Reklama

Inauguracja roku akademickiego w legnickim Seminarium Duchownym

Po wakacyjnej przerwie klerycy Wyższego Seminarium Duchownego i studenci teologii powrócili do sal wykładowych. Uroczysta inauguracja nowego roku akademickiego odbyła się w poniedziałek 9 października. Mszy św. w katedrze legnickiej przewodniczył biskup świdnicki Ignacy Dec.

Niedziela legnicka 44/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zgromadzonych powitał biskup legnicki Stefan Cichy. Na inaugurację przybyli Księża Biskupi, przedstawiciele Papieskiego Wydziału Teologicznego z Wrocławia oraz z Seminarium Duchownego w Świdnicy, jak również przedstawiciele legnickich uczelni oraz władz miasta. W homilii biskup Dec mówił o cnotach męstwa, wytrwałości, bojaźni Bożej i miłości, które powinny towarzyszyć każdemu studentowi, zwłaszcza studentom teologii. Podkreślił też, że studiowanie teologii i formacja seminaryjna powinna kształtować w człowieku dobre myślenie i zmierzać ku prawemu postępowaniu w życiu. „Nauka, a zwłaszcza teologia, winna czynić człowieka nie tylko zasobniejszym w wiedzę, nie tylko mądrzejszym, ale także moralnie lepszym. Scientia potestas est - nauka jest mocą - dodajmy mocą przemieniającą świat. Winna być też mocą przemieniającą człowieka w moralnie lepszego” - zaznaczył kaznodzieja. Po Eucharystii druga część inauguracji roku akademickiego odbyła się w auli seminaryjnej. Na początku słowo powitania do zgromadzonych gości skierował rektor Seminarium ks. dr Leopold Rzodkiewicz. Następnie wicerektor ks. dr Sławomir Stasiak przedstawił sprawozdanie z działalności i osiągnięć Seminarium Legnickiego za ubiegły rok akademicki. Podkreślił, że w ubiegłym roku akademickim zarówno wykładowcy, jak i alumni uczestniczyli w ponad 50 sympozjach i konferencjach naukowych. Zapoznał też gości z dorobkiem naukowym wykładowców seminaryjnych. Kolejnym punktem inauguracji była immatrykulacja, czyli uroczyste przyjęcie alumnów I roku do grona studentów teologii i kandydatów do kapłaństwa oraz wręczenie im indeksów. Grono kandydatów na kapłanów powiększyło się o 23 studentów. Bp Ignacy Dec wygłosił wykład inauguracyjny na temat: „Formacja seminaryjna w świetle ostatnich dokumentów Kościoła”. Przedstawione refleksje miały na celu przypomnienie najważniejszych wytycznych Kościoła, zwłaszcza wskazań Jana Pawła II, odnoszących się do formacji seminaryjnej we współczesnych czasach, jak również zasugerowanie pewnych rozwiązań praktycznych w formacji przyszłych kapłanów. Na zakończenie uroczystości chór odśpiewał hymn „Gaudeamus igitur”.

(Pełny tekst homilii bp. Ignacego Deca, jak również jego wykład inauguracyjny można przeczytać na stronie: www.wsd.legnica.opoka.org.pl)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Hubert - prawda i legendy

Niedziela toruńska 44/2003

[ TEMATY ]

św. Hubert

en.wikipedia.org

Ponad 1200 lat dzieli nas od czasów, w których żył i działał św. Hubert. Właśnie ta różnica dwunastu wieków sprawiła, że na to, co o nim wiemy, składają się: prawda, legendy i mity. Prawdopodobnie urodził się w 655 r. w znanej i znakomitej rodzinie, na obszarze dzisiejszych Niderlandów. W wieku około 18 lat został oddany na dwór króla Frankonii, a tam poślubił córkę Pepina z Heristal, z którą miał przynajmniej jednego syna. Przez kilka lat pełnił życie pełne przygód jako rycerz. Później został kapłanem i uczniem św. Laparda, a po jego śmierci, ok. 708 r. objął po nim półpogańską diecezję Maastricht. Miał ogromne zasługi w nawracaniu na wiarę chrześcijańską swoich ziomków, którzy dotychczas czcili bożków germańskich. Zmarł w Liege około 727 r., gdzie pochowano go w tamtejszej katedrze. W 825 r. część jego relikwii przeniesiono do Andage, które od tej chwili otrzymało nazwę Saint Hubert. Kult św. Huberta bardzo szybko szerzył się w Europie. Jako patron myśliwych odbierał cześć od XI w., co szczególnie może dziwić, gdyż w najstarszych pismach brak informacji na temat jego działalności na niwie łowieckiej. W XIV w. kult św. Huberta połączono z elementami kultu św. Eustachego. Św. Eustachy żył na przełomie I i II w. Z tego okresu pochodzi słynna legenda o jeleniu. Św. Eustachy jeszcze jako Placydus był naczelnikiem wojskowym cesarza Trajana i oddawał cześć bożkom rzymskim. W czasie jednego z polowań ujrzał jelenia z krzyżem pośrodku poroża. Jeleń nakazał Placydusowi ochrzcić się i przyjąć imię Eustachy. Kult św. Eustachego popularny był zwłaszcza w Kościele wschodnim. Apokryfy o św. Hubercie przeniosły motyw jelenia na grunt chrześcijaństwa zachodniego, umieszczając je w realiach VII w. Mówi się, że gdy żona Huberta wyjechała do swojej umierającej matki, jej osamotniony mąż zaczął hulaszcze życie, a nade wszystko pokochał polowania, które zmieniły się w rzezie zwierzyny prowadzone bez umiaru. W trakcie jednego z takich polowań Hubert ujrzał wynurzającego się z kniei wspaniałego jelenia z krzyżem, jaśniejącym niezwykłym blaskiem pomiędzy pięknymi rozłożystymi rogami. Jednocześnie usłyszał nieziemski głos: „Hubercie! Dlaczego niepokoisz biedne zwierzęta i zapominasz o zbawieniu duszy?”. Wydarzenie to spowodowało wewnętrzną przemianę Huberta, który od tego momentu zmienił swoje życie. Kanonizowany po śmierci, został patronem myśliwych, a dzień jego śmierci i przeniesienia jego relikwii do klasztoru w Andagium - 3 listopada jest świętem myśliwych. Kolejne wątki kultu Świętego dodali pewnie sami myśliwi, którzy mają niezwykłą wyobraźnię. Ze względu na swoje życie, związane z radykalnym, gwałtownym nawróceniem, jest św. Hubert dzisiaj niezwykle popularny. Dynamizm jego życia i nawrócenia może utwierdzać w przekonaniu, że każdy z nas ma szansę zmienić swoje życie na lepsze, a dla każdego chrześcijanina głos z nieba: „Hubercie! Odmień swoje życie...” - jest wezwaniem do stawania się lepszym, bardziej doskonałym, świętym.
CZYTAJ DALEJ

Jezus wzywa nas do życia miłością na Jego wzór

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 14, 12-14

Poniedziałek, 3 listopada. Dzień Powszedni albo wspomnienie św. Marcina de Porres, zakonnika.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: cieszę się z powrotu ikony Matki Bożej Jasnogórskiej do paryskiej katedry Notre-Dame

2025-11-04 08:06

[ TEMATY ]

Francja

katedra Notre‑Dame

Abp Adrian Galbas

fot. Jakub Szymczuk

Maryja z Jasnej Góry i z każdego miejsca, w którym Jej Ikona się znajduje, przychodzi do nas jako pomoc i obrona - powiedział w rozmowie z Polskifr.fr metropolita warszawski abp Adrian Galbas.

Jak dodał, Maryja niesie pomoc ludziom słabym i broni ludzi zagrożonych, gdyż „podnosi nas z naszych słabości, z naszych różnych bied, z naszych lęków, z naszych różnych braków nadziei, z niedowierzania samym sobie i światu. Przychodzi jako obrona przed zagrożeniami zewnętrznymi i wewnętrznymi”, wśród których znajduje się również utrata wiary.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję