Jezus Chrystus
wczoraj i dziś,
ten sam
także na wieki.
(Hbr 13, 8)
Tegoroczne obrady Colloquia Torunensia odbyły się 4 listopada br. w Sali Wielkiej Dworu Artusa. Organizatorami spotkania byli: biskup toruński Andrzej Suski, prezydent Michał Zaleski, rektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika prof. Andrzej Jamiołkowski oraz prezes Towarzystwa Naukowego w Toruniu prof. Andrzej Woszczyk. Wśród zgromadzonych byli: duchowni Kościoła prawosławnego, kapłani Kościoła katolickiego, alumni, parlamentarzyści, przedstawiciele władz samorządowych. Obecnych powitał ks. prof. Jerzy Bagrowicz, który jednocześnie wprowadził w obrady Colloquia Torunensia.
W pierwszym wykładzie pt. „Religia w życiu społecznym - perspektywa historyczna” ks. prof. Kazimierz Dola ukazał, jak przez wieki kształtowała się współpraca Kościoła i państwa. Rozważania rozpoczął od starożytności, kiedy religia była w opozycji do państwa. Istniał wówczas nakaz wyznawania religii państwowej, a dobrowolny wybór w tej kwestii przyszedł nieco później. Na przestrzeni lat chrześcijaństwo sukcesywnie wchodziło w życie społeczne - aż do sytuacji, gdy Kościół przejął na siebie obowiązek opieki społecznej. Po próbie rozdzielenia państwa i Kościoła - próbie „oczyszczenia życia społecznego z elementów religijnych i kościelnych”, nastały czasy współczesne, o których traktowała kolejna prelekcja.
„Religia w życiu społecznym - perspektywa współczesna” to referat, w którym o. Jacek Salij ukazał znaczenie chrześcijaństwa w życiu społecznym. Prelegent zwrócił uwagę na cztery idee: „Każdy człowiek jest osobą” (prawda głoszona przez chrześcijaństwo, jej odrzucenie ściągnęło na ludzi wiele nieszczęść, np. holocaust); „Ludzkość jest ogromną rodziną” (idea głosząca szacunek dla potrzebujących pomocy); „poszanowanie dla dobra wspólnego” (istotne w przypadku życia w społeczeństwie) i „zdolność religii do przezwyciężania postaw aspołecznych”. U podstaw propagowania takich idei leży przekonanie, że „wartości moralnych nie można zredukować do ludzkich opinii i przepisów prawa”. Wnioskiem końcowym z drugiej prelekcji jest przekonanie, iż „społeczny wymiar przykazania miłości jest nieoceniony”.
Dr H. Suchocka w wykładzie pt. „Odniesienie do Boga i wartości chrześcijańskich w konstytucjach” odniosła się do konstytucji państw Rady Europy i przytoczyła te akty prawne, w których odniesienie do Boga jest bezpośrednie. Prelegentka wyróżniła trzy grupy konstytucji. W większości konstytucji takiego odniesienia nie umieszczono. Grupę drugą stanowią akty, w których odniesienie do Boga jest klasyczne, np. konstytucje Irlandii lub Grecji. Trzecia grupa zawiera odniesienie w innej formie, czego przykładem są akty Niemiec, Polski czy Słowacji.
Ostatnim referującym miał być prof. Andrzej Zoll, jednak z powodu wyjazdu służbowego jego wykład pt. „Chrześcijanin we współczesnym świecie” odczytał prof. Andrzej Radzimiński. Autor ukazał cechy nowoczesnego państwa. Przy założeniu, że państwo nowoczesne kultywuje równość i brak dyskryminacji ze względu na wyznanie, chrześcijanin nie będzie kimś wyróżniającym się. Państwo winno akceptować ludzką godność, która nie wynika z prawa stanowionego, stąd też praca w niedziele i święta (z pominięciem pracy na rzecz szeroko rozumianej służby drugiemu, np. w resorcie opieki zdrowotnej, czy komunikacji) nie powinna być przymusem wynikającym z sytuacji na rynku pracy.
Podsumowując sesję Colloquia Torunensia ks. prof. J. Bagrowicz zauważył, że aktualnie obserwuje się powrót religii na scenę życia publicznego, a przedstawione wykłady ukazały poziomy obecności chrześcijaństwa w owym życiu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu