Reklama

Ruchy i stowarzyszenia siłą Kościoła

Niedziela rzeszowska 21/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iwona Kosztyła: - Niemal od początku w Kościele polskim rozwijały się różnorodne bractwa, wspólnoty, ruchy, sodalicje, towarzystwa i stowarzyszenia. Odgrywały i nadal odgrywają one ważną rolę zarówno formacyjną, społeczną, jak i patriotyczną. Po II Soborze Watykańskim, w ramach odnowy Kościoła, nastąpił bardzo dynamiczny ich rozwój. Wiele z nich nadal ciągle prężnie działa, także w diecezji rzeszowskiej.

Ks. Artur Ziąber: - Współcześnie obserwowane zjawisko nowych form życia chrześcijańskiego, zwłaszcza wśród laikatu w Kościele, jest tak bogate i wszechstronne, że można mówić o epoce zrzeszeń katolików świeckich. Jan Paweł II tak pisał: „Obok zrzeszeń tradycyjnych, a niekiedy wprost z ich korzeni wyrosły nowe ruchy i stowarzyszenia o specyficznym charakterze i celach. Wielkie jest bowiem bogactwo i wielorakie zasoby, którymi Duch Święty ożywia Kościół. Wielkie są też zdolności organizacyjne i wspaniałość laikatu”. Szacuje się, że ponad 40 mln chrześcijan w całym Kościele jest bezpośrednio zaangażowanych w różne formy zrzeszeń w Kościele katolickim. Mamy do czynienia z głębokimi zmianami zmysłu religijnego i stawianiem pytań o religijność we współczesnym, zeświecczonym społeczeństwie. Rozmiary tego zjawiska budzą zainteresowanie w Kościele, wiele uwagi poświęcił temu wymieniony na początku Sobór Watykański II. Wbrew niektórym opiniom zjawisko zrzeszania się katolików świeckich nie jest czymś nowym. Ono jedynie się ożywiło i przybrało charakter szczególnie zróżnicowany.

- Na czym polega fenomen ich rozwoju? Dlaczego osoby świeckie chcą działać w Kościele?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Wielkie znaczenie stowarzyszeń katolickich polega na tym, że niosą one pomoc swoim członkom i zachęcają ich do apostolstwa. Odpowiednio ustawiają ich pracę, kierują nią tak, że można się po niej spodziewać o wiele więcej owoców, niż gdyby każdy działał na własną rękę. Przez różnorakie formy zapewniają większą skuteczność działalności apostolskiej i pomagają Kościołowi wykonywać swoje zadania. Obecnie istniejące formy laikatu bardzo różnią się miedzy sobą pod względem organizacji terenów czy rodzaju działania. Niektóre z nich działają jedynie na terenie diecezjalnym, inne na terenie kraju, jeszcze inne obejmują całe kontynenty. Ważnym elementem atrakcyjności ruchów odnowy, zwłaszcza dla młodzieży, jest położenie głównego nacisku na wychowanie i formację religijną. A to, wbrew pozorom, przyciąga. Każdy z pojawiających się ruchów proponował i ciągle proponuje nowe, ciekawsze od dawnych metody wychowawcze. I tak np. Ruch Focolare spotkania Mariampoli, Ruch Światło-Życie czternastodniowe rekolekcje, Neokatechumenat powrót do zobowiązań chrztu.

- Które z nich wywarły istotny wpływ na obecny kształt Kościoła w Polsce i naszej diecezji?

- Każdy z tych ruchów i stowarzyszeń ma swoje miejsce i swoją drogę. Trudno sobie wyobrazić np. pracę młodzieży bez Ruchu Światło-Życie, Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży czy Liturgicznej Służby Ołtarza, tak prężnie działających w naszej diecezji. Każde z nich ma inne zadania i stawia sobie cele, które poprzez formację i działanie wzbogacają ludzi młodych, przypominają o wartościach najważniejszych w życiu i kształtują postawy. Inny cel i charyzmat realizują np. Wspólnoty Odnowy w Duchu Świętym. Jej zadaniem jest rozwijanie charyzmatu modlitwy. Są odpowiedzią na prośbę Chrystusa, by w modlitwie szukać siły. Wszystkie te ruchy i stowarzyszenia wzajemnie się uzupełniają.

Reklama

- Jan Paweł II mówił, że Ruchy i Stowarzyszenia są darem Ducha Świętego dla Kościoła naszych czasów, darem którego nie wolno zmarnować. Nie marnujemy go?

- Różnorodność charyzmatów to na pewno jest wieki dar Ducha Świętego, który rozlewa się w każdej epoce, czasie i miejscu. W zależności od potrzeb Duch Święty daje odpowiednie dary. Należy ufać, że rozlewając różne charyzmaty powołuje ludzi do takich zadań, jakie są najważniejsze w danym momencie. Każdy kraj, diecezja czy parafia ma inne potrzeby. W każdej są ludzie, którzy borykają się z różnymi problemami, a ich potrzeby i oczekiwania są inne. Ruchy czy stowarzyszenia tam działające, powstające czy reaktywujące się, odpowiadają na te potrzeby czasu. W jednym miejscu będzie to działanie i praca z biednymi czy alkoholikami, w innych z bezrobotnymi, a jeszcze w innych będzie to miało związek z potrzebą głębokiej formacji i działalności modlitewnej.

- Czym charakteryzuje się odnowa duchowa w tych ruchach i stowarzyszeniach i jakie przynosi efekty?

- O to można by zapytać członków poszczególnych ruchów i stowarzyszeń. Możemy powiedzieć, jakie owoce Duch Święty chciałby wzbudzić: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, opanowanie. Odnowa duchowa charakteryzująca się radykalizmem w życiu Ewangelią na co dzień w wymiarze osobistym, zawodowym oraz społecznym. We wspólnotach i grupach, podczas systematycznych spotkań formacyjnych, pogłębiana jest więź z żywym Bogiem. Tam też poszukuje się odpowiedzi na pytanie, jak praktycznie i konkretnie integrować wiarę z życiem. Ruchy są szkołą modlitwy oraz autentycznego życia sakramentami, a to przekłada się na działanie, które widzimy na co dzień, obserwując grupy naszej diecezji.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Irlandczycy bronią matek i nie chcą zmiany definicji rodziny

2024-03-27 17:17

[ TEMATY ]

rodzina

Adobe Stock

Zdecydowana większość Irlandczyków opowiedziała się przeciw poszerzeniu definicji rodziny i usunięciu z irlandzkiej konstytucji istotnego zapisu o powadze macierzyństwa. Tamtejsi katolicy mówią o „wielkim zwycięstwie zdrowego rozsądku”.

Blisko 68 procent Irlandczyków odrzuciło w niedawnym referendum rządowy plan poszerzenia definicji rodziny o tzw. „trwałe związki”. Druga poprawka proponowała usunięcie z konstytucji zapisu, że kobiety, które nie podejmują zatrudnienia z uwagi na wychowywanie dzieci, nie powinny być zmuszane do podjęcia pracy. Decyzje zaskoczyły tak polityków, jak i lewicowe organizacje, bowiem sondaże pokazywały poparcie dla obu tych zmian.

CZYTAJ DALEJ

W świetle Eucharystii, w ciszy konfesjonału - paulini i Jasna Góra

Patriarcha Zakonu Paulinów św. Paweł z Teb przez wielu skazany na śmierć głodową na pustyni, doświadczył Bożej troski i był z Bożej Opatrzności karmiony chlebem. Dziś prawie pół tysiąca paulinów każdego dnia Chlebem Eucharystycznym karmi ludzi na 4 kontynentach. W sercu Zakonu na Jasnej Górze żyje ponad 70 kapłanów. Misję tego miejsca i posługujących tu paulinów wciąż określają słowa św. Jana Pawła II, że „Jasna Góra to konfesjonał i ołtarz narodu”. Sprawowanie Eucharystii jako centrum życia całej wspólnoty i pracy apostolskiej paulinów wpisane jest w ich zakonne konstytucje.


Podziel się cytatem

Na Jasnej Górze Przenajświętsza Ofiara Chrystusa „dzieje się” niemal nieustannie. W 2023r. celebrowano 50 tys. 447 Mszy św. i udzielono prawie 3 mln Komunii św.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję