Reklama

Wielki Post

Rektor Wyższego Seminarium Duchownego Najświętszego Serca Pana Jezusa w Drohiczynie, kierownik Katedry Kościelnego Prawa Małżeńskiego i Rodzinnego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

Niedziela podlaska 9/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Liturgia rzymska ten okres nazywa Quadragesima. Nazwę te spotykamy w 384 roku u św. Hieronima w Palestynie i Galii (Egeria). Sobór w Nicei w 325 r. używa terminu Quadragesima Paschae. Mszał dla diecezji polskich posługuje się określeniem Wielki Post.
Znaczący wpływ na powstanie czterdziestodniowego postu odegrała liturgia katechumenatu, jak również liturgia publicznie pokutujących. Ponadto w poszukiwaniu źródeł powstania czterdziestodniowego postu należy uwzględnić szereg czynników, między innymi odczytywanie Ewangelii i jedność obu Testamentów. Czterdzieści dni Chrystus pościł na pustkowiu (por. Mt 4, 2nn). Liczba czterdzieści przywoływała czterdziestodniowy deszcz i potop (por. Rdz 7,4nn), pobyt Mojżesza na Synaju przez czterdzieści dni i nocy (por. Wj 24,18), czterdzieści lat błąkania się synów Izraela (por. Joz 5,6), czterdzieści dni i nocy wędrował Eliasz na górę Horeb (por. 1 Krl 19,8), postać proroka Jonasza w Niniwie (por. Jon 3), butny Filistyn nękał Izraelitów przez czterdzieści dni, aż do zwycięstwa Dawida. Liczba czterdzieści w Piśmie Świętym związana jest z dziełem oczyszczenia, przygotowania się do czegoś ważniejszego - zdobycie Kanaanu, wejście do Ziemi Obiecanej. Innym czynnikiem ważnym w poszukiwaniu genezy czterdziestodniowego postu jest historia religii. We wszystkich religiach post służy przybliżeniu się do Pana Boga. Post na ogół jest praktykowany w celu uczczenia bóstw. Post Chrystusa zaś miał na celu przybliżenie się do Pana Boga, spotkania się z Jego łaską, wyrażał synowski kontakt z Ojcem. Wielkie znaczenie odgrywa tutaj walor chrześcijańskiej Paschy jako streszczenia istoty chrześcijańskiego Credo. Walor ten postulował odpowiedni czas przygotowania, śmierci dla grzechu, wyrzucenia starego kwasu, a wszystko w tym celu, aby wejść w bliższy kontakt ze Zmartwychwstałym Panem.
Obecna liczba czterdziestu dni Wielkiego Postu ma wymiar symboliczny i oznacza trwanie jednego pokolenia człowieka. Przypomina również czas, jaki Jezus Chrystus spędził na pustyni, przygotowując się w ten sposób do publicznej działalności w Palestynie. Ponadto przypomina wędrówkę ludu Izraela. Tyleż dni Goliat znęca się i wyszydza z ludu wybranego, zanim zostanie pokonany przez Dawida. Można tutaj także zobaczyć walkę Chrystusa z szatanem.
Liturgia Wielkiego Postu skupia się wokół trzech zasadniczych tematów: pokuta, chrzest i męka Pańska. Początkowo post trwał tylko dwa dni: w Wielki Piątek i W Wielką Sobotę. Był wyrazem żałoby z powodu śmierci Zbawiciela (por. Mt 9, 15). Od IV wieku nabierał on charakteru pokuty. Każdy dzień czasu Wielkiego Postu posiada swój własny formularz, który jest piękna katechezą biblijną.
Praktyka postu, już od starożytności chrześcijańskiej jest swego rodzaju „ćwiczeniem”, które dobrowolnie uwalnia od potrzeb codziennego życia i w dużym stopniu przyczynia się do głębszego kontaktu z Panem Bogiem: „Nie samym chlebem żyje człowiek, lecz każdym słowem, które pochodzi z ust Bożych” (por. Pwt 8,3; Mt 4,4; Łk 4,4).
Okres Wielkiego Postu ma za zadanie przygotować wiernych do obchodzenia Paschy. Są to dni intensywniejszego niż zwykle słuchania słowa Bożego, czas nawrócenia, pokuty, refleksji nad własnym życiem. Jest to także najwłaściwszy moment na przygotowanie kandydatów do chrztu i czas pojednania z Panem Bogiem i bliźnimi. Jest to również okres modlitwy, postu oraz jałmużny (por. Mt 6,1-6.16-18). Znaczenie postu podkreślają słowa prefacji, że post powściąga występki ciała, podnosi ducha, daje cnotę i nagrodę. Teksty liturgiczne łączą post z miłosierdziem względem bliźniego.
Czas Wielkiego Postu rozpoczyna się obrzędem posypania głów popiołem w środę popielcową. Pochodzi on ze starożytnego obrzędu, podczas którego nawróceni grzesznicy poddawali się kanonicznej pokucie. Okres ten kończy się wraz z rozpoczęciem Triduum Paschalnego, czyli z celebracją Mszy Wieczerzy Pańskiej.

Gdzie na rekolekcje?

Wielki Post ma nam pomóc przygotować się do przeżywania największych tajemnic naszej wiary.
Mamy oczyszczeni z grzechów świętować Paschę Chrystusa, Jego Mękę, Krzyż i Zmartwychwstanie. Stąd ważne jest nasze uczestnictwo w ćwiczeniach duchowych - rekolekcjach wielkopostnych.
Prosimy naszych drogich Czytelników o modlitwę w tym tygodniu o światło Ducha Świętego dla kapłanów prowadzącym rekolekcje, a także o dobre przeżycie sakramentu pojednania i owocne przeżycie rekolekcji wielkopostnych w następujących parafiach:

Bielsk Podlaski, prafia Miłosierdzia Bożego - 02-04 III
Ugoszcz - 02-04 III
Sokołów Podlaski, parafia Miłosierdzia Bożego - 02-04 III
Szmurły - 04-06 III
Platerów - 8-11 III
Cholewo - 09-11 III
Topczewo - 09-11 III
Narew - 09-11 III
Niemirów - 09-11 III
Ostrówek - 10-12 III

Opracowali:
al. Błażej Samociuk
al. Radosław Żukowski

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ojciec Pio ze wschodu. Św. Leopold Mandić

[ TEMATY ]

święci

en.wikipedia.org

Leopold Mandić

Leopold Mandić

W jednej epoce żyło dwóch spowiedników, a obaj należeli do tego samego zakonu – byli kapucynami. Klasztory, w których mieszkali, znajdowały się w tym samym kraju. Jeden zakonnik był ostry jak skalpel przecinający wrzody, drugi – łagodny jak balsam wylewany na rany. Ten ostatni odprawiał ciężkie pokuty za swych penitentów i skarżył się, że nie jest tak miłosierny, jak powinien być uczeń Jezusa.

Gdy pierwszy umiał odprawić od konfesjonału i odmówić rozgrzeszenia, a nawet krzyczeć na penitentów, drugi był zdolny tylko do jednego – do okazywania miłosierdzia. Jednym z nich jest Ojciec Pio, drugim – Leopold Mandić. Obaj mieli ten sam charyzmat rozpoznawania dusz, to samo powołanie do wprowadzania ludzi na ścieżkę nawrócenia, ale ich metody były zupełnie inne. Jakby Jezus, w imieniu którego obaj udzielali rozgrzeszenia, był różny. Zbawiciel bez cienia litości traktował faryzeuszów i potrafił biczem uczynionym ze sznurów bić handlarzy rozstawiających stragany w świątyni jerozolimskiej. Jednocześnie bezwarunkowo przebaczył celnikowi Mateuszowi, zapomniał też grzechy Marii Magdalenie, wprowadził do nieba łotra, który razem z Nim konał w męczarniach na krzyżu. Dwie Jezusowe drogi. Bywało, że pierwszą szedł znany nam Francesco Forgione z San Giovanni Rotondo. Drugi – Leopold Mandić z Padwy – nigdy nie postawił na niej swej stopy.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

2024-05-10 13:22

[ TEMATY ]

Raymond Nader

Karol Porwich/Niedziela

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

W Duszpasterstwie Akademickim Emaus w Częstochowie miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Raymond Nader, który przeżył niezwykłe doświadczenie mistyczne w pustelni, w której ostatnie lata spędził św. Szarbel, podzielił się swoim świadectwem.

Raymond Nader jest chrześcijaninem maronitą, ojcem trójki dzieci, który doświadczył widzeń św. Szarbela. Na początku spotkania Raymond Nader podzielił się historią swojego życia. – Przed rozpoczęciem studiów byłem żołnierzem, walczyłem na wojnie. Zdecydowałem o rozpoczęciu studiów, by tam zrozumieć istotę istnienia świata. Uzyskałem dyplom z inżynierii elektromechanicznej. Po studiach wyjechałem z Libanu do Wielkiej Brytanii, by tam specjalizować się w fizyce jądrowej – tak zaczął swoją opowieść Libańczyk.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Majowy zjazd Ekumenicznej Szkoły Biblijnej

2024-05-12 17:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

W Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi zakończył się kolejny zjazd Ekumenicznej Szkoły Biblijnej. Podczas majowego spotkania słuchacze wysłuchali trzech biblijnych wykładów na temat ofiar starotestamentalnych i zbawczej Ofiary Chrystusa złożonej na krzyżu Golgoty.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję