Reklama

Twórczość, która służy ludziom

Sztuka powinna służyć człowiekowi, a nie tylko być kalejdoskopem dźwięków zachwycających wyobraźnię

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Częstochowskie środowisko muzyczne świętowało jubileusz 80-lecia urodzin wybitnego kompozytora prof. Juliusza Łuciuka. Profesor często określa siebie jako mieszkającego w Krakowie częstochowianina, bowiem łączą go z tym miastem liczne więzi. Tutaj się wychował, uczęszczał na tajne komplety w czasie okupacji, a po wojnie ukończył gimnazjum im. Romualda Traugutta. Następnie studiował w Krakowie: fortepian, teorię muzyki i kompozycję (w klasie prof. Stanisława Wiechowicza) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej oraz muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jako zwycięzca konkursu dla absolwentów w klasie kompozycji wyjechał na dalsze studia do Paryża u prof. Nadii Boulanger i Maxa Deutscha, a następnie na kursy muzyki nowej w Darmstadt. Po powrocie zamieszkał w Krakowie, ale nie zaniedbywał kontaktów z Częstochową, gdzie mieszkali rodzice i rodzina. Jego ojciec - Andrzej Łuciuk, również znakomity muzyk, był przez wiele lat organistą na Jasnej Górze i w kościele św. Jakuba, natomiast dziadek - Michał Raczyński - grał w Kapeli Jasnogórskiej.
Chociaż 80. rocznica urodzin przypadała 1 stycznia br., prof. Juliusz Łuciuk z radością przyjął zaproszenie na zorganizowane 27 i 28 marca pod patronatem prezydenta Tadeusza Wrony obchody jubileuszowe. Na ich program złożyły się: wystawa w Ratuszu - poświęcona dorobkowi kompozytora, spotkanie z Profesorem w auli Zespołu Szkół Muzycznych oraz koncert w Filharmonii.
28 marca w kaplicy Cudownego Obrazu na Jasnej Górze, odprawiona została pod przewodnictwem o. Nikodema Kilnara Msza św., podczas której Kompozytor dziękował za 80 lat życia i 50 lat pracy twórczej. - To było dla mnie niezwykle ważne, bowiem Matka Boża patronuje mojej twórczości. Niejednokrotnie za Jej wstawiennictwem zanosiłem modlitwy do Jezusa. Wyjednywała mi pomoc, opiekę i łaski dla mnie i dla mojej pracy”. W tym dniu Profesor ofiarował jasnogórskiemu sanktuarium wotum - partyturę oratorium „Chrystus Pantokrator” skomponowanego z okazji Wielkiego Jubileuszu Chrześcijaństwa. Prawykonanie tego utworu odbyło się w Bazylice Jasnogórskiej w 2000 r.
Jubileusz był okazją do przypomnienia dorobku Profesora i jego znaczenia dla muzyki współczesnej. W pierwszych latach twórczości Juliusz Łuciuk pozostawał w nurcie muzyki awangardowej, komponując m.in. balet-pantomimę „Niobe”, szereg utworów orkiestrowych oraz - w oparciu o wymyśloną przez siebie technikę - kompozycje na fortepian preparowany. W tej technice wydobywaniu dźwięków z fortepianu nie służą klawisze, lecz struny instrumentu, w które uderza się pałeczkami perkusyjnymi. Później szukał nowych inspiracji, których dostarczała współpraca z wybitnymi choreografami m.in. Henrykiem Tomaszewskim i Teresą Kujawą. Krytycy uznali za wybitne skomponowane z przeznaczeniem na scenę dzieła: „Maraton”, „Medeę” oraz operę „Demiurgos”, podkreślano, że mają one wysokie walory sceniczne i silnie rozwinięte elementy dramatyczne. Juliusz Łuciuk ma w swoim dorobku również kompozycje dziecięce m.in. improwizacje na fortepian, wydane przez PWN, nie tylko w Polsce, ale także w Japonii, USA i innych krajach.
Ważny nurt w twórczości Juliusza Łuciuka zajmuje muzyka sakralna. Kompozytor często znajdował źródło natchnienia w Piśmie Świętym, tekstach liturgicznych, żywotach Świętych, a nawet w dokumentach papieskich. Skomponowany w 1964 r. utwór „Pacem in terris” powstał pod wpływem - noszącej ten tytuł - encykliki Jana XXIII. Wśród bardzo wielu kompozycji Juliusza Łuciuka z tego nurtu przypomnijmy: „Pieśń nadziei o papieżu słowiańskim” - do wiersza J. Słowackiego, muzykę do dramatu R. Brandstaettera „Pokutnik z Osjaku”, Antyfony maryjne, Apocalypsis oraz oratoria: o św. Franciszku do tekstu Marka Skwarnickiego oraz o św. Wojciechu.Wiele prawykonań jego utworów miało miejsce w Częstochowie podczas Festiwali Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, natomiast prawykonanie oratorium „Strumień Boży” - utworu skomponowanego do I części „Tryptyku Rzymskiego” Jana Pawła II - odbyło się w styczniu 2005 r. dla uczczenia 100-lecia szkolnictwa muzycznego w Częstochowie.
O twórczości Juliusza Łuciuka i jej znaczeniu mówili podczas spotkania w Szkole Muzycznej m.in. dyrektor szkoły Adam Mroczek oraz Grzegorz Majka. Podkreślano, że trwająca już ponad pół wieku twórczość Juliusza Łuciuka przeszła wyraźną ewolucję. Jest on wielką indywidualnością polskiej muzyki współczesnej, a jego utwory niosą głębokie wartości humanistyczne. Uznawany jest zarówno za kolorystę, jak i liryka. Np. Encyklopedia Muzyczna PWM podkreśla, że jest wybitnym przedstawicielem polskiej liryki wokalnej. Po 1976 r. jego twórczość zdominowały dzieła religijne, a wielką inspiracją dla kompozytora stał się pontyfikat i nauczanie Jana Pawła II.
Podczas spotkania Juliusz Łuciuk wypowiedział swoje twórcze credo: „Sztuka powinna służyć człowiekowi, a nie tylko być kalejdoskopem dźwięków zachwycających wyobraźnię”. Powiedział również, że niedawno zakończył pracę nad muzyką do II części „Tryptyku Rzymskiego” - „Medytacje nad Księgą Rodzaju na progu Kaplicy Sykstyńskiej”. Uczestnicy uroczystości jubileuszowych wyrazili wdzięczność dla Kompozytora, za jego twórczość oraz wierność Częstochowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Ekspedyt - dla żołnierzy i bezrobotnych

Niedziela łowicka 51/2004

Sławny - u nas mało znany

CZYTAJ DALEJ

Bp Milewski do młodych: nie zmarnujcie bierzmowania

2024-04-18 19:23

[ TEMATY ]

bierzmowanie

Płock

bp Mirosław Milewski

Karol Porwich/Niedziela

- Bardzo zależy mi na tym, żebyście nie zmarnowali bierzmowania. Zachowajcie w sobie prawdę i otwartość na dary Ducha Świętego, na Boga i drugiego człowieka - powiedział bp Mirosław Milewski w Nasielsku w diecezji płockiej. Dokonał wizytacji parafii pw. św. Katarzyny i udzielił młodzieży sakramentu bierzmowania.

Bp Milewski na podstawie Ewangelii Janowej (J 6,44-51) podkreślił, że „Jezus jest chlebem żywym”: - Za każdym razem, kiedy spożywamy ten chleb, zagłębiamy się w istotę miłości Boga. Już nie żyjemy dla nas samych - zauważał biskup pomocniczy diecezji płockiej.

CZYTAJ DALEJ

10 lat kanonizacji św. Jana Pawła II

2024-04-19 09:49

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Mat.prasowy/vaticannews.va

„Pontyfikat św. Jana Pawła II trzeba koniecznie dokumentować dla przyszłych pokoleń, naszym zadaniem jest ocalenie i przekazanie tego wielkiego dziedzictwa” – mówi ks. Dariusz Giers. Jest on administratorem Watykańskiej Fundacji Jana Pawła II a zarazem świadkiem pontyfikatu. Kapłan wyznaje, że praktycznie codziennie modli się przy grobie świętego papieża i zawsze jest poruszony tłumami ludzi z całego świata, którzy w tym wyjątkowym miejscu szukają wstawiennictwa Jana Pawła II.

Wyjątkowym fenomenem są czwartkowe Msze polskie odprawiane nieprzerwanie przy grobie Jana Pawła II od momentu jego śmierci. „To jest czas modlitwy, ale także przekazywania dziedzictwa wiary i nieprzemijających wartości” – mówi ks. Giers. Podkreśla, że upływający czas sprawia, iż wielkie zadanie stoi przed świadkami pontyfikatu, którzy muszą dzielić się swym doświadczeniem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję