzy rządzący w imię wolności kobiet usiłują "zafundować narodowi kolejny holokaust nienarodzonych".

Metropolita krakowski, mówiąc do dziesiątków tysięcy wiernych, wskazywał, że nowożytna Europa nie chce mieć niż wspólnego z Chrystusem i Ewangelią, nie chce słyszeć o Bogu, który przejmuje się losem człowieka. W imię czystego rozumu potępia wiarę, ogłaszając ją jako zabobon.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję