Reklama

O postęp w informatyzacji dekanatów

Wśród wielu spraw diecezjalnych, poruszanych na ostatniej konferencji dziekanów i wicedziekanów, która miała miejsce 13 lutego br. w Legnicy, znalazła się także sprawa dalszej informatyzacji kurii i siedzib dziekańskich. Spotkaniu przewodniczył biskup legnicki Stefan Cichy.

Niedziela legnicka 11/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas spotkania poinformowano o reorganizacji Komisji Naukowej ds. Najnowszej Historii Archidiecezji Wrocławskiej, która odtąd będzie zajmować się sprawami całej metropolii. W jej skład weszli przedstawiciele diecezji legnickiej i świdnickiej. Z naszej diecezji weszli do tej komisji ks. prof. dr hab. Władysław Bochnak i ks. dr Stanisław Kusik. Wśród innych poruszanych zagadnień powiedziano m.in. o zmianach personalnych w Krzeszowie: gdzie nową ksienią s. benedyktynek została obrana dr Edyta Wójcik, a nowym proboszczem parafii - po pożegnaniu Ojców Cystersów - ks. Włodzimierz Gucwa. Ze spraw liturgicznych przypomniano m.in. że sakramentów udziela się zgodnie z przepisami prawa kanonicznego w parafii zamieszkania, a nie w innej; Biskup legnicki poinformował o ustanowieniu - po odpowiednim przygotowaniu - 14 sióstr zakonnych nadzwyczajnymi szafarzami Komunii św. Zapowiedziano przebieg przypadających w tym roku w diecezji jubileuszy i harmonogram wydarzeń im towarzyszących. Również w bieżącym roku przypada 30. rocznica święceń biskupich pierwszego biskupa legnickiego Tadeusza Rybaka. Ten jubileusz obchodzony będzie 23 VI o godz. 12 w legnickiej katedrze. Zapowiedziano też nowy termin tegorocznej pieszej pielgrzymki na Jasną Górę, która odbędzie się w dniach 31 VII - 9 VIII, a jej epilog nie w październiku, lecz w dniach 13-15 VIII do Krzeszowa. Zapowiedziane zostały także prace wokół zwołania Synodu Diecezjalnego, zaplanowanego na październik br.
Gościem spotkania był ks. dr Waldemar Cisło, dyrektor sekcji polskiej organizacji Pomoc Kościołowi w Potrzebie, który przedstawił aktualne działania tej organizacji w Polsce i na świecie.
Jednak dużo emocji towarzyszyło propozycjom zmian w przekazywaniu informacji dla parafii w poszczególnych dekanatach. „Chcemy ograniczyć, a ostatecznie zminimalizować papierowy obieg dokumentów wydawanych przez naszą kurię i przekazywanych parafiom, na rzecz nowych technik informatycznych i możliwości, jakie daje dzisiaj internet” - powiedział „Niedzieli” kanclerz Kurii ks. prał. Józef Lisowski. Stąd też przybyli na spotkanie księża dziekani i ich zastępcy usłyszeli, że odtąd poczta kurialna w przeważającej części dochodzić będzie drogą e-mailową. „To także efekt dalszej modyfikacji naszej pracy między wydziałami w Kurii, który przenosimy w teren, co da nam też wymierne korzyści i oszczędności” - dodaje ks. prał. Lisowski. Poczta elektroniczna, ma więc być odtąd wykorzystywana do przesyłania listów pasterskich, dokumentów, zaproszeń, informacji na temat bieżących wydarzeń duszpasterskich w formie biuletynu prasowego i in. Umożliwi też szybszą korespondencję z dekanatów i parafii adresowaną bądź na ogólny adres kurialny, bądź bezpośrednio na adresy poszczególnych wydziałów, które odtąd otrzymują także swoje własne adresy i konta pocztowe.
„Każdy z księży dziekanów i wicedziekanów otrzymał dziś od nas adres e-mailowy, wraz z kodem dostępu i szczegółową, na 7 stronach, instrukcją obsługi, jak takie konto założyć i z niego korzystać” - stwierdza ks. dr Bogusław Drożdż, dyrektor seminaryjnej biblioteki i opiekun serwera diecezjalnego. „Wszystkie konta uruchomione są na naszym serwerze kurialnym, na którym mamy miejsce na dalsze konta poczty elektronicznej dla kolejnych osób czy instytucji diecezjalnych”.
Dla większej części pełniących urząd dziekański księży to swoista rewolucja, gdyż zarządzenie biskupa legnickiego zostało wprowadzone w życie z dniem 1 marca br. Mieli więc około 2 tygodni na wprowadzenie tego rozwiązania w swojej pracy dziekańskiej. Ci, którzy nie mieli jeszcze komputera, stanęli przed decyzją zakupu takiego urządzenia, a co za tym idzie podjęcie się nauki jego obsługiwania. Na szczęście wielu dziekanów jako współpracowników ma wikariuszy, którzy z komputerami i internetem są już obyci na co dzień. Pomogą więc swoim proboszczom w uruchomieniu poczty dziekańskiej. Ci zaś z kapłanów, którzy już korzystają na co dzień z internetu, przyjęli to rozwiązanie z satysfakcją. Będą także dążyć do tego, aby pozostali proboszczowie w ich dekanatach jak najprędzej podjęli się informatyzacji swoich parafii.
To druga w ciągu ostatniego roku inicjatywa na rzecz intensywniejszego wykorzystania nowych technik w pracy diecezji. W ubiegłym roku, w czerwcu, Biskup legnicki zwrócił się do duszpasterzy z zaleceniem zakładania stron internetowych parafii, aby w ten sposób jak najowocniej wykorzystywać dostępną „cyberprzestrzeń” do informacji i formacji duszpasterskiej. Dotąd na apel ten odpowiedziało ponad 30 parafii z 235 wchodzących w skład diecezji legnickiej.
„Sądzę, że w ciągu najbliższych 3 lat większość naszych parafii skorzysta z tej możliwości jaką daje nam dzisiaj internet, chociażby w kontaktach z parafianami, którzy w ostatnim czasie w tak dużej części migrują za granicę, a chcą wiedzieć, co dzieje się w ich rodzinnych miejscowościach. Obok ewangelizacji to także możliwość promocji zakątków naszej diecezji, chociażby pięknych zabytków, które są tu rozsiane dość licznie, w dużej części są nim też nasze świątynie” - dodaje ks. Drożdż.
W tych dniach ta nowa technika przekazywania informacji już zaczęła funkcjonować.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bulwersujące! Applebaum, Holland i Tokarczuk otrzymały tytuły doktora honoris causa UMCS

2024-11-25 19:57

[ TEMATY ]

doktor honoris causa

PAP/Wojtek Jargiło

Agnieszka Holland

Agnieszka Holland

Publicystka Anne Applebaum, reżyser Agnieszka Holland oraz pisarka, noblistka Olga Tokarczuk otrzymały w poniedziałek tytuły doktora honoris causa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Uczelnia świętuje w tym roku 80-lecie istnienia.

Senat Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie o przyznaniu tytułów zdecydował na dwóch posiedzeniach. W przypadku Anne Applebaum i Agnieszki Holland uchwały w tej sprawie przyjęto 24 września 2024 r., a przypadku Olgi Tokarczuk - jeszcze 25 maja 2022 r.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł kard. Miguel Ayuso Guixot

2024-11-26 15:10

[ TEMATY ]

śmierć

Vatican Media

Po ciężkiej chorobie w Rzymie zmarł kard. Miguel Ayuso Guixot, prefekt Dykasterii ds. Dialogu Międzyreligijnego. Pochodzący z Hiszpanii hierarcha miał 72 lata. Był uważany za jednego z najwybitniejszych ekspertów Watykanu w dziedzinie islamu.

Pochodzący z Sewilli kard. Ayuso, był członkiem misyjnego zakonu kombonianów. Pracował m.in. w Chartumie i Kairze, gdzie w praktyce uczył się dialogu międzyreligijnego. W 2012 r. został mianowany przez Benedykta XVI. sekretarzem ówczesnej Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego. Siedem lat później Franciszek mianował go przewodniczącym tej rady (obecnie dykasterii) i nadał godność kardynała. Kard. Ayuso odegrał wiodącą rolę w opracowywaniu ważnych dokumentów dialogu między Watykanem a autorytetami nauczycielskimi islamu.
CZYTAJ DALEJ

Papież Franciszek przyjął na audiencji szefa dyplomacji USA Blinkena

2024-11-27 14:17

[ TEMATY ]

USA

Watykan

papież Franciszek

Antony Blinken

PAP/EPA

Amerykański sekretarz stanu Antony Blinken

Amerykański sekretarz stanu Antony Blinken

Papież Franciszek przyjął w środę na audiencji amerykańskiego sekretarza stanu Antony'ego Blinkena - poinformował Watykan. Nie podał żadnych szczegółów tego spotkania.

Wcześniej Departament Stanu USA zapowiedział, że po spotkaniu z papieżem Blinken będzie rozmawiał także z watykańskim sekretarzem stanu kardynałem Pietro Parolinem i szefem watykańskiej dyplomacji arcybiskupem Paulem Gallagherem.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję