Reklama

Jan Paweł II

Abp Gądecki o ogłoszeniu św. Jana Pawła II Patronem Europy i Doktorem Kościoła

Prosiłem o zgodę na wysłanie zaproszenia do Przewodniczących Konferencji Episkopatów całej Europy o poparcie dla inicjatywy, którą wystosowałem do Ojca Świętego Franciszka, o ogłoszenie św. Jana Pawła II Patronem Europy i Doktorem Kościoła. Taką zgodę uzyskałem – zaznaczył abp Stanisław Gądecki. Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski i Wiceprzewodniczący Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE) wziął udział w posiedzeniu Prezydium CCEE, które w dniach 1-3 grudnia br. obywało się w Bratysławie.

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

abp Stanisław Gądecki

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Jak mówił abp Gądecki na spotkaniu CCEE w Bratysławie było pięć wiodących tematów. To przyszłoroczna sesja plenarna CCEE w Pradze, forum katolicko-prawosławne w Kalamacie, 50-lecie CCEE w 2021 roku, niemiecka droga synodalna i inicjatywa ogłoszenia św. Jana Pawła II doktorem Kościoła i patronem Europy.

Przewodniczący Episkopatu Polski zaznaczył: „Zebranie Plenarne w 2020 roku w Pradze będzie miało miejsce od 24 do 27 września 2010 r. i zakończy się Świętem Narodowym św. Wacława. Tematem obrad będzie „Przyszłość Stworzenia”– nie tylko w kontekście encykliki Laudato si` papieża Franciszka, ale także Synodu dla Amazonii. Temat „Przyszłość Stworzenia” zostanie potraktowany szeroko i zajmiemy się też kwestią eschatologii”.

Abp Gądecki powiedział też, że kolejnym tematem obrad w Bratysławie było Forum katolicko-prawosławne. Będzie ono miało miejsce w Grecji, w Kalamacie, od 25 do 29 mają 2020 r. Tematem wiodącym będzie wartość solidarności i współpracy między narodami europejskimi i rola chrześcijańskich kościołów Europy. Ze strony CCEE będzie 12 delegatów, to m.in: kard. Angelo Bagnasco – jako przewodniczy, kard. Péter Erdő, arcybiskup Budapesztu, kard. Vinko PULJIĆA, z Bośni i Hercegowiny, bp. Paolo Pezzi, arcybiskupa Moskwy, abp Roland Minnerath, arcybiskupa Dijon.

Reklama

„Zajmowaliśmy się też 50-leciem CCEE” – dodał Przewodniczący Episkopatu. Rada Konferencji Episkopatów Europy została założona 25 marca 1971 r., w 2021 roku będzie obchodzić swoje 50-lecie. Rozpoczęły się już przygotowania do głównych obchodów tej rocznicy. Odbędą się one w Rzymie, zaproszeni zostali Przewodniczący Konferencji Kontynentalnych. Poinformował też, że kolejnym tematem obrad w Bratysławie była droga synodalna w Niemczech.

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski podkreślił: „Ostatnią sprawą niezwykle ważną dla Polski jest prośba, którą skierowałem do kard. Angelo Bagnasco, przewodniczącego CCEE. Prosiłem o zgodę na wysłanie zaproszenia do wszystkich Przewodniczących Konferencji Episkopatów całej Europy o poparcie dla inicjatywy, którą wystosowałem do Ojca Świętego Franciszka, o ogłoszenie św. Jana Pawła II Patronem Europy i Doktorem Kościoła. Taką zgodę uzyskałem”.

Rada Konferencji Episkopatów Europy (Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae – CCEE) powstała w 1971 r. Sekretariat Rady mieści się w szwajcarskim Sankt Gallen. Zgodnie ze statutem z 1993 r. poszczególne konferencje biskupów reprezentowane są przez swych przewodniczących. Zadaniem Rady jest koordynowanie współpracy Kościołów lokalnych Europy.

2019-12-04 14:27

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przewodniczący Episkopatu do Żydów: tegoroczna Pascha przypomina o wartości braterstwa

2020-04-08 15:23

[ TEMATY ]

abp Stanisław Gądecki

episkopatnews/flickr.com

Tegoroczne wspomnienie wyjścia Izraela z niewoli Egiptu przypada w trudnym czasie pandemii, która stanowi dla nas pewną formę poddania dotychczasowej wolności nieznanym dotąd ograniczeniom. W tym czasie jeszcze bardziej dostrzegamy wielką wartość międzyludzkiego braterstwa, wspólnoty i czynów miłosierdzia – napisał przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki w życzeniach skierowanych do wspólnoty żydowskiej z okazji święta Paschy.

Przewodniczący Episkopatu podkreślił, że Pascha, której świętowanie rozpoczynają dziś wyznawcy judaizmu na całym świecie, jest „wielkim uniwersalnym symbolem przejścia od zniewolenia do wolności, z ciemności do światła, ze śmierci do życia”.

„Św. Jan Paweł II, którego stulecie urodzin obchodzimy w tym roku, wskazywał, że jako dzieci jednego Boga, „pragniemy tworzyć trwałą więź prawdziwego braterstwa z ludem przymierza”. W imieniu Konferencji Episkopatu Polski i katolików w Polsce pragnę życzyć, by święto Paschy przyniosło Wam prawdziwy wewnętrzny pokój i światło nadziei, a strapionym pocieszenie. Niech błogosławieństwo przedwiecznego Boga spłynie na każdą i każdego z Was” – napisał abp Gądecki.

Publikujemy pełną treść listu:

Szanowny Naczelny Rabin Polski

Pan Michael Schudrich

wraz ze Wspólnotą Żydów w Polsce

Szanowny Panie Rabinie wraz ze Wspólnotą Żydów w Polsce

Pascha, której świętowanie rozpoczynają dziś wyznawcy judaizmu na całym świecie, jest wielkim uniwersalnym symbolem przejścia od zniewolenia do wolności, z ciemności do światła, ze śmierci do życia.

Tegoroczne wspomnienie wyjścia Izraela z niewoli Egiptu przypada w trudnym czasie pandemii, która stanowi dla nas pewną formę poddania dotychczasowej wolności nieznanym dotąd ograniczeniom. W tym czasie jeszcze bardziej dostrzegamy wielką wartość międzyludzkiego braterstwa, wspólnoty i czynów miłosierdzia.

Święty Jan Paweł II, którego stulecie urodzin obchodzimy w tym roku, wskazywał, że jako dzieci jednego Boga „pragniemy tworzyć trwałą więź prawdziwego braterstwa z ludem przymierza”. W imieniu Konferencji Episkopatu Polski oraz katolików w Polsce, pragnę życzyć, by święto Paschy przyniosło Wam prawdziwy wewnętrzny pokój i światło nadziei, a strapionym pocieszenie. Niech błogosławieństwo przedwiecznego Boga spłynie na każdą i każdego z Was.

Hag Pesah Sameah – Radosnych Świąt Paschalnych.

+ Stanisław Gądecki

Arcybiskup Metropolita Poznański

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski

Wiceprzewodniczący Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE)

Warszawa, 8 kwietnia 2020 r.

CZYTAJ DALEJ

Kiedy obowiązuje post?

Niedziela płocka 9/2003

Bożena Sztajner

Moi rodzice opowiadali mi, że kiedyś w okresie Wielkiego Postu wypalano nawet garnki, żeby nie została w nich ani odrobina tłuszczu. Dziś praktyka postu w Kościele jakby złagodniała. Przykazanie kościelne mówi o czasach pokuty, ale pozostaje problem, jak rozumieć te "czasy pokuty". Czy 19 marca, w czasie Wielkiego Postu, można zawrzeć sakrament małżeństwa z weselem? Czy w piątek można iść na dyskotekę? Czy w Adwencie można się bawić? Czy post nadal obowiązuje w Kościele?

Czwarte przykazanie kościelne, które dotyczy tych spraw, brzmi: "Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach". Wydaje się, że najważniejszym wyrażeniem w tak sformułowanym przykazaniu jest słowo "pokuta". Katechizm Kościoła Katolickiego precyzuje, że chodzi tutaj o pokutę wewnętrzną, która polega na nawróceniu serca, przemianie postaw, radykalnej zmianie całego życia na lepsze. To jest podstawowa, prawdziwa wartość pokuty, jej sedno. Takiej pokuty oczekuje od chrześcijanina Pan Bóg i Kościół. Chrześcijanie są zobowiązani do jej praktykowania cały czas. Ponieważ jednak różnie z tym bywa w ciągu kolejnych dni i miesięcy, Kościół ustanowił dni i okresy pokuty, gdy koniecznie należy praktykować czyny pokutne, które wspomagają nawrócenie serca.
Jakie są te czyny pokutne? Wykładnia do omawianego przykazania podana przez Sekretarza Generalnego Episkopatu Polski wylicza: "modlitwa, uczynki pobożności i miłości, umartwienie przez wierniejsze pełnienie obowiązków, wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych i post". Czas zaś pokuty, określony przez czwarte przykazanie, to poszczególne piątki całego roku i Wielki Post. We wszystkie piątki całego roku oraz w Środę Popielcową i Wigilię Bożego Narodzenia (o ile nie przypada wtedy IV niedziela Adwentu), obowiązuje chrześcijanina powstrzymanie się od spożywania pokarmów mięsnych, gdy ukończył on 14 rok życia. Zaleca się jednak, aby także młodsze osoby wprowadzać do tej praktyki, nie czekając aż osiągną one 14 lat. Warto jeszcze dodać, że według Konstytucji Apostolskiej Paenitemini zakaz spożywania pokarmów mięsnych nie oznacza zakazu spożywania nabiału i jaj oraz przyprawiania potraw tłuszczami zwierzęcymi.
Prymas Polski (to także ważne) udzielił dyspensy od obowiązku powstrzymania się od potraw mięsnych w piątki wszystkim, którzy stołują się w zakładach zbiorowego żywienia, gdzie nie są przestrzegane przepisy postne, a także takim osobom, które nie mają możności wyboru potraw, a muszą spożywać to, co jest dostępne do spożycia. Dyspensa ta nie dotyczy jednak Wielkiego Piątku, Środy Popielcowej i Wigilii Bożego Narodzenia. Zatem w te trzy dni obowiązuje w każdych okolicznościach powstrzymanie się od spożywania potraw przyrządzonych z mięsa.
Po wyjaśnieniu wymagań IV przykazania kościelnego w odniesieniu do wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych, zwróćmy uwagę na "nakazane posty" w tym przykazaniu. Post może być jakościowy i ilościowy. Ten pierwszy dotyczy niespożywania określonych pokarmów, np. mięsa. Ilościowy zaś polega, według wyżej wspomnianej Konstytucji Apostolskiej, na spożyciu jednego posiłku dziennie do syta i dopuszcza możliwość przyjęcia "trochę pokarmu rano i wieczorem". Taki post obowiązuje wszystkich wiernych między 18 a 60 rokiem życia w Środę Popielcową i w Wielki Piątek. Należy tutaj powtórzyć wcześniej napisane słowa, że ci, którzy nie mają 18 lat, właściwie od dzieciństwa powinni być wychowywani do spełniania tej praktyki. Błędem byłoby stawianie tego wymagania dopiero od wieku pełnoletności. Racje wydają się oczywiste i nie ma potrzeby ich przywoływania w tym miejscu.
Gdy chrześcijanin podlega uzasadnionej niemożności zachowania wstrzemięźliwości w piątek, powinien podjąć inne formy pokuty (niektóre z nich zostały przytoczone wcześniej). Natomiast post ilościowy i jakościowy w dwa dni w roku: Wielki Piątek i Środę Popielcową, powinien być koniecznie zachowywany. Winien rozumieć to każdy chrześcijanin, nawet ten, który słabo praktykuje wiarę. Dyspensa Księdza Prymasa, o której wspomniałem wcześniej, nie dotyczy zachowania postu w te dwa dni roku. Ci zaś, którzy z niej korzystają, powinni pomodlić się w intencji Ojca Świętego, złożyć ofiarę do skarbonki z napisem "jałmużna postna", lub częściej spełniać uczynki miłosierdzia.
Jeszcze kilka słów o zabawach. Powstrzymywanie się od udziału w nich obowiązuje we wszystkie piątki roku i przez cały Wielki Post, łącznie z dniem św. Józefa (19 marca) - jeśli wtedy trwa jeszcze Wielki Post. Adwent nie został zaliczony do czasów pokuty, dobrze jednak byłoby w tym czasie powstrzymać się od udziału w zabawach, zachowując starą i dobrą polską tradycję - Adwent trwa bardzo krótko, a karnawał jest tak blisko. W Adwencie zaś - co staje się coraz powszechniejszą praktyką - jest wiele spotkań opłatkowych, które mają inny charakter. Warto je upowszechniać i pozostawać w radosnym, pełnym nadziei oczekiwaniu na przyjście Zbawiciela w tajemnicy Bożego Narodzenia.

Od marca 2014 r. obowiązuje nowa wersja IV przykazania kościelnego

Przeczytaj także: Nowa wersja IV przykazania kościelnego - powstrzymanie się od zabaw tylko w Wielkim Poście
CZYTAJ DALEJ

Parafia to my

2020-04-08 23:11

[ TEMATY ]

modlitwa

parafia

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

W tych trudnych czasach jeszcze mocniej pamiętajmy o tym, że parafie nie składają się tylko z proboszczów, wikarych oraz kościelnych. Parafie to nasze drugie rodziny. Tak jak troszczymy się o najbliższych, tak troszczmy się o wspólnotę parafialną. Parafia to my.

O ile czasowe odłączenie wiernych od Stołu Pańskiego, choć bolesne, może być w dłuższej perspektywie przyczynkiem do zrozumienia czym naprawdę jest Komunia Święta i jak bardzo jest ona ważna w naszym życiu, o tyle, sprowadzając temat do rzeczywistości ziemskiej, kondycja parafii pozbawionych swoich wiernych, może stać się bardzo trudna.

Mowa oczywiście o sytuacji finansowej. W sytuacji braku wiernych na mszy, oczywistością jest fakt mniejszych wpływów z ofiar. To w dłuższej perspektywie może spowodować kłopoty finansowe wielu parafii. Może, ale nie musi. Wszystko zależy od tego, czy członkowie wspólnoty zdadzą sobie sprawę z prostego faktu, że parafia to nasza “większa” rodzina. Tak, żyjemy w czasach wyobcowania jednostki, a w czasach epidemii pojęcie “dystansu społecznego” jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Dla chrześcijanina nie ma jednak innego dystansu, który powinien jak najściślej zachowywać niż dystans od zła. Zła, dodajmy, które obejmuje również brak posłuszeństwa i zaniedbanie.

Zatroszczmy się o nasze parafie. Pokażmy, że parafia to my. I nie chodzi tylko o sprawy finansowe. Owszem, jeśli ktoś chce, niech wpłaci dobrowolny datek na konto swojej parafii. Przede wszystkim jednak - módlmy się za swoich kapłanów i za całą wspólnotę. Trudne czasy, oprócz tego, że niosą niepokój, stwarzają także szansę na stworzenie silnej wspólnoty. Niech ten trudny czas, jakie obecnie przeżywamy, będzie początkiem do stworzenia silnych wspólnot parafialnych.

CZYTAJ DALEJ
E-wydanie
Czytaj Niedzielę z domu

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję