Reklama

Kolędy na głosy i organy

Franciszkanie z Sanoka zapraszają 20 stycznia br. o godz. 19.15 na kolejny koncert III sezonu artystycznego Festiwalu „Muzyka Młodych u Franciszkanów”. Muzyczny Adwent, „Muzyczne Misterium Różańcowe”, które sanockie Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia u Franciszkanów wypełniło wspaniałą dźwiękową ilustracją czasu Oczekiwania na Przyjście, dopełnimy podczas styczniowego koncertu śpiewem - „podwójną modlitwą” ludzi, radujących się z Narodzenia Pana.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kolędy, dla większości ludzi gatunek najpiękniejszego śpiewu związanego z okresem Bożego Narodzenia, znane i śpiewane nawet przez ludzi dalekich od praktyk katolickich, pojawiły się w Polsce już w początkach XIII wieku wraz z przybyciem na te ziemie franciszkanów, którzy w szczególny sposób celebrowali adorację Żłóbka. Okoliczności pojawienia się kolęd, szczegóły ich powstania, ich wykorzystanie w innych gatunkach muzyki, a także kilka interesujących informacji na temat prezentowanej w programie organowej XVIII-wiecznej muzyki angielskiej usłyszymy w słowach komentarza podczas styczniowego koncertu „Kolędy na głosy i organy”. Wokalnie najpiękniejszymi kolędami w opracowaniach wybitnych muzyków tak polskich, jak i zagranicznych cieszyć nas będzie Chór Kameralny „Pro Arte”.
W styczniowym programie „Pro Arte” wystąpi w składzie bardzo kameralnym, uszczuplonym do 16 osób, co czyni ich sztukę chóralną jeszcze bardziej godną podziwu, wymagającą wielkiego kunsztu wokalnego i nieprzeciętnych predyspozycji do muzykowania kameralnego.
Z kilkoma najpiękniejszymi kolędami (m.in. „Mizerna, cicha”, „Anioł pasterzom mówił”) instrumentalnie korespondować będzie na organach Agnieszka Radwan.
Szykuje się zatem kolejna uczta dla młodych wiekiem i duchem melomanów Podkarpacia. Kolędy polskie i nie tylko śpiewane przez młodych artystów muzyków, ale i przez - mamy nadzieję - licznie zgromadzoną publiczność pobudzą i przedłużą tak bardzo nam potrzebną radość i pokój w naszych sercach.
A zatem 20 stycznia u Franciszkanów w Sanoku spotkajmy się na wspólnym koncercie przy śpiewie i organach.
Szczegóły o festiwalu można znaleźć na stronie: www.mmuf.franciszkanie.pl

Franciszkanie z Sanoka
Dyrektor artystyczny Festiwalu - Wanda Falk

CHÓR KAMERALNY „PRO ARTE” powstał w 2001 r. Swój skład opiera w większości na muzykach działających w zawodowych krakowskich zespołach (m.in. Madrygaliści „Capelli Cracoviensis”, Krakowski Chór Kameralny, zespoły Akademii Muzycznej). Chór nie prowadzi regularnej działalności koncertowej, jest typowym przykładem chóru „sesyjnego”, biorącego udział w festiwalach, cyklach koncertowych, który realizuje również projekty wynikające z „zamówień”. Zespół brał udział m.in. w II Międzynarodowym Festiwalu „Pax et bonum per musical” we Wrocławiu, w cyklu koncertowym „Muzyczne Wieczory na Salwatorze” w Krakowie. W swym repertuarze posiada utwory polskiego baroku, utwory A. Vivaldiego, J. S. Bacha i W. A. Mozarta oraz polskich kompozytorów współczesnych. Chór „Pro Arte” od początku jego istnienia prowadzi Maciej Tworek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

MACIEJ TWOREK studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu prof. Jana Hoffmana (1988-91), w 1992 r. ukończył dyrygenturę chóralną na Wydz. Wychowania Muzycznego, a następnie studia dyrygentury symfonicznej na wydz. Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie prof. Józefa Radwana. Umiejętności w tej ostatniej dziedzinie doskonalił na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Helmutha Rillinga, Rogera Norringtona i Kurta Masura. Jako dyrygent współpracuje z Krzysztofem Pendereckim. W 1998 r. otrzymał wyróżnienie w II Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku, w cztery lata później (2002) znalazł się w półfinałach Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego „The Maazel/Vilar Conductors’ Competition”. Współpracował m.in. z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Filharmonii Białostockiej, Wrocławskiej, Zabrzańskiej, Świętokrzyskiej, Orkiestrą Filharmonii w Astanie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Chórem Polskiego Radia, NDR Chor, Chórem Kameralnym „Pro Arte”, Krakowskim Chórem Kameralnym, Krakowską Orkiestrą Kameralną, Chórem i Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Kameralną AM w Krakowie, Tarnowską Orkiestrą Kameralną. W 2003 r. przygotowywał Chór i Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej do tamtejszego prawykonania „Credo” Krzysztofa Pendereckiego pod dyr. kompozytora. W tym samym roku wraz z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie uczestniczył w „Festival Junger Kunstler” w Bayreuth. Obecnie jest adiunktem na Wydz. I Akademii Muzycznej w Krakowie i dyrygentem „Capelli Cracoviensis”.

AGNIESZKA RADWAN ukończyła w Sosnowcu Podstawową Szkołę Muzyczną I st. w klasie fortepianu. Następnie kształciła się w PPSM w Krakowie pod kierunkiem mgr Zofii Wiekierek oraz PLM w klasie organów mgr Aleksandry Gawlik, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. W 2006 r. ukończyła studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha. Jest laureatką IV miejsca Ogólnopolskich Przesłuchań Uczniów Klas Organów w Częstochowie (2000) oraz III miejsca na XIV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumii (2002), gdzie również uzyskała wyróżnienie i specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie utworu Mariana Sawy. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich w Polsce i za granicą prowadzonych przez wybitnych organistów (m.in. przez M. Haselbocka, J. Laukvicka, O. Latry, W. Seifena, Ch. Bosserta, Th. Trottera, L. Lohmanna, D. Titteringtona, V. Warnier, J. Serafina, J. Gembalskiego) oraz klawesynistów (M. Toporowskiego, C. Tilneya). Koncertowała w Polsce (m.in. na festiwalach muzyki organowej w Krakowie, Leżajsku, Przemyślu, Wrocławiu, Sejnach), Niemczech i na Litwie. Współpracuje jako akompaniator z wieloma zespołami kameralnymi oraz chórami. W 2003 r. brała udział w światowym prawykonaniu utworu Tadeusza Machla na troje organów w Leżajsku. Dwukrotnie była stypendystką programu Fugato organizującego organowe kursy mistrzowskie w Bad-Homburg (Niemcy). W 2006 r. otrzymała stypendium na odbycie dwutygodniowych kursów na International Summer School w Dartington (Anglia) w klasie mistrzowskiej prof. Davida Titteringtona - organy (Royal Academy, Londyn) oraz Colina Tilney’a - klawesyn (Kanada). Obecnie współpracuje z Centrum Rozwoju Twórczości „Małe Nutki”, prowadząc autorski program zajęć artystycznych dla dzieci.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. Michał Olszewski pozostanie w areszcie. Sąd odrzucił zażalenie

2024-05-23 09:56

[ TEMATY ]

Ks. Michał Olszewski

Archiwum parafii NSPJ w Bydgoszczy

Ks. Michał Olszewski

Ks. Michał Olszewski

W środę Sąd Okręgowy w Warszawie utrzymał w mocy postanowienia sądu I Instancji o zastosowaniu tymczasowego aresztowania wobec trójki podejrzanych w śledztwie dotyczącym nieprawidłowości w Funduszu Sprawiedliwości – wśród nich wobec ks. Michała Olszewskiego.

PUBLIKUJEMY TREŚĆ KOMUNIKATU PROKURATURY KRAJOWEJ

Informacja o postanowieniach Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie nieprawidłowości w Funduszu Sprawiedliwości

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Przegląd Niedzieli Wrocławskiej na 26 maja 2024 roku

2024-05-24 20:16

mat. pras

Co znajdziemy w najnowszym numerze "Niedzieli Wrocławskiej"? Zapraszamy do posłuchania przeglądu prasy

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję